Learning Media Application Development Web-Based Health Sports Physical Education in Class 2 MTs Guppi Sukomoro

Main Article Content

Ira Astonia Suhanti
Iyakrus Iyakrus
Destriana Destriana

Abstract

This research aims to produce a product in the form of web-based PJOK learning media, and to determine the level of feasibility of the learning media. This type of research is research and development (R&D). Development procedures include potential and problems, data collection, product design, design validation, design revision, product testing, product revision, usage trials, product revision, and mass production. The product is web-based learning media for PJOK subjects which has been declared suitable as learning media based on validation results from material experts with an average score of 3.58 in the "valid" category, media experts with an average of 3.47 in the "valid" category ”, small group field trials obtained an average of 4.96 in the “very good” category, large scale field trials obtained an average of 4.90 in the “very good” category. The test items obtained an average of 0.72. Web-based PJOK learning media is proven by increasing student learning outcomes based on data from pretest and posttest evaluation results.

Article Details

Section
Articles
Author Biographies

Iyakrus Iyakrus, Sriwijaya University

Department  of Health and Recreation Physical Education, Faculty of Teacher Training and  Education, Sriwijaya University, Indonesia

Destriana Destriana, Sriwijaya University

Department  of Health and Recreation Physical Education, Faculty of Teacher Training and  Education, Sriwijaya University, Indonesia

References

Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI). Pengertian Kebugaran Jasmani.
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta Bandung.
Matusea, A. A. F., & Suprianto, A. (2021). Rancang Bangun Aplikasi Pendaftaran Pasien
Wahyuni, R., & Irawan, Y. (2020). Aplikasi E-Book Untuk Aturan Kerja Berbasis Web
Kemendikbud. (2020). Karakteristik Siswa Sekolah Menengah Pertama (SMP). https://siln-riyadh.kemdikbud.go.id/smp/2020/04/16/karakteristik-siswa-sekolah-menengah-pertama-smp/
Listianto, F. Fauzi, R. Irviani, K. Kasmi, G. G. (2017). Aplikasi E-Commerce Berbasis WEB Mobile Pada Industri Konveksi Seragam Drumband Di Pekon Klaten Gadingrejo Kabupaten Pringsewu. Jurnal TAM(Technology Acceptance Model), 8(2), 146–152.
Septy Nurfadhillah, (2021). Media Pembelajaran. Jawa Barat. CV Jejak, anggota IKAPI.
Syamsu Yususf L. N. (2004). Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Bandung: Remaja Rosdakarya
Aghni, R. I. (2018). Jurnal Media Pembelajaran Dalam Pembelajaran Akuntansi, Vol. XVI, No. 1, Tahun 2018. Pendidikan Akuntansi Indonesia, XVI(1), 98–107.
Anisa Herdiyana, G. P. W. P. (2016). Pembelajaran Pendidikan Jasmani Yang Mengacu Pada Pembiasaan Sikap Fair Play Dan Kepercayaan Pada Peserta Didik. Olahraga Prestasi, 12(1), 77–85.
Aulia, R. N., & Tanzila, N. (2020). Konsep Dasar Media Pembelajaran. 1(1), 38–46.
Destriana, Destriani, Yusfi, H. (2021). Pembelajaran Smash Permainan Bola Voli. Jurnal Menssana, 7(2), 126–132. http://menssana.ppj.unp.ac.id/index.php/jm/article/view/180/172
Destriana. (2019). Latihan Pasing Atas Double Contact Terhadap Keterampilan Bola Voli. Altius : Jurnal Ilmu Olahraga Dan Kesehatan, 7(1). https://doi.org/10.36706/altius.v7i1.8112
Destriana, Darmawan, M., & Bayu, W. I. (2021). Motivasi Belajar Pada Pembelajaran PJOK Peserta Didik Kelas VIII. Seminar Nasional Pendidikan Jasmani Dan Kesehan.
Istiqlal, A. (2018). Manfaat Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Dan Mengajar Mahasiswa Di Perguruan Tinggi. Jurnal Stkip Pessel, 3(2), 139–144. https://ejurnal.stkip-pessel.ac.id/index.php/kp
Iyakrus, Susi Indriani, Hengki Kumbara, W. I. B. (2022). Peningkatan Gerak Dasar Meroda Dalam Pembelajaran Senam Lantai Melalui Metode Bagian. Gelanggang Pendidikan Jasmani Indonesia, 6(200), 87–92. http://journal2.um.ac.id/index.php/gpji/article/view/26775/11012
Iyakrus Anas. (2013). Membangun Kepribadian Atlet Dalam Olahraga. scholar.google.co.id. https://repository.unsri.ac.id/17527/1/JURNAL_OLAHRAGA_VOLUME_1_NO_1.pdf
Iyakrus Anas. (2019). Pendidikan Jasmani Sekolah Dasar Merupakan Media Bagi Keberhasilan Prestasi Olahraga. scholar.google.co.id. https://repository.unsri.ac.id/17523/
Junaedi, A. (2015). Survei Tingkat Kemajuan Pendidikan Jasmani, Olahraga, Dan Kesehatan Di SMA, SMK, Dan MA Negeri Se-Kabupaten Gresik. Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 3(3), 834–842.
Lestari, D. F. (2021). Pengembangan Model Pembelajaran Aktivitas Jasmani Melalui Permainan Tradisional bagi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Jasmani, Olahraga Dan Kesehatan Undiksha, 8(1), 7–12. https://doi.org/10.23887/jjp.v8i1.33742
Magdalena, I., Shodikoh, A. F., & Pebrianti, A. R. (2021). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa SD N Meruya Selatan 06 Pagi. 3, 312–325.
Novita, L., Sukmanasa, E., & Pratama, M. Y. (2019). Indonesian Journal of Primary Education Penggunaan Media Pembelajaran Video terhadap Hasil Belajar Siswa SD. 3(2), 64–72.
Okpatrioka. (2023). Research And Development (R&D) Penelitian Yang Inovatif Dalam Pendidikan. Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 1(1), 86–100.
Okra, R. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Digital IPA Di SMP N 3 Kecamatan Pangkalan. Journal of Education Studies, 4(2).
Rohmansyah, N. A. (2015). Peran Guru Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan Dalam Upaya Pembentukan Karakter Kewarganegaraan. Ilmiah CIVIS, 5(2), 879–887.
Yaumi, M. (2017). Media Pembelajaran: Pengertian, Fungsi, dan Urgensinya bagi Anak Milenial. BMC Public Health, 5(1), 1–8. https://ejournal.poltektegal.ac.id/index.php/siklus/article/view/298%0Ahttp://repositorio.unan.edu.ni/2986/1/5624.pdf%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.jana.2015.10.005%0Ahttp://www.biomedcentral.com/1471-2458/12/58%0Ahttp://ovidsp.ovid.com/ovidweb.cgi?T=JS&P