Pembentukan Karakter Anak Usia Dini Melalui Pengembangan Model Permainan Outbound Tumat Segar dan Tulang Kebo pengembangan

Main Article Content

Adwianiro Muliansyah

Abstract

The aim of this research is to produce a product of outbond developing to the student ofNature School Baturaden year 2015.This research is developing research. To collect the datathe researcher use questionaire that we get from experts evaluation, questionaire for students,andalso by using the result of monitoring in field and the result of walk interview by thephysical exercise teacher. Data analyze technique that we use is descriptive percentage. Basedon the result of the research in small scale of the try out we get number 84,33 % ( good ), fromthe expert evaluation we get 79 %. The result of the try out in big scale we get 87,67 % ( good), the result of cognitive, afective and physcomotor aspects of the small try out and big tryout it increase with the difference 3,34 %. From the average of teacher’s questionaire and theheadmaster we get 86,67 % ( good ). Based on the catagory has been decide so the Tumat Segarand Tulang Kebo games is in good category. Based on the data we can take conclusion thatdeveloping outbond through Tumat Segar and Tulang Kebo games are effective in creatingcharachters of children of Nature School Baturaden

Article Details

Section
Articles
Author Biography

Adwianiro Muliansyah, PJKR FIK Unnes

Jurusan Pendidikan Jasmani Kesehatan dan Rekreasi, Fakultas Ilmu Keolahragaan,Universitas Negeri Semarang, Indonesia.

References

Agus Abdillah Apriyanto. Survei Manajemen Wahana
Outbound Di Pancasan Dream Land Park Kabupaten
Banyumas Tahun 2013. Jurnal Active
2 (10) (2013). 680-685. (Semarang, Oktober
2014) Arikunto, Suharsimi. 2010. Prosedur
Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT.
Rineka Cipta.
Ariyanto, Febru. 2009. Sekolah Alam Memahami
kekurangan dan kelebihan seorang anak dengan
cara berbeda. Available at http://infolaris.
blogspot.com/2009/09/sekolah-alam-memahami-
kekurangan-dan.html. ( diakses pada
27/08/15 pukul 09.53 WIB).
Asmani, Jamal Makmur. 2013. Buku Panduan Internalisasi
Pendidikan Karakter Sekolah. Jogyakarta:
DIVA Press
Muchlisin, Asti Radiatun. 2009. Fun Outbound: Merancang
Kegiatan Outbound yang Efektif. Yogyakarta:
DIVA Press.
Mutiah, Diana. 2010. Psikologi Bermain Anak Usia Dini.
Jakarta: Kencana Prenada Media Grup.
Nining Romdhoni. Pengembangan Model Permainan
Outbound Carterpillar Race Pada Siswa Kelas
V Sd N Purwoyoso 01 Kecamatan Ngaliyan
Kota Semarang Tahun Ajaran 2012/2013. Jurnal
Active 3 (10) (2014). 1369-1374 (Semarang,
Oktober 2014) Prasetyo, Yudik. 2012.
Implementasi Pendidikan karakter dalam
Membangun Bangsa. Makalah disajikan dalam
Seminar Nasional Ikatan Alumni (IKA) Universitas
Negeri Yogyakarta Tahun 2012.
Rachman, Imaniar. 2013. Pengembangan Model Pembelajaran
Atletik Melalui Modifikasi Permainan
Formula 1 (Run, Jump, Throw) Pada Siswa
Kelas VII SMP N 5 Pemalang Kabupaten Pemalang
Tahun 2013. Skripsi. Program Sarjana
Universitas Negeri Semarang.
Sirodjuddin, Ardan. 2008. Jenis-Jenis Permainan Outbound.
Available at https://ardansirodjuddin.
wordpress.com/2008/07/30/out-bond-1/.
(diakases pada 27/08/15 pukul 09.57 WIB)
Sugioyono. 2013. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif,
dan R & D. Bandung: CV. Alfabeta.
Susanta, Agustinus. 2010. Outbound professional pengertian,
prinsip, perencanaan, dan panduan pelaksanaan.
Yogyakarta: ANDI.
UU RI No 3 Tahun 2005, Sistem keolahragaan Nasional
Pasal 26 ayat 4
UU RI No 20 Tahun 2003. Sistem Pendidikan Nasional
Pasal 1 ayat 14