Kemampuan Literasi Digital Berbasis Merdeka Belajar Mata Kuliah Bahasa Indonesia Universitas Muhammadiyah Semarang

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Yustinah Yustinah
Bambang Hartono

Abstract

This research has the theme of Merdeka Belajar-based Digital Literacy Skill for Indonesian Language Course at Universitas Muhammadiyah Semarang. This research analyzed the Merdeka Belajar-based Digital Literacy Skill for an Indonesian language course, starting from the planning, implementing, and evaluating stages. The subjects consisted of 1184 students of Universitas Muhammadiyah Semarang who took the Indonesian Language course. They were 291 students from the Economic Faculty, 468 students from the Health Science faculty, 123 students from the Public Health faculty, 117 students from the Medicine Faculty, 99 students from the Dental Faculty, 51 students from the Language and Foreign Culture Faculty, and 35 students of Engineering Faculty. This descriptive statistic research collected the data from Google Forms. The results showed the planning aspect achieved 56.06%; the implementation aspect 60.435, and the evaluation aspect with 62.35%. The results showed that Merdeka Belajar-based Digital Literacy Skill for Indonesian Language Course at Universitas Muhammadiyah Semarang had balanced planning, implementation, and evaluation stages or aspects. This finding proved the balanced cognitive, psychomotor, theoretical, and digital literacy skill practices based on Merdeka Belajar for an Indonesian language course.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

References

Abdur Rohman, M. (2019). Pendidikan Karakter di Sekolah Menengah Pertama (SMP): Teori, Metodologi dan Implementasi. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Agama, 11(2), 265-286. https://doi.org/10.5281/zenodo.3559290
Alhadi, E., Mariskha, Z., & Bustan, J. (2022). Pengaruh Pengalaman Kerja Praktek terhadap Kesiapan Kerja Mahasiswa Jurusan Administrasi Bisnis Politeknik Negeri Sriwijaya. JIIPTS, 1(1), 1–8
Ariyati, I. M., Ainiyah, M. U., & Kurniawan, R. Y. (2020). Efektivitas Proses Pembelajaran Mata Kuliah Ekonometri Pada Kelas Pendidikan Ekonomi 2018 Unesa Di Tengah Pandemi Covid-19. Jurnal Humaniora, 4(2), 226–233. http://jurnal.abulyatama.ac.id/humaniora
Andi Syukri Syamsuri (2020). Pemartabatan Bahasa Indonesia. Jakarta: UHAMKA Press.
Budimansyah, D.,Suharto,N.,& Nurulpaik, I. (2019). Proyek Belajar Karakter untuk Mengembangkan Literasi Baru Abad 21. Gapura Press, I, I-476
CNN Indonesia. (2020). Kampus Merdeka ala Mas Nadiem Makarim di Era Revolusi Industri 4.0.

Departemen Pendidikan Nasional. (2021). Kamus Besar Bahasa Indonesia Cetakan ke Delapan Belas (Edisi IV). Jakarta: Gramedia Pustaka Utama
Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Kementerian Pendidikan dan kebudayaan. (2020). Buku Panduan merdeka Belajar Kampus Merdeka.
Dwi Basuki, Danang & Heri Febriansyah. (2020). Pembentukan Karakter Islami melalui Pengembangan Mata Pelajaran Akidah Akhlak. Jurnal Pendidikan dan Studi Keislaman https://ejournal.iai-tribakti.ac.id/index.php/intelektual/index Vol 10 (2), 121-132
Hardyanto, R. Hafid. "Konsep Internet of Things pada Pembelajaran Berbasis Web." Jurnal Dinamika Informatika 6.1 (2017): 87-97.

Juliana Kurniawati dan Siti Baroroh, (2016).Literasi Media Digital Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Bengkulu. Jurnal Komunikator, 8 (2), 51-66
Khasanah, U., & Herina. (2019). Membangun Karakter Siswa Melalui Literasi Digital Dalam Menghadapi Pendidikan Abad 21 (Revolusi Industri 4.0). Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang, 2, 364–370.
Lestari, F., & Andriani, D. G. (2019). Kemampuan Literasi Mahasiswa pada Pengembangan Modul Statistika Matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 4(2), 118–124
Khasanah dan Herina. 2019.
Munfaridatus Sholihah Abdah & Windy Zakiya Maulida. 2020. Pendidikan Islam sebagai Fondasi Pendidikan Karakter. Qalamuna-Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Agama. 12 (1), 49-58

