Pengembangan Multimedia Interaktif Powtoon Pada Materi Dialog Berbahasa Jawa
##plugins.themes.academic_pro.article.main##
Abstract
This study aims to develop a powtoon-based Javanese language learning media and to find out the result of the validation of the powtoon-based javanese language learning media products. This type of research is research (R&D) which adapts from Sugiyono’s theory. Product validation was carried out by the media expert, material expert, Javanese language teachers, and the students. The data collection technique used a questionnaire and the analyzed descriptively qualitatively. The result showed that the interactive multimedia product powtoon was included in the very appropriate category. Likewise, media expert, material expert as well as Javanese language teachers assessed that the quality of interactive multimedia learning powtoon was very appropriate. The students strongly agree with the development of interactive multimedia powtoon. The results after a limited trial on students showed that interactive multimedia powtoon was very effective. Based on these results, the interactive multimedia product powtoon is effective very suitable and used in learning Javanese dialogue.
##plugins.themes.academic_pro.article.details##
References
Anggraeni, Nurul. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif Menggunakan Adobe Flash CS5 Untuk SMK Kelas XI Kompetensi Keahlian Administrasi Perkantoran Pada Kompetensi Dasar Menguraikan Sistem Informasi Manajemen. Skripsi. Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Yogyakarta.
Arief S. Sadiman, dkk. (2006). Media Pendidikan:Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Edisi Pertama. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada
Armansyah, F., Sulton, S., & Sulthoni, S. (2019). Multimedia Interaktif Sebagai Media Visualisasi Dasar-Dasar Animasi. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 2(3), 224-229.
Arnold, R. B. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Powtoon Pada Mata Pelajaran Pelayanan Penjualan Di Smk Ketintang Surabaya. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 6(4), 145–150.
Arsyad, Azhar. (2011). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.
Adkhar, Bastiar Ismail. (2016). Pengembangan Media Video Animasi Pembelajaran Berbasis Powtoon Pada Kelas 2 Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Di SD. 1–195.
Daryanto. (2010). Media Pembelajaran Peranannya sangat Penting dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran. Yogyakarta: Gava media.
Deliviana, E. (2017). Aplikasi PowToon Sebagai Media Pembelajaran : Manfaat dan Problematikanya. Journal of Chemical Information and Modeling, 1689–1699.
Fardany, M. M., & Dewi, R. M. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Powtoon Berbasis Pendekatan Saintifik Pada Mata Pelajaran Ekonomi. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 8(3), 101–108. https://doi.org/10.26740/jupe.v8n3.p101-108
Farida, N., & Rahayu, S. (2017). Perbedaan Pembelajaran Melalui Multimedia Interaktif Dan Melalui Buku Teks Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pecahan Kelas Iv Sdn Gadang 01 Malang. Jurnal Inspirasi Pendidikan, 7(1), 7. https://doi.org/10.21067/jip.v7i1.1550
Gunawan, Bambi Bambang. (2013). Nganimasi bersama Mas Be!. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.
Hapsari, Yuni. (2015). Pengembangan Media Kartu Situasi Dalam Pembelajaran Berbicara Untuk Siswa Kelas VII SMP. Skripsi. Fakultas Bahasa dan Seni Universitas Negeri Semarang.
Hidayah, Emi. (2011). Pengembangan Film Animasi sebagai Media Pembelajaran Menyimak Cerita Rakyat bagi Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Skripsi. Fakultas Bahasa dan Seni Universitas Negeri Semarang.
Indrayanto, B., & Yuliastuti, K. (2015). Fenomena tingkat tutur dalam bahasa Jawa akibat tingkat sosial masyarakat. Magistra, 27(91).
Insani, N. H., & Mulyana, M. (2019). Pengembangan kamus bahasa Jawa digital berbasis android. LingTera, 6(1), 17–29. https://doi.org/10.21831/lt.v6i1.24435
Jannah, M. (2018). Pengembangan media video animasi digestive system untuk meningkatkan hasil belajar siswa mata pelajaran IPA kelas V. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(2).
