PENGEMBANGAN KOMIK SAINS BERBASIS KONTEKSTUAL PADA PEMBELAJARAN SISTEM PERNAPASAN
Abstract
The purpose of this researchis to develop a scientific comic that is suitable for learning science, and to analyze the effectiveness of scientific comic, increase the motivation and the cognitive learning outcomes of students. The research design was Research and Development. This researchhave been carried out in SMP N 2 Jepara, using convenience sampling technique, and the class VIII G as research subjects. The results showed that the comic developed was valid (media expert assessment was 84.85%, material experts assessment was 96.30%) and effective (classical completeness was 88%, 56% student motivation was good, 44% student motivation was excellent). The scientific comic is suitable and effective to be used in teaching the respiratory system in junior high school.
Â
Tujuan penelitian ini adalah untuk mengembangkan komik sains yang valid, serta menganalisis validitas serta efektivitas komik sains yang dikembangkan terhadap motivasi dan hasil belajar kognitif siswa. Rancangan penelitian yang digunakan adalah Research and Development.Penelitian dilaksanakan di SMP N 2 Jepara, sampel ditentukan dengan teknik convenience sampling dan diperoleh kelas VIIIG sebagai subyek penelitian. Hasil penelitian menunjukkan komik yang dikembangkan valid, berdasarkan penilaian dari ahli media diperoleh nilai mencapai 84,85%, sedangkan ahli materi mencapai 96,30%. Media komik sains efektif digunakan dalam pembelajaran dengan hasil belajar kognitif mencapai ketuntasan klasikal 88%, motivasi siswa 56% baik, 44% sangat baik pada pembelajaran materi sistem pernapasan di SMP.
References
Amelia, AR. 2009. Peningkatan Efektivitas Pembelajaran Biologi Pokok Bahasan Ekosistem Melalui Media Komik pada Siswa Kelas VIII SMP N 2 Paninggaran Pekalongan Tahun Ajaran 2008/2009(Skripsi). Surakarta: Universitas Muhammadiyah Surakarta. Tersedia: http://etd.eprints.ums.ac.id/4202/ [diakses pada 9 Januari 2012]
Fatkhusana, E. 2010.Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD (dengan Visualisasi Media Chart dan Komik) dalam Pembelajaran Sains Siswa Ditinjau dari Motivasi Belajar dan Gaya Belajar (Studi Kasus Pembelajaran IPA pada Materi Makanan dan Sistem Pencernaan Makanan Semester 1 Kelas V SD Asiyah Gemolong Tahun Ajaran 2009/2010)(Tesis).Surakarta: Program Pascasarjana Universitas Sebelas Maret Surakarta. Tersedia: http://pasca.uns.ac.id/?p=842 [diakses pada 9 Januari 2011]
Johnson, E.B. (2002). Contextual Teaching and Learning. California: Kaifa.
Lazarowitz, R. & Penso, S. (1992). “High School Students’ Difficulties in Learning Biology Conceptâ€. Journal of Biological Education. 26 (3) 215-223.
Mariyanah, N. 2005. Efektivitas Media Komik dengan Media Gambar dalam Pembelajaran Geografi Pokok Bahasan Perhubungan dan Pengangkutan (Studi Eksperimen Pada Siswa Kelas II SMP N I Pegandon Kabupaten Kendal) (Skripsi). Semarang: Universitas Negeri Semarang.
Michael, J. (2007). “What Makes Physiology Hard for Students to Learn? Result of Faculty Surveyâ€. Advances in Physiology Education. 34-40.
Nashar.2004.Peranan Motivasi dan Kemampuan Awal dalam Kegiatan Pembelajaran.Jakarta:Delia press.
Olson, C.J. 2007. The Comic Strip as a Medium for Promoting Science Literacy (Laporan Penelitian). California: California State University Northridge.
Sudjana, N dan Ahmad R. 2007. Media Pengajaran. Bandung: Penerbit Sinar Baru Algesindo.
Sudjana, N. 2005. Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algesindo.
Sugiyono. 2008. Metode Penelitian Pendidikan: Kualitatif, Kuantitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Tatalovic, M. 2009. Science Comics as Tools for Science Education and Communication: ABrief, Exploratory Study.Journal of Science Communication. Tersedia dihttp://jcom.sissa.it/ [diakses pada 8 Januari 2012]
Trimo. 1997. Media Pendidikan. Jakarta: Depdikbud.
Turner, L.A & Johnson, B. 2003. A Model of Mastery Motivation for At-Risk Preschoolers.Journalof Educational Psychology. 495-505.
The copyright of the article once it is accepted for publication shall be assigned to the journal as the publisher. The intended copyright includes the right to publish the article in various forms (including reprints). The journal maintains the publishing rights to the published articles.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.