Murdianto. (2019). Keefektifan Metode Diskusi Dilema Moral Untuk Meningkatkan Penalaran Moral Peserta Didik Mamnu Ponorogo. Scaffolding : Jurnal Pendidikan Islam dan Multikulturalisme, 1(01), 1-15 https://ejournal.insuriponorogo.ac.id/index.php/scaffolding/article/view/38

Mustakim, M., Farhan, H., Ladamay, O. M. M. A., Sary, R. M., & Nurlali, U. (2020). Program Pendidikan Kecakapan Lterasi Komputer melalui Magang Tradisional Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Comm-Edu, 3(3), 278–289
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia nomor 3 Tahun 2020 tentang Standar Nasional Pendidikan Tinggi (Berita negara RI tahun 2020 no 47)
Pemerintah Indonesia. (2016). Peraturan Menteri Ketenagakerjaan no 36 tahun 2016 tentang Penyelenggaraan Pemagangan Dalam Negeri
Putri, S. F., Wicaksono, M. G. S., & Cahayati, N. (2021). Analisis Kebutuhan Materi Literasi Keuangan Dasar untuk Meningkatkan Kompetensi Keuangan Dasar pada Wirausahawan Muda. Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK), 9(3), 323–330
Rahmawati, N. A. (2021). Meningkatkan Kemampuan Literasi Informasi Mahasiswa Dengan Pembentukan ILC (Informa-tion Literacy Class) Online Di UPT Perpustakaan UPN Veteran Yogyakarta. Buletin Perpustakaan Universitas Islam Indonesia, 4(1), 93–102
R.H. Hardyanto, “Konsep Internet of Things pada Pembelajaran Berbasis Web,” Jurnal Dinamika
Rianto, 2019. Respons Kedelai (Glycine max L. Merril) terhadap Penyiraman dan Pemberian Pupuk Fosfor berbagai Tingkat Dosis. Jurusan Agroteknologi. Sekolah Tinggi Ilmu Pertanian Dharma Wacana
Rinandiyana, L. R., Masitoh, N., Munawar, A. H., Badriatin, T., Muflihah, R., Sudiarti, S., Mardani, D. A., & Mujtahidin, F. W. (2021). Pengembangan Kompetensi Mahasiswa Melalui Pelatihan Magang Online Saat Pandemi Covid 19. Bantense Jurnal Pengabdian MAsyarakat, 3(1), 10–18

Sinta Diana, Selvie Sianipar, dan Riodinar Harianja. (2022) Gerakan Literasi Digital Nasional sebagai Salah Satu media Pembelajaran di Kota Medan, Skylandsea Profesional Jurnal Ekonomi, Bisnis, dan Teknologi, 2(2), 67-73
Siregar, N.H. (2020). Pengembangan Kualitas Pendidikan di Indonesia Dilakukan Melalui Peningkatan
Profesionalitas Guru. Jurnal Penelitian, Pendidikan dan Pengajaran…http://journal.umsu.ac.id/index.
Php/JPPG/article/view/4454
Siregar, N, Sahirah R, & Harahap A.A. (2020) Konsep Kampus Merdeka Belajar di Era Revolusi Industri 4.0. Fitrah: Journal of Islami Education, 1(1), 141-157
Sutrisna, D. (2018). Meningkatkan Kemampuan Literasi Mahasiswa Menggunakan Google Classroom. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 13(2), 69–78

Sutrisno, Muhtarom, & Murtianto, Y. H. (2017). Proses Berpikir Siswa Berkemampuan Matematika Tinggi dalam Pemecahan Masalah Pytagoras (Studi Analisis Data Berbantuan QSR NVivo.11

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: CV Alfabeta

Umar, Hendra, Mei Indra Jayanti. (2019). Tingkat Literasi Digital Mahasiswa Keguruan dalam Menghadapi Era Revolusi

UNESCO. (2020). Creative Cities. Retrieved from UNESCO. Https://En.Unesco.Org/Creativecities/Home

Yuliharti. 2018. Pembentukan Karakter Islami dalam Hadis dan Ilmplikasinya pada Jalur Pendidikan Nonformal. Potensia: Jurnal Kependidikan Islam. 4 (2), 233-234

Yustinah. (2021). Bahasa Indonesia dalam Perspektif Sosial dan Akademik. Jakarta: Erlangga