PEMBELAJARAN PENJASORKES MELALUI MEDIA BERMAIN BOLA KERANJANG TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA SDLB-C TUNA GRAHITA

Main Article Content

Hendri Setiorokim

Abstract

The  problem  in  this  study  is  whether  there  is  an  increase  in  Penjasorkes  learning
outcomes  through  media  play  basket  ball  for  mentally  students  disabled  SDLB-C
Education  Foundation  Exceptional  Demak?. This  study  aims  to  improve  learn-ing
outcomes  through  the  Penjasorkes  media  play  basket  ball   for  students  learning
SDLB-C  in  Physical  Education,  Sport  and  Health.  This  study  uses  classroom
action  research.  In  the  implementation  of  the  first   cycle  and  second  cycle  of
meetings  held  1  meeting,  where  each  cycle  has  shown  an  increase  Penjasorkes
learning  outcomes  and  meet  the  completeness  criteria  are  minimal  so  it  does  not
need  to  be  held  next  cycle.  Based  on  the  results,  the  results  of  the  percentage  of
completion  on  the  first  cycle  that  can  meet  the  KKM  is  equal   to  52.94%  of   the
total  number  of  students  in  the  second  cycle  and  increased  to  88.23%  of  the  total
number  of  students.  Based  on  the  above  results,  it  can  be  concluded  that  the
Penjasorkes  learning  using  media  play  basket  ball   can  improve  the  process  in
improving  learning  outcomes  for  mentally  disabled  students  SDLB-C  Education
Foundation  Exceptional  Demak.  Expected  for  Penjasorkes  teachers  in  SDLB-C
can  use  the media  playing  basket  ball  in  the  learning of  Physical  Education,  Sport
and Health, as an alternative to implement-ing the learning.

Article Details

Section
Articles

References

Achmad Rifa’i RC, dan Catharina Tri Anni. 2009.
Psikologi Pendidikan. Semarang: Universitas
Negeri Semarang Pres
Agus Kristiyanto. 2010. Penelitian Tindakan Kelas.
Surakart a: UNS press
Max Darsono. 2001. Belajar dan Pembelajaran.
Sema-rang: CV IKIP Semarang Press.
Rusli Lutan. 2000. Strategi Belajar Mengajar Penjask-es. Jakarta: Departemen Pendidikan Jasmani
Samsudin. 2008. Pembelajaran Pendidikan Jasmani
Olahraga dan Kesehat an. Jakarta: PT Fajar
In-ter Pratama
Soepartono. 2000. Media Pembelajaran. Jakarta: De-partemen Pendidikan Nasional
Suharsimi Arikumto. 2006. Prosedur Penelitian. Ja-karta: PT RINEKA CIPTA
-----. 2010. Prosedur Penelitian. Jakarta: PT RINEKA
CIPTA
Irfan Dedik Purnomo . (nd). Penyebab Tunagrahita
dan Karakteristiknya. Online. Available at
http://blog.tp.ac.id/wp-content/uploads/6b18066
7cc1edc42fdf69569c85dd54d.doc (accessed
12/05/13 pukul 19.30)