PENGGUNAAN MEDIA AUDIO VISUAL UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATERI MERODA PADA SENAM LANTAI KELAS VIII SMP NEGERI 13 SEMARANG TAHUN 2013/2014

Main Article Content

Sigit Budi Prastyyo

Abstract

The purpose of this study was to determine the improvement of teaching physical education in schools through the use of audio-visual media aids the learning outcomes gymnastics floor meroda the eighth grade students of SMP Negeri 13 Semarang. In this research, a classroom action research (CAR ) cycle , the study was conducted in two cycles of action . Methods of data collection using the methods of documentation , observation , and testing . Analysis of the data using descriptive method by way of student learning outcomes after the action . Based on the results obtained by the use of audio-visual media in the learning material meroda floor exercises can improve learning outcomes eighth grade at Junior High School 13 Semarang 2013/2014 . This is evidenced by the acquisition value of the learning outcomes of each cycle has increased . The average value of students in the first cycle the average test score of students reached 70.51 , reaching 84.72 in the second cycle . Classical completeness in the first cycle of 54.84 % and the second cycle was 90.32 % . From the research results obtained it can be concluded that the learning material meroda floor exercises with the use of audio-visual media can improve learning outcomes students of SMP Negeri 13 Semarang .

Article Details

Section
Articles
Author Biography

Sigit Budi Prastyyo, Gedung F1 Lantai 2 FIK Unnes Kampus Sekaran, Gunungpati, Semarang, 50229

Jurusan Pendidikan Jasmani Kesehatan dan Rekreasi, Fakultas Ilmu Keolahragaan, Universitas Negeri Semarang, Indonesia

References

2009. Undang-Undang Sisdiknas Sistem Pendidikan Nasional. Bandung : Fokusmedia.
Achmad Rifa’I RC dan Chatarina Tri Anni. 2009. Psikologi Pendidikan. Semarang : Pusat Pengembangan MKU & MKDK LP3 UNNES.
Adisuyanto, Biasworo. 2009. Cerdas Dan Bugar Dengan Senam Lantai. Jakarta : PT. Gramedia Widiasarana Indonesia.
Agus, Mahendra. 2000. Senam. DEPDIKNAS.
Akyas, Azhari. 2004. Psikologi Umum dan Perkembangan. Jakarta : Teraju.
Ali, Maksum. 2008. Psikologi Olahraga Teori dan Aplikasi. Surabaya : Unesa University Press.
Arsyad, Azhar. 2011. Media Pembelajaran. Jakarta : PT. RajaGrafindo Persada.
Atmojo, Mulyono Biyakto. 2008. Tes & Pengukuran Pendidikan Jasmani Olahraga. Surakarta : UNS Press.
Djamarah, Syaiful Bahri. 2008. Psikologi Belajar. Jakarta : PT RINEKA CIPTA.
Djamarah, Syaiful Bahri dan Zain, Aswan. 2006. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta : PT. RINEKA CIPTA.
Gunarsa, Singgih D. 2008. Psikologi Olahraga Prestasi. Jakarta : Gunung Mulia.
Hamdani. 2011. Dasar-Dasar Kependidikan. Bandung : CV PUSTAKA SETIA.
Imam Hidayat dan Panggabean.1981. Senam dan Metodik. Jakarta : Depdikbud.
Ismaryati. 2008. Tes & Pengukuran Olahraga. Surakarta : UNS Press.
Kristiyanto, Agus. 2010. Penelitian Tindakan Kelas (PTK) Dalam Pendidikan Jasmani dan Kepelatihan Olahraga. Surakarta : UNS Press.
Mahmudi Sholeh.1992. Olahraga Pilihan Senam. Surakarta : Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Ma’mun dan M. Saputra, Yudha. 2000. Perkembangan Gerak dan Belajar Gerak. Jakarta : Depdikbud.
Mochammad, Surya. 2004. Psikologi Pembelajaran & Pengajaran. Bandung : Pustaka Bani Qiraisy.
Mulyasa, H.E. 2009. Praktik Penelitian Tindakan Kelas. Bandung : PT. REMAJA ROSDAKARYA.
Oemar, Hamalik. 2008. Proses Belajar Mengajar. Jakarta : Bumi Aksara.
Phill Yanuar Kiram. 1992. Belajar Motorik. Jakarta : Dirjen Dikti.
Sajoto, Mochammad. 1988. Pembinaan Kondisi Fisik Dalam Olahraga. Jakarta : Departemen Pendidikan Dan Kebudayaan.
Samsudin. 2008. Pembelajaran Penjasorkes SMP/MTS. Jakarta : Prenada Media.
Sardiman A.M. 2010. Interaksi & Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta : PT. Raja Grafindo Persada.
Sudjana, Nana. 2009. Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung : Sinar Baru Algensindo.
Sudjana, Nana dan Rivai, Ahmad. 2009. Media Pengajaran. Bandung : Sinar Baru Algensindo.
Sugiyanto.2008. Perkembangan dan Belajar Motorik. Jakarta : Universitas Terbuka.
Sugiyanto dan Sudjarwo. 1993. Perkembangan dan Belajar Gerak Modul 7-12. Jakarta : Depdikbud.
Suharsimi, Arikunto.,dkk. 2009. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta : Bumi Aksara.
Suherman, A. 2000. Dasar-Dasar Penjaskes. Jakarta : Dirjen Dikti.
Supandi. 1992. Strategi Belajar Mengajar Pendidikan Jasmani Dan Kesehatan. FIK UNNES.
Uno, Hamzah B. 2009. Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta : Bumi Aksara.