PENGEMBANGAN BUKU SAKU BERBASIS MIND MAPPING DAN MULTIPLE INTELLIGENCES MATERI JAMUR DI SMA NEGERI 1 SLAWI
Abstract
Abstract
This study aimed to determine the feasibility and effectiveness of the pocket book based mind mapping and multiple intelligences of fungi material in SMAN 1 Slawi. Based on preliminary observations in mind that needs to be developed as a pocket book supporting student handbook, students learn fungi to overcome difficulties and can develop multiple intelligences of students. The method used Research and Development. In large-scale trials using experimental design True Experimental Design with the type of Post - Test Only Control Group Design. Subjects in this study were students of class X PMIA at SMA Negeri 1 Slawi. Feasibility pocket book based on the results of the validation of 80.37 % with a valid criteria and inter-rater reliability (IRRs) value is good, student responses to the legibility of the pocket books of 87.4 % with very good criteria, the response of students and teachers to use the pocket books of 92.25 % with a very good criteria and 95.65 % with a very good criteria. Classical completeness experimental class < 75 % and based on t test obtained thit = 1.41while ttab = 1.67 then thit < ttab and Ho was accepted, student learning outcomes experimental class was almost the same as the control class so pocketbooks less effective. However, the results of multiple intelligences observations indicated that the use of a pocket book is able to develop students' multiple intelligences. Development of a pocket book based mind mapping and multiple intelligences of fungi material worthy and able to develop multiple intelligences but less effectively improve student learning outcomes.
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kelayakan dan efektivitas buku saku berbasis mind mapping dan multiple intelligences materi jamur di SMA Negeri 1 Slawi. Berdasarkan observasi awal diketahui bahwa perlu dikembangkan buku saku sebagai penunjang buku pegangan siswa, mengatasi kesulitan siswa mempelajari jamur dan dapat mengembangkan kecerdasan majemuk siswa. Metode penelitian yang digunakan Research and Development. Pada uji coba skala besar menggunakan desain eksperimen True Experimental Design dengan jenis Post-test Only Control Group Design. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kelas X PMIA di SMA Negeri 1 Slawi. Kelayakan buku saku didasarkan pada hasil validasi sebesar 80,37% dengan kriteria valid dan nilai inter-rater reliability (IRR) baik, tanggapan siswa terhadap keterbacaan buku saku sebesar 87,4% dengan kriteria sangat baik, tanggapan siswa dan guru terhadap penggunaan buku saku sebesar 92,25% dengan kriteria sangat baik serta 95,65% dengan kriteria sangat baik. Ketuntasan klasikal kelas eksperimen < 75% dan berdasarkan uji t diperoleh thitung = 1,41 sedangkan ttabel = 1,67 maka thitung< ttabel dan Ho diterima, hasil belajar siswa kelas eksperimen hampir sama dengan kelas kontrol sehingga buku saku kurang efektif. Namun, hasil observasi kecerdasan majemuk menunjukkan bahwa penggunaan buku saku mampu mengembangkan kecerdasan majemuk siswa. Pengembangan buku saku berbasis mind mapping dan multiple intelligences materi jamur layak dan mampu mengembangkan kecerdasan majemuk tetapi kurang efektif meningkatkan hasil belajar siswa.
Â
Â
Â
References
Abdi, A., S. Laei, dan Hamze A. 2013. Effect of Teaching Strategy Based on Multiple Intelligences on Students’ Academic Achievement in Science Course. Universal Journal of Educational Research 1(4): 281-284.
Armstrong, T. 2013. Kecerdasan Multipel Di Dalam Kelas. Jakarta : Indeks.
Buzan, T. 2007. Buku Pintar Mind Map. Terjemahan Susi Purwoko. Jakarta : Gramedia Pustaka Utama.
Chatib, M. 2013. Sekolahnya Manusia. Jakarta : Erlangga
Cicchetti, D. V. 1994. Guidelines, criteria, and rules of thumb for evaluating normed and standardized assessment instruments in psychology. Psychological Assessment. 6 (4) : 284-290.
Fatimah, F. 2013. Penggunaan model mind mapping dalam peningkatan pembelajaran PKn siswa kelas IV Sekolah Dasar. (Skripsi). Kebumen : Universitas Sebelas Maret.
Hallgren, K. A. 2012. Computing inter-rater reliability for observational data : an overview and tutorial. Tutor Quant Methods Psychol. 8(1): 23–34.
Kemendikbud. 2013. Implementasi Kurikulum. Jakarta : Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan
Kemendikbud. 2014. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah. Jakarta : Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan
Mulyani, D. 2013. Hubungan kesiapan belajar siswa dengan prestasi belajar. Jurnal Ilmiah Konseling 2 (1): 27-31.
Silaban, R. dan Marsita A. N. 2012. Pengaruh media mind mapping terhadap kreativitas dan hasil belajar kimia siswa SMA pada pembelajaran menggunakan advance organizer. Jurnal Pendidikan Kimia 4 (2) : 2085-3653.
Sitepu, B. P. 2005. Memilih Buku Pelajaran. Jurnal Pendidikan Penabur IV (4) : 113-126.
Undang-undang No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Lembaran Negara RI Tahun 2003, No. 6, Sekretariat Negara. Jakarta.
Widhiarso, W. 2010 . Melibatkan Rater dalam Pengembangan Alat Ukur. Yogyakarta: Fakultas Psikologi UGM.
Yuniarti, N. 2013. Peningkatan kualitas pembelajaran dan kemampuan menulis cerita pendek dengan menggunakan metode peta pikiran (mind mapping) pada siswa kelas IX A SMP Negeri 9 Pontianak. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra. Vol.1 (1) : 125-139.
The copyright of the article once it is accepted for publication shall be assigned to the journal as the publisher. The intended copyright includes the right to publish the article in various forms (including reprints). The journal maintains the publishing rights to the published articles.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.