PEMBELAJARAN KAYANG MELALUI PENDEKATAN BERMAIN “RAMBO†PADA SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR NEGERI KAJAR KECAMATAN LASEM KABUPATEN REMBANG TAHUN PELAJARAN 2013
Main Article Content
Abstract
This classroom action research consisted of two cycles, each cycle includes: planning, action, observation and
reflection. Prior to the study, the learning outcomes Kayang Elementary School fourth grade students Kajar as
many as 18 of t he 24 children (66%) did not pass KKM with an average value of 6.54. Based on the results of
this study illustrated that  the implementation of learning through play kayang wall propagation in fourth
grade elementary school students in the first cycle Kajar mastery learning as many as 15 students or 62.5% and
the average val ue of 7.02 classes. Results on the second cycle showed an increase in the graduat i on rate of 91.7% and an average value of  7.45 classes. On the implementation of the two cycle, mastery learning students
and the average class has reached the indicator, so that the second cycle of  this research is successful , in other
words the study is completed in the second cycle. Based on the result s of t he study it can be concluded that
learning through games bridging wall propagation can improve learning outcomes bridging in grade IV
Elementary School  District Kajar Lasem Rembang Academic Year 2013. The results of this study can be
applied as one alternative learning used to improve student learning outcomes.
reflection. Prior to the study, the learning outcomes Kayang Elementary School fourth grade students Kajar as
many as 18 of t he 24 children (66%) did not pass KKM with an average value of 6.54. Based on the results of
this study illustrated that  the implementation of learning through play kayang wall propagation in fourth
grade elementary school students in the first cycle Kajar mastery learning as many as 15 students or 62.5% and
the average val ue of 7.02 classes. Results on the second cycle showed an increase in the graduat i on rate of 91.7% and an average value of  7.45 classes. On the implementation of the two cycle, mastery learning students
and the average class has reached the indicator, so that the second cycle of  this research is successful , in other
words the study is completed in the second cycle. Based on the result s of t he study it can be concluded that
learning through games bridging wall propagation can improve learning outcomes bridging in grade IV
Elementary School  District Kajar Lasem Rembang Academic Year 2013. The results of this study can be
applied as one alternative learning used to improve student learning outcomes.
Article Details
Section
Articles
References
Ateng.1993.Azas dan Landasan Pendidikan Jasmani dan
Olahraga. Jakarta: Departemen pendidikan
dan kebudayaan.
Anni, Catharina Tri dan Ahmad Rifa’i. 2009.
Psikologi Pendidi kan.Semarang: Unnes Press.
Arikunto, Suharsimi. 1997. Dasar-Dasar Evaluasi
Pendi dikan. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Arikunto, Suharsimi. 2006. Prosedur Penelitian: Suatu
Pendekatan Praktik (Ed. Rev. VI).Jakarta:
Rineka Cipta.
(2007). Kuri kulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta:
Departemen Pendidikan Nasional.
Aqib, Zainal. 2010. Penelitan Tindakan Kelas untuk
Guru SD, SLB dan TK..Bandung: Yrama
Widya.
Bahagia, Yoyo danAdangSuherman.2000. Pri ns ip-Prinsip Pengembangan dan Modifikasi Cabang
Olahraga. Jakarta: Departemen Pendidikan dan
Kebudayaan Direktorat Jenderal Pendidikan
Dasar dan Menegah Bagian Proyek Penataran
Guru SLTP Setara D-III.
Hamalik, Oemar. 2003. Kuri kulum dan Pembelajaran.
Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Harry H, Asep dkk. 2008. Pengembangan Kurikulum
dan Pembelajaran, Cet IX. Jakarta: U
niversitas Terbuka.
Husdarta. 2009. Manajemen Pendidi kan
Jasmani.Bandung: Al fabeta.
John, Mary Jean Traetta.2008.Dasar-DasarSenam.
Bandung: PT Angkasa.
Kristanto,Agus. 2010.Penelitian Tindakan Kelas (PTK)
dalam Pendidi kan Jasmani dan Kepelati han
Olahraga. Surakarta: UPT penerbitan dan
percetakan UNS (UNS press).
Luthan Rusli Prof,Dr., Tarigan Beltasar,Dr, Ibragim
Rusli,Drs,MA. 2000.Penelitian Penjas.Jakarta:Departemen Pendidikan Nasional (Direktorat Jendral Pendidikan Dasar dan Menengah Bagian Proyek Penataan Guru SLTP Setara D- III Tahun 2000).
Lutan Rusli Prof.Dr., Suherman Adang,Drs.MA.2000.Perencanaan Pembelajaran Penjaskes.Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional (Direktorat Jendral Pendidikan Dasar dan Menengah Bagian Proyek Penataan Guru SLTP SetaraD-III Tahun 2000).
Olahraga. Jakarta: Departemen pendidikan
dan kebudayaan.
Anni, Catharina Tri dan Ahmad Rifa’i. 2009.
Psikologi Pendidi kan.Semarang: Unnes Press.
Arikunto, Suharsimi. 1997. Dasar-Dasar Evaluasi
Pendi dikan. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Arikunto, Suharsimi. 2006. Prosedur Penelitian: Suatu
Pendekatan Praktik (Ed. Rev. VI).Jakarta:
Rineka Cipta.
(2007). Kuri kulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta:
Departemen Pendidikan Nasional.
Aqib, Zainal. 2010. Penelitan Tindakan Kelas untuk
Guru SD, SLB dan TK..Bandung: Yrama
Widya.
Bahagia, Yoyo danAdangSuherman.2000. Pri ns ip-Prinsip Pengembangan dan Modifikasi Cabang
Olahraga. Jakarta: Departemen Pendidikan dan
Kebudayaan Direktorat Jenderal Pendidikan
Dasar dan Menegah Bagian Proyek Penataran
Guru SLTP Setara D-III.
Hamalik, Oemar. 2003. Kuri kulum dan Pembelajaran.
Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Harry H, Asep dkk. 2008. Pengembangan Kurikulum
dan Pembelajaran, Cet IX. Jakarta: U
niversitas Terbuka.
Husdarta. 2009. Manajemen Pendidi kan
Jasmani.Bandung: Al fabeta.
John, Mary Jean Traetta.2008.Dasar-DasarSenam.
Bandung: PT Angkasa.
Kristanto,Agus. 2010.Penelitian Tindakan Kelas (PTK)
dalam Pendidi kan Jasmani dan Kepelati han
Olahraga. Surakarta: UPT penerbitan dan
percetakan UNS (UNS press).
Luthan Rusli Prof,Dr., Tarigan Beltasar,Dr, Ibragim
Rusli,Drs,MA. 2000.Penelitian Penjas.Jakarta:Departemen Pendidikan Nasional (Direktorat Jendral Pendidikan Dasar dan Menengah Bagian Proyek Penataan Guru SLTP Setara D- III Tahun 2000).
Lutan Rusli Prof.Dr., Suherman Adang,Drs.MA.2000.Perencanaan Pembelajaran Penjaskes.Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional (Direktorat Jendral Pendidikan Dasar dan Menengah Bagian Proyek Penataan Guru SLTP SetaraD-III Tahun 2000).