UPAYA PENINGKATAN HASIL BELAJAR LOMPAT JAUH GAYA JONGKOK MENGGUNAKAN BILAH BERJENJANG PADA SISWA KELAS V SD NEGERI 1 GANDASULI KECAMATAN BOBOTSARI KABUPATEN PURBALINGGA 2013
Main Article Content
Abstract
Is using a tiered blade tools to improve learning outcomes in the long jump squat style
class V students of SD Negeri 1 Gandasuli?. This study aims to improve the learn-ing
outcomes of the long jump squats using the bar-style tiered in class V SD Negeri 1
Gandasuli Purbalingga 2013. This research is a class act consisting of two cycles, with
each cycle consisting of four stages: planning, action, observation, and reflection. The
research was conducted in SD Negeri 1 Gandasuli District Bobotsari Purbalingga.
Subjects were students of class V, amounting to 24 students. Conclusions based on the
results of the data analysis it can be concluded that the use of a tiered blade on the material
long jump squat style can improve student learning outcomes, so the researchers
suggest that the need for the ability to think creatively on Penjasorkes teachers in the
use of media / learning tools to solve problems, and use of assistive devices Tiered
blades can be used as an alternative in the long jump address learning outcomes that
result thoroughness style squat further than expected / lot below the minimum
completeness criteria (KKM) is equal to 7.5.
class V students of SD Negeri 1 Gandasuli?. This study aims to improve the learn-ing
outcomes of the long jump squats using the bar-style tiered in class V SD Negeri 1
Gandasuli Purbalingga 2013. This research is a class act consisting of two cycles, with
each cycle consisting of four stages: planning, action, observation, and reflection. The
research was conducted in SD Negeri 1 Gandasuli District Bobotsari Purbalingga.
Subjects were students of class V, amounting to 24 students. Conclusions based on the
results of the data analysis it can be concluded that the use of a tiered blade on the material
long jump squat style can improve student learning outcomes, so the researchers
suggest that the need for the ability to think creatively on Penjasorkes teachers in the
use of media / learning tools to solve problems, and use of assistive devices Tiered
blades can be used as an alternative in the long jump address learning outcomes that
result thoroughness style squat further than expected / lot below the minimum
completeness criteria (KKM) is equal to 7.5.
Article Details
Section
Articles
References
Ade Mardiana, dkk. 2009. Pendidikan Jasmani
dan Olahraga. Jakarta : Universitas Terbuka
Agus Taufik, dkk. 2011. Pendidikan Anak di
SD. Jakarta : Universitas Terbuka
Dadan Haryana dan Giri Verianti. 2010. Pendidikan
Jasmani dan Kesehatan untuk siswa
SD – MI Kelas V. Jakarta : Pusat Perbukuan,
Kementrian Pendidikan Nasional.
Irpan Agus Muntara. 2011. Model Pembelajaran
Penjasorkes Melalui Modifikasi Permainan
Bola Voli Terhadap Hasil Belajar Bola Voli
Bagi Siswa Kelas VI SD Negeri 3 Jipang
Kecamatan Bantarkawung Kabupaten Brebes
Tahun ajaran 2010/2011.Skripsi. UNNES
Iwan Ridwan dan Ikman Sulaiman. 2008.
Seri Pendidikan Jasmani & Olahraga Atletik.
Sura-karta : PT Widya Duta Grafika
Jess Jarver. 2009. Belajar dan Berlatih
Atletik. Bandung : CV. Pioner Jaya
Khomsin. 2005. Atletik I. Semarang :
Universi-tas Negeri Semarang Press
Mochamad Djumidar A. Widya. 2004. Belajar
Berlatih Gerak-Gerak Dasar Atletik Dalam Bermain.
Jakarta : PT Raja Grafindo Persada
Muchlis Choirudin. 2012. Upaya Peningkatan
Gerak Dasar Lompat Jauh Gaya Jongkok
Meng-gunakan Alat Bantu Pembelajaran Pada
Siswa Kelas IV SD Negeri 04 Bejen Tahun
Ajaran 2011/2012. Jurnal Skripsi.UNY
Mulyasa. 2011. Praktik Penelitian Tindakan
Kelas. Bandung : PT Remaja Rosdakarya
Munasifah .2008. Atletik Cabang Lompat.
Semarang : Aneka Ilmu.
Suyatmo. 2012. Upaya Meningkatkan Hasil
Belajar Senam Lantai Guling Belakang Dengan
Metode Bermain Pada Siswa Kelas V SD Negeri
1 Serayularangan Mrebet Purbalingga. Skripsi.
UNY
Tugimin. 2012. Upaya Meningkatkan Hasil
Be-lajar Guling Depan Pada Pembelajaran
Senam LantaiMelalui Model Permainan Pada
Kelas V SD Negeri 1 Mergasana Kecamatan
Kertanega-ra Kabupaten Purbalingga Tahun
2012. Skripsi. UNNES
dan Olahraga. Jakarta : Universitas Terbuka
Agus Taufik, dkk. 2011. Pendidikan Anak di
SD. Jakarta : Universitas Terbuka
Dadan Haryana dan Giri Verianti. 2010. Pendidikan
Jasmani dan Kesehatan untuk siswa
SD – MI Kelas V. Jakarta : Pusat Perbukuan,
Kementrian Pendidikan Nasional.
Irpan Agus Muntara. 2011. Model Pembelajaran
Penjasorkes Melalui Modifikasi Permainan
Bola Voli Terhadap Hasil Belajar Bola Voli
Bagi Siswa Kelas VI SD Negeri 3 Jipang
Kecamatan Bantarkawung Kabupaten Brebes
Tahun ajaran 2010/2011.Skripsi. UNNES
Iwan Ridwan dan Ikman Sulaiman. 2008.
Seri Pendidikan Jasmani & Olahraga Atletik.
Sura-karta : PT Widya Duta Grafika
Jess Jarver. 2009. Belajar dan Berlatih
Atletik. Bandung : CV. Pioner Jaya
Khomsin. 2005. Atletik I. Semarang :
Universi-tas Negeri Semarang Press
Mochamad Djumidar A. Widya. 2004. Belajar
Berlatih Gerak-Gerak Dasar Atletik Dalam Bermain.
Jakarta : PT Raja Grafindo Persada
Muchlis Choirudin. 2012. Upaya Peningkatan
Gerak Dasar Lompat Jauh Gaya Jongkok
Meng-gunakan Alat Bantu Pembelajaran Pada
Siswa Kelas IV SD Negeri 04 Bejen Tahun
Ajaran 2011/2012. Jurnal Skripsi.UNY
Mulyasa. 2011. Praktik Penelitian Tindakan
Kelas. Bandung : PT Remaja Rosdakarya
Munasifah .2008. Atletik Cabang Lompat.
Semarang : Aneka Ilmu.
Suyatmo. 2012. Upaya Meningkatkan Hasil
Belajar Senam Lantai Guling Belakang Dengan
Metode Bermain Pada Siswa Kelas V SD Negeri
1 Serayularangan Mrebet Purbalingga. Skripsi.
UNY
Tugimin. 2012. Upaya Meningkatkan Hasil
Be-lajar Guling Depan Pada Pembelajaran
Senam LantaiMelalui Model Permainan Pada
Kelas V SD Negeri 1 Mergasana Kecamatan
Kertanega-ra Kabupaten Purbalingga Tahun
2012. Skripsi. UNNES