Development of Numeracy and Literacy-based Probability Teaching Materials
##plugins.themes.academic_pro.article.main##
Abstract
The aim of this research was to develop a product based on numeracy skills through teaching materials. This study used a research and development (R&D) methodology approach using the ADDIE model. This research aimed to develop a product based on numeracy literacy through teaching materials. This research used research and development (R&D) with the ADDIE model. The participants in this study were categorized into two groups, large groups and small groups of grade 10 from SMAN in one of the cities of East Jakarta. Data collection included an expert test with three expert validators, material, media, and language, and an interview and student response questionnaire. The results of product development form teaching materials based on numeracy literacy using Flip PDF Corporate Edition. The results from material expert, media expert, and linguist expert validation obtained an average score of with the category "Excellent". As a result, it can be concluded that teaching materials based on numeracy literacy are eligible for use as teaching materials probability.
##plugins.themes.academic_pro.article.details##
References
Fransisca, S., & Putri, R. N. (2019). Pemanfaatan Teknologi RFID Untuk Pengelolaan Inventaris Sekolah Dengan Metode (R&D). Jurnal Mahasiswa Aplikasi Teknologi Komputer Dan Informasi, 1(1), 72–75.
Hasyim, R., & Umar, S. H. (2019). Peranan Guru Ppkn Dalam Mengembangkan Model Pembelajaran (Bahan Ajar) Abad 21 Di Smp Negri 2 Kota Ternate. Jurnal Geocivic, 2(1), 184–192. https://doi.org/10.33387/geocivic.v2i1.1469
Husniati, Affandi, L. H., Saputra, H. H., & Makki, M. (2022). Kinerja Guru Dalam Mengembangkan Kemampuan Literasi Numerasi Siswa Inklusif Di Sdn Gugus I Kopang. Journal of Elementary Education, 05(03), 3.
Indriana, L., & Maryati, I. (2021). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP pada Materi Segiempat dan Segitiga di Kampung Sukagalih. 1(November), 541–552.
Kemendikbudristek. (2022). Rapor Pendidikan Publik 2022. 2022. https://pusmendik.kemdikbud.go.id/profil_pendidikan/profil-wilayah.php
Lestari, D., Zakaria, & Maulida, U. (2022). Analisis Ketersediaan Bahan Ajar Bermuatan Kearifan Lokal Dalam Meningkatkan Literasi Budaya Siswa Madrasah Ibtidaiyah Jamiatul Gulami. Jurnal PGMI, 14(2), 229–250.
Lisda Ramdhani, Azra Fauzi, Muhammad Salahuddin, & Syahrul Rahman. (2022). Menumbuhkembangkan Literasi Numerasi Pada Masa Pandemi Covid-19 Materi Statistika Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4, 2556–2560.
Musyrifah, E., Dwirahayu, G., & Satriawati, G. (2022). Pengembangan bahan ajar matematika bagi guru MI dalam upaya mendukung keterampilan mengajar serta peningkatan literasi numerasi. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 8(1), 61–72. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/fbc/article/view/12732
Nasution, M. D., Nasution, E., & Haryati, F. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Metode Numerik Dengan Pendekatan Metakognitif Berbantuan Matlab. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 69–80. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v6i1.295
Novitasari, M. (2022). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik : Membudayakan Literasi Numerasi Siswa Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional Pembelajaran Matematika, 2830–2265, 74–86.
Nurafni, A., Pujiastuti, H., & Mutaqin, A. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Trigonometri Berbasis Literasi Matematika. Jurnal Borneo Saintek, 2(1), 37–45. https://doi.org/10.35334/borneo_saintek.v2i1.633
Rahmawati, K. M., Prastowo, S. H. B., & Bektiarso, S. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Fisika Berbasis Scientific Approach untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Materi Medan Magnet di SMA. Jurnal Pembelajaran Fisika, 8(2), 87–88.
Riduwan. (2019). Belajar mudah penelitian untuk guru-karyawan dan peneliti pemula (11th ed.). Bandung : Alfabeta.
Widiantari, N. K. K., Suparta, I. N., & Sariyasa, S. (2022). Meningkatkan Literasi Numerasi dan Pendidikan Karakter dengan E-Modul Bermuatan Etnomatematika di Era Pandemi COVID-19. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 10(2), 331. https://doi.org/10.25273/jipm.v10i2.10218
Winatha, K. R., Suharsono, N., & Agustin, K. (2018). Pengembangan E-Modul Interaktif Berbasis Proyek Matematika. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 4(2), 188–199. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JPTK/article/viewFile/14021/9438
Wulandari, D. F., & Indarini, E. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Buku Cerita Rakyat Dalam Pembelajaran Tematik Untuk Meningkatkan Literasi Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4, 2556–2560.