Kamila, N. Z. (2016). Fakultas bahasa dan seni universitas negeri semarang 2015. Unnes, 145–146.
Khoyr, Taufiqul. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Berdialog Berbasis Flash Untuk Siswa Kelas VII SMP NEGERI 1 BRANGSONG. Skripsi. Fakultas Bahasa dan Seni Universitas Negeri Semarang.
Kustandi, Cecep, & Bambang Sutjipto. (2011). Media Pembelajaran Manual dan Digital. Bogor: Ghalia Indonesia.
Lestari, Vita. (2017). Piwulang Jawi : Journal of Javanese Learning and Teaching. Journal of Javanese Learning and Teaching, 5(1), 22-27. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/piwulang/article/view/20620
Mulyati, Y. (2015). Hakikat Keterampilan Berbahasa. Pdgk4101/Modul1, 1–34.
Mulyono, Arjun B. (2018, Mei 24). Artikel Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif. Diakses dari http://redaksi.pens.ac.id/2018/05/24/artikel-media-pembelajaran-berbasis-multimedia-interaktif/
Nugroho, Paulus Wicaksana Aji. (2020). Pengembangan Produk Bermedia Powtoon Untuk Materi Cerita Pendek Kelas XI MIPA 2 SMA Pangudi Luhur Sedayu. Skripsi. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Sanata Dharma.
Puspitasari, F. D. A. (2017). Piwulang Jawi : Journal of Javanese Learning and Teaching. Journal of Javanese Learning and Teaching, 5(2), 17–25. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/piwulang/article/view/19712
Roffiq, A., Qiram, I., & Rubiono, G. (2017). Media musik dan lagu pada proses pembelajaran. JPDI (Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia), 2(2), 35-40.
Rukimin, & Koderi. (2015). Multimedia Interaktif dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Pengembangan ICT Dalam Pembelajaran, November, 102–114.
Sadiman, Arif S. dkk., (2013). Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
S, Sari Nur. (2018). Piwulang Jawi : Journal of Javanese Learning and Teaching. Journal of Javanese Learning and Teaching, 6(2), 22-29. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/piwulang/article/view/17496/14244
Sasangka, Sry Satriya Tjatur Wisnu. (2004). Unggah-Ungguh Bahasa Jawa. Jakarta: Yayasan Paramalingua.
Sastra, J. S. P. B. D. Pengembangan Produk Bermedia Powtoon Untuk Materi Cerita Pendek Kelas Xi Mipa 2 Sma Pangudi Luhur Sedayu Skripsi.
Setyani, M. R., & Ismah, I. (2018). Analisis Tingkat Konsentrasi Belajar Siswa dalam Proses Pembelajaran Matematika ditinjau dari Hasil Belajar. Prosiding SENAMKU, 1, 73-84.
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitaif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta
Susanti, Ulva., Indiatmoko, B., & Purnomo, S, H. (20190. Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Rekaman Siaran Radio Berbasis Kontekstual Sebagai Materi Dialog Berbahasa Jawa. Piwulang : Journal of Javanese Learning and Teaching. 7(2), 44–52.
Tarigan. (2008). Berbicara Sebagai Suatu Keterampilan Berbicara. Bandung: Angkasa.
Witriningrum, S. G., Kurniati, E., & Sukoyo, J. (2017). Pengembangan Media Film Kartun Berbahas Jawa Untuk Pembelajaran.
Yulia, D., & Ervinalisa, N. (2017). Pengaruh Media Pembelajaran Powtoon Pada Mata Pelajaran Sejarah Indonesia Dalam Menumbuhkan Motivasi Belajar Siswa Iis Kelas X Di Sma Negeri 17 Batam Tahun Pelajaran 2017/2018. HISTORIA: Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah, 2(1), 15–24.