MENINGKATKAN PEMBELAJARAN LOMPAT JAUH MELALUI PERMAINAN LOMPAT KATAK PADA SISWA KELAS V SD NEGERI 01 REMBUN KECAMATAN SIWALAN KABUPATEN PEKALONGAN TAHUN AJARAN 2013
Main Article Content
Abstract
Based on observations of the learning process at hletics, especiall y the long jump at the f if t h grade students of SD
Negeri 01 Rembun Siwalan Pekalongan district has not gone wel l, because st udents are l ess chance of  mot ion.
From the descript i on of  t he probl em, the authors strive to increase learning outcomes long jump t hrough a
leapfrog game that  aims to apply the concept  of motion long j ump through a leapfrog game to add t o the
mot ion activit y of student s. So as to foster a sense of  excitement and improve student l earning outcomes long
j ump. This type of research is a classroom action research using practice tests. Subj ects were fifth grade st udents
of  SD Negeri 01 Rembun who are 32 student s. Inst ruments used observation and observation test s. Data
analysi s techniques used in this study is  t he comparative descriptive stat i stics.
Conclusions based on the result s of action research, l earning through play l eapfrog approach, can improve
learning outcomes long j ump. From the anal ysis of t he first cycl e is known percent age of 53.13% mast ery
learning st udent number 17, in the second cycl e increased by 75%, wit h t he number of 24 student  mastery.
Negeri 01 Rembun Siwalan Pekalongan district has not gone wel l, because st udents are l ess chance of  mot ion.
From the descript i on of  t he probl em, the authors strive to increase learning outcomes long jump t hrough a
leapfrog game that  aims to apply the concept  of motion long j ump through a leapfrog game to add t o the
mot ion activit y of student s. So as to foster a sense of  excitement and improve student l earning outcomes long
j ump. This type of research is a classroom action research using practice tests. Subj ects were fifth grade st udents
of  SD Negeri 01 Rembun who are 32 student s. Inst ruments used observation and observation test s. Data
analysi s techniques used in this study is  t he comparative descriptive stat i stics.
Conclusions based on the result s of action research, l earning through play l eapfrog approach, can improve
learning outcomes long j ump. From the anal ysis of t he first cycl e is known percent age of 53.13% mast ery
learning st udent number 17, in the second cycl e increased by 75%, wit h t he number of 24 student  mastery.
Article Details
Section
Articles
References
Departemen Pendidikan Nasional. 2005. Buku IV
Materi Pelatihan. Jakarta
Djumidar. 2007. Dasar-dasar Atletik. Jakarta :
Universitas Terbuka
Mukl is. 2007Olahraga Kegemaranku Atl etik. Klaten :
Intan Pariwara
Pandoyo Edi Hartomo dan Endang Widyastuti. n.d.
Buku Pegangan Guru Olahraga Seri Atl etik.
Semarang : Aneka Ilmu
Rianto Hambali. Kamis 10 Februari 2011a. Lompat
Jauh. Online
http://manesao8penjas.blogpot.com/2011/02
/lompatjauh.html (accesed31/07/2013)
----------------------. Kamis 10 Februari 2011b. Lompat
Jauh. Online
http://manesao8penjas.blogpot.com/2011/02
/lompatjauh.html (accesed31/07/2013)
----------------------. Kamis 10 Februari 2011c. Lompat
Jauh. Online
http://manesao8penjas.blogpot.com/2011/02
/lompatjauh.html (accesed31/07/2013)
----------------------. Kamis 10 Februari 2011d. Lompat
Jauh. Online
http://manesao8penjas.blogpot.com/2011/02
/lompatjauh.html (accesed31/07/2013)
Siti Safariatun. 2008. Azas dan Falsafah Pendidikan
Jasmani. Jakarta : Universitas Terbuka
Tisnowati Tamat dan Moekarto Mirman. 2001.
Pendidikan Jasmani dan Kesehatan. Jakarta :
Universitas Terbuka
Tony Erlangga. n.d. Rangkuman Pengetahuan
Penjas-Orkes. Solo : Bringin 55
Yoyo Bahagia. 2005. Pembelajaran Atl etik.
Direktorat Pendidikan Luar Biasa :
Departemen Pendidikan Nasional
Materi Pelatihan. Jakarta
Djumidar. 2007. Dasar-dasar Atletik. Jakarta :
Universitas Terbuka
Mukl is. 2007Olahraga Kegemaranku Atl etik. Klaten :
Intan Pariwara
Pandoyo Edi Hartomo dan Endang Widyastuti. n.d.
Buku Pegangan Guru Olahraga Seri Atl etik.
Semarang : Aneka Ilmu
Rianto Hambali. Kamis 10 Februari 2011a. Lompat
Jauh. Online
http://manesao8penjas.blogpot.com/2011/02
/lompatjauh.html (accesed31/07/2013)
----------------------. Kamis 10 Februari 2011b. Lompat
Jauh. Online
http://manesao8penjas.blogpot.com/2011/02
/lompatjauh.html (accesed31/07/2013)
----------------------. Kamis 10 Februari 2011c. Lompat
Jauh. Online
http://manesao8penjas.blogpot.com/2011/02
/lompatjauh.html (accesed31/07/2013)
----------------------. Kamis 10 Februari 2011d. Lompat
Jauh. Online
http://manesao8penjas.blogpot.com/2011/02
/lompatjauh.html (accesed31/07/2013)
Siti Safariatun. 2008. Azas dan Falsafah Pendidikan
Jasmani. Jakarta : Universitas Terbuka
Tisnowati Tamat dan Moekarto Mirman. 2001.
Pendidikan Jasmani dan Kesehatan. Jakarta :
Universitas Terbuka
Tony Erlangga. n.d. Rangkuman Pengetahuan
Penjas-Orkes. Solo : Bringin 55
Yoyo Bahagia. 2005. Pembelajaran Atl etik.
Direktorat Pendidikan Luar Biasa :
Departemen Pendidikan Nasional