MENINGKATKAN KEMAMPUAN TIMANG-TIMANG BOLA SEPAK TAKRAW MELALUI PERMAINAN KASKRAW PADA SISWA KELAS V SD NEGERI GENTING 01 KECAMATAN JAMBU KABUPATEN SEMARANG TAHUN 2013
Main Article Content
Abstract
This research ai ms to see t he improvement of  the student s' takraw juggling ability through the implementation
of kaskraw game. This research was an action research which conducted collaborativel y and part icipat ory.
This research was conduct ed in two cycles which one cycle was for one meeting wit h time all ocat i on 105
minut es. The subject of this research was the f if t h grade students of  SD N genting 01, Jambu dist rict,
Semarang regency in academic year 2012/2013. The subj ect of  the research was the fifth grade st udents at SD
N Gent ing 1. The subj ect was 26 st udents consist of  15 male and 11 female students. In t hi s research, the dat a
coll ection techniques that being used were observat ion and documentat ion. The data analysis technique that
being used in t his research was desciptive percentage. The target of  compl et eness crit eria of takraw j uggling
lesson was 75%. In the f irst cycl e, the percentage of the student s' compl eteness only 38,46. Af t er some correct ion,
in t he second cycle, the percentage reached 76,92%. According to the result , this research can be catagorized as
successful research.
of kaskraw game. This research was an action research which conducted collaborativel y and part icipat ory.
This research was conduct ed in two cycles which one cycle was for one meeting wit h time all ocat i on 105
minut es. The subject of this research was the f if t h grade students of  SD N genting 01, Jambu dist rict,
Semarang regency in academic year 2012/2013. The subj ect of  the research was the fifth grade st udents at SD
N Gent ing 1. The subj ect was 26 st udents consist of  15 male and 11 female students. In t hi s research, the dat a
coll ection techniques that being used were observat ion and documentat ion. The data analysis technique that
being used in t his research was desciptive percentage. The target of  compl et eness crit eria of takraw j uggling
lesson was 75%. In the f irst cycl e, the percentage of the student s' compl eteness only 38,46. Af t er some correct ion,
in t he second cycle, the percentage reached 76,92%. According to the result , this research can be catagorized as
successful research.
Article Details
Section
Articles
References
Armel ia F. 2010. Bermain Sepak Takraw. Jakarta:
Aneka Ilmu.
Aqip Zainal. 2008. Penel itian Tindakan Kel as :
Untuk Guru SD, SDLB, dan TK. Bandung:
CV Yrama Widya.
BNSP. 2006. Pendidikan Jasmani Olahraga dan
Kesehatan-Standar Kompetensi Dan
Kompetensi Dasar Tingkat SD/MI.
Samsudin. 2008. Pembelajaran Pendidikan Jasmani
Olahraga dan Kesehatan SD/MI.Jakarta:
Litera
Suharsimi A, Suhardjono dan Supardi. 2006.
Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi
Aksara.
Udin S Winataputra,dkk. 2007. Teori Belaj ar dan
Pembel ajaran. Jakarta: Universitas Terbuka.
Yudhistira. 2007. Pendidikan Jasmani Olahraga dan
Kesehatan 5. Jakarta: Ghalia Indonesia
http://amirul tasya.blogspot.com/2011/05/cara-bermain-sepak-takraw.html (diakses 5 Juni
2013)
http://hadisafira.blogspot.com/2012/11/sepak-takraw-ol ahraga.html (diakses 5 Juni 2013)
http://panduanguru.com/pengertian- metode-dan-jenis-jenis- metode-belajar-sambil-bermain/
(diakses 2 Juli 2013)
http://penahitamputih.wordpress.com/3-teknik-teknik-sepak-takraw/ (diakses 5 Juni 2013)
http://psikologi-artikel.blogspot.com/2013/03/ciriperkemban
gananak.html (diakses 2 Juli 2013)
http://tamamijaya.blogspot.com/2011/10/karakteris
tik-anak-anak-sd-dari-kelas- 1.html (diakses 2
Juli 2013)
http://www.kawandnews.com/2011/10/pengertian-dan-ciri- ciri-dalam.html (diakses 2 Juli 2013)
Aneka Ilmu.
Aqip Zainal. 2008. Penel itian Tindakan Kel as :
Untuk Guru SD, SDLB, dan TK. Bandung:
CV Yrama Widya.
BNSP. 2006. Pendidikan Jasmani Olahraga dan
Kesehatan-Standar Kompetensi Dan
Kompetensi Dasar Tingkat SD/MI.
Samsudin. 2008. Pembelajaran Pendidikan Jasmani
Olahraga dan Kesehatan SD/MI.Jakarta:
Litera
Suharsimi A, Suhardjono dan Supardi. 2006.
Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi
Aksara.
Udin S Winataputra,dkk. 2007. Teori Belaj ar dan
Pembel ajaran. Jakarta: Universitas Terbuka.
Yudhistira. 2007. Pendidikan Jasmani Olahraga dan
Kesehatan 5. Jakarta: Ghalia Indonesia
http://amirul tasya.blogspot.com/2011/05/cara-bermain-sepak-takraw.html (diakses 5 Juni
2013)
http://hadisafira.blogspot.com/2012/11/sepak-takraw-ol ahraga.html (diakses 5 Juni 2013)
http://panduanguru.com/pengertian- metode-dan-jenis-jenis- metode-belajar-sambil-bermain/
(diakses 2 Juli 2013)
http://penahitamputih.wordpress.com/3-teknik-teknik-sepak-takraw/ (diakses 5 Juni 2013)
http://psikologi-artikel.blogspot.com/2013/03/ciriperkemban
gananak.html (diakses 2 Juli 2013)
http://tamamijaya.blogspot.com/2011/10/karakteris
tik-anak-anak-sd-dari-kelas- 1.html (diakses 2
Juli 2013)
http://www.kawandnews.com/2011/10/pengertian-dan-ciri- ciri-dalam.html (diakses 2 Juli 2013)