UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR GERAK DASAR LARI MELALUI PERMAINAN BOLA WARNA PADA SISWA KELAS II SD NEGERI GETAS 1
Main Article Content
Abstract
The purpose of  this study to determine the i mprovement of  learning outcomes run the basi c mot i on using color
ball  game on t he second grade students of SD Negeri 1 District  Wonosalam Brittle Demak regency.
Impl ementat ion of  classroom action research was conducted in two cycles where each cycl e consists of  f our
stages: planning, action, observation (observation), and reflection. Methods of data coll ect ion in t his study
using t he methods of  document ation, observat ion, and quest ionnaires. Analysis of  research data wi t h
descript ive anal ysis percentage. Based on the survey result s revealed that t he learning outcomes of basic motion
run in cycle 1 in the cat egory at 72.72% complete and on cycle 2 increased to 95.45%, the activity of st udents in
cycl e 1 of 83 (very good), whil e in t he second cycle of 92 (very good), the value of  the average st udent in cycl e 1
was 79.8 and in cycl e 2 was 81.2. Overall value obtained for each aspect has increased. The concl usi on of  the
study is t hrough color ball  games can improve learning outcomes run t he basic motion.
ball  game on t he second grade students of SD Negeri 1 District  Wonosalam Brittle Demak regency.
Impl ementat ion of  classroom action research was conducted in two cycles where each cycl e consists of  f our
stages: planning, action, observation (observation), and reflection. Methods of data coll ect ion in t his study
using t he methods of  document ation, observat ion, and quest ionnaires. Analysis of  research data wi t h
descript ive anal ysis percentage. Based on the survey result s revealed that t he learning outcomes of basic motion
run in cycle 1 in the cat egory at 72.72% complete and on cycle 2 increased to 95.45%, the activity of st udents in
cycl e 1 of 83 (very good), whil e in t he second cycle of 92 (very good), the value of  the average st udent in cycl e 1
was 79.8 and in cycl e 2 was 81.2. Overall value obtained for each aspect has increased. The concl usi on of  the
study is t hrough color ball  games can improve learning outcomes run t he basic motion.
Article Details
Section
Articles
References
Anni C. T, et al. 2006. Psikologi Belajar. Semarang:
UPT UNNES Press.
Aqib Zainal. 2002. Profesional isme Guru
DalamPembelaj aran. Surabaya: Insan
Cendekia
Fredika Beny T. 2012. Perbaikan Pembelajaran
Lempar Turbo (Kid’s Athletik) Pada Siswa
Kelas IV SDN Wukisari 02 Kecamatan
Tambakromo Kabupaten Pati.Skripsi.
Program Sarjana Universitas Negeri
Semarang
Adang Suherman. 2000. Dasar-dasar Penjaskes.
Jakarta: Depdiknas.
Samsudin. 2008. Pembelajaran Pendidikan Jasmani
dan Olahraga. Jakarta: Universitas Terbuka.
http://www.pojokpenjas.blokspot.com/
http://one.indoskripsi.com/.
Suharsimi Arikunto. 2006. Prosedur Penelitian Suatu
Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta
Suharsimi Arikunto. 2008. Dasar-dasar Evaluasi
Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara
Sukintaka. 1992.Teori Bermain untuk D2 PGSD
Penjaskes. Departemen.Pendidikan dan
Kebudayaan Direktorat Jenderal Pendidikan
Tinggi Proyek Pembinaan Tenaga
Kependidikan.
Sukintaka. 2004. Teori Pendidikan Jasmani. Filosofi
Pembel ajaran dan Masa Depan. Bandung:
Nuansa
Dra. Hj. Tisnowati Tamat, M. Pd. Dan Dra.
Moekarto Mirman,EE.Ed.2005. Pendidikan
Jasmani dan Kesehatan.Pusat penerbit
Universitas Terbuka.
Tim Penjas SD. 2007. Pendidikan Jasmani Olahraga
dan Kesehatan Kelas 2.Yudhistira.
"http://mbegedut.blogspot.com/2011/02/pengertian
-hasil-belaj ar-menurut-para.html">Pengertian
Hasil Belaj ar Menurut Para Ahli
UPT UNNES Press.
Aqib Zainal. 2002. Profesional isme Guru
DalamPembelaj aran. Surabaya: Insan
Cendekia
Fredika Beny T. 2012. Perbaikan Pembelajaran
Lempar Turbo (Kid’s Athletik) Pada Siswa
Kelas IV SDN Wukisari 02 Kecamatan
Tambakromo Kabupaten Pati.Skripsi.
Program Sarjana Universitas Negeri
Semarang
Adang Suherman. 2000. Dasar-dasar Penjaskes.
Jakarta: Depdiknas.
Samsudin. 2008. Pembelajaran Pendidikan Jasmani
dan Olahraga. Jakarta: Universitas Terbuka.
http://www.pojokpenjas.blokspot.com/
http://one.indoskripsi.com/.
Suharsimi Arikunto. 2006. Prosedur Penelitian Suatu
Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta
Suharsimi Arikunto. 2008. Dasar-dasar Evaluasi
Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara
Sukintaka. 1992.Teori Bermain untuk D2 PGSD
Penjaskes. Departemen.Pendidikan dan
Kebudayaan Direktorat Jenderal Pendidikan
Tinggi Proyek Pembinaan Tenaga
Kependidikan.
Sukintaka. 2004. Teori Pendidikan Jasmani. Filosofi
Pembel ajaran dan Masa Depan. Bandung:
Nuansa
Dra. Hj. Tisnowati Tamat, M. Pd. Dan Dra.
Moekarto Mirman,EE.Ed.2005. Pendidikan
Jasmani dan Kesehatan.Pusat penerbit
Universitas Terbuka.
Tim Penjas SD. 2007. Pendidikan Jasmani Olahraga
dan Kesehatan Kelas 2.Yudhistira.
"http://mbegedut.blogspot.com/2011/02/pengertian
-hasil-belaj ar-menurut-para.html">Pengertian
Hasil Belaj ar Menurut Para Ahli