Permainan Lompat Kanguru Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Lompat Jauh Gaya Jongkok Penelitian Tindakan Kelas
Main Article Content
Abstract
This research aims to know the effectiveness of learning long jump squat-style through a kangaroo jump play approach for students of class IV SD Negeri Bangungalih Tegal Regency Kramat District 02 This type of research is the Research Action class Research is carried out in SD Negeri Bangungalih Kecamatan Tegal Regency Kramat 02, subject of research grade IV with 48 students, consisting of 20 men and 28 students student daughter. The instruments used are observation sheet implementation of learning, learning results sheets, now students and student performance tests. Results of the research cycle 1 showed the basic motion skills reach 70.83% and yield learning long jump reached 71% of the research cycle II increased 18.75% i.e. reaching 89,58% and 71% and the results of the learning process the long jump 21% increase that reached 92%. The determination of indicators for success in learning that is 85%, so it can be concluded that the activity of students in learning is said to follow successfully. Based on the results of the research study of the long jump Kangaroo jump game approach through, can improve the learning results of long jump squat style of 70,83% to 89,58% advice from researchers teachers are expected to utilize the research results of model learning long jump squat-style through a kangaroo jump approach taking into account the situation and condition of the local environment.
Article Details
References
Agus Mahendra. 2004. Azazdan Falsafah Pendidikan Jasmani. Jakarta: Depdiknas. DITJEN MANAJEMEN DIKDASMEN.
Achmad Sugandi, dkk. 2007. Teori Pembelajaran.Semarang: UPT MKK Universitas Negeri Semarang.
Aip Syarifudin dan Muhadi. 1992. Pendidikan Jasmani dan Kesehatan. Jakarta;
Depdikbub. Dirkendikti
Ali Maksum. 2008. PSIKOLOGI OLAHRAGA Teori dan Aplikasi. Surabaya: Unesa University Press.
Asep Kurnia Nengala dan Irwansah. 2006.Sehat dan Tangkas Berolahraga Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan untuk Kelas IV.Sekolah Dasar.Bandung:GRAFINDO MEDIA PRATAMA
Dadan Heryana dan Giri Veriabti. 2010. Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan untuk Siswa SD-MI Kelas V. Jakarta: Pusat Perbukuan, Kementerian Pendidikan Nasional.
Djamidar. 1991 Dasar – dasar Atletik. Jakarta : UT
H.Syaipul Sagala.2003.KONSEP dan MAKNA PEMBELAJARAN.BANDUNG: CV ALFABETA.
Moh. Bagus suroso / Journal of Physical Education, Sport, Health and Recreation 4 (9) (2015)
2097
Muhammad Afandi. 2011. Cara Efektif Menulis Karya Ilmiah Setting Penelitian Tindakan Kelas Pendidikan Dasar dan Umum. Bandung: CV ALFABETA.
Nana Sudjana. 2008. TUNTUTAN PENYUSUNAN KARYA ILMIAH Makalah-Skripsi-Tesis-Disertasi. Bandung: SINAR BARU ALGENSINDO.
Rumini. 2004. MODEL PEMBELAJARAN ATLETIK DAN METODIK I untuk PGPJSD. Semarang: Universitas Negeri Semarang.
Suharsimi Arikunto, Suhardjo dan Supardi. 2010. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Sukintaka. 1992. TEORI BERMAIN untuk D2 PENJASKES. DEPDIKBUD
DIRJENDIKTI PROYEK PEMBINAAN TENAGA KEPENDIDIKAN.
Suyatmin. 2012. INOVASI ALAT PERAGA OLAHRAGA “BOQUALON MULTIGUNA†UNTUK MENINGKATKAN GERAK DASAR ATLETIK DI SDN 01 JEBED KECAMATAN TAMAN KABUPATEN PEMALANG. Makalah.
Tim Bina Karya Guru .2006. Pendidikan Jasmani Untuk Sekolah Dasar Kelas v
Jakarta: Erlangga.
Toto Subroto. 2001. Pembelajaran Keterampilan Konsep Olahraga di SD. Jakarta
Dirjen Dikdasmen
Wasiran, dkk., 2005. Pendidikan Jasmani untuk Sekolah Dasar Kelas VI. Jakarta: Erlangga.