Afifudin, A., Bintari, S. H., & Ridlo, S. (2017). Karakter Disiplin dan Percaya Diri Melalui Model Pembelajaran Problem Based Learning Materi Pertumbuhan dan Perkembangan. Journal of Biology Education, 6(2), 240-247.
Arifin, M., Suyitno, H., Dewi, N. R., & Wardono, W. (2019). Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Melalui Problem Based Learning Berbantuan Mobile Learning Era Disrupsi. In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika (Vol. 2, pp. 376-383).
Cahyaningsih, R., & Asikin, M. (2015). Komparasi kemampuan berpikir kreatif matematis siswa menggunakan pembelajaran matematika humanistik dan problem based learning dalam setting model pelatihan innomatts. Jurnal Nalar Pendidikan, 3(1).
Bire, A. L., Geradus, U., & Bire, J. (2014). Pengaruh gaya belajar visual, auditorial, dan kinestetik terhadap prestasi belajar siswa. Jurnal Kependidikan: Penelitian Inovasi Pembelajaran, 44(2).
Maftukhah, N. A., Nurhalim, K., & Isnarto, I. (2017). Kemampuan Berpikir Kreatif dalam Pembelajaran Model Connecting Organizing Reflecting Extending Ditinjau dari Kecerdasan Emosional. Journal of Primary Education, 6(3), 267-276.
Nafi’an, M. I. (2011). Kemampuan siswa dalam menyelesaikan soal cerita ditinjau dari gender di sekolah dasar. In Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika (pp. 571-577).
Nugroho, I. A., Chotim, M., & Dwijanto, D. (2013). Keefektifan pendekatan problem based learning terhadap kemampuan berpikir kreatif matematik. Unnes Journal of Mathematics Education, 2(1).
Nurmitasari, N., & Astuti, R. (2017). Tingkat berpikir kreatif siswa MTs. pada bangun datar ditinjau dari jenis kelamin. JURNAL e-DuMath, 3(2), 118-128.
Pratiwi, L. A., Dwijanto, D., & Wijayanti, K. (2019). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis pada Pembelajaran Read, Think, Talk, Write Ditinjau dari Kecemasan Matematika. In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika (Vol. 2, pp. 576-582).
Richardo, R., Mardiyana, M., & Sari, D. R. (2014). Tingkat Kreativitas Siswa Dalam Memecahkan Masalah Matematika Divergen Ditinjau Dari Gaya Belajar Siswa (Studi Pada Siswa Kelas IX MTS Negeri Plupuh Kabupaten Sragen Semester Gasal Tahun Pelajaran 2013/2014). Jurnal Pembelajaran Matematika, 2(2).
Rizqi, M. (2019). Pengaruh Modul dan RPP dengan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik dalam Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis Pada Materi Bilangan Bulat. In Seminar Nasional Pendidikan Matematika Ahmad Dahlan (Vol. 6).
Rizqi, M. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Macromedia Flash 8 dengan Pendekatan SAVI dalam Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis. Prosiding Sendika, 5(1).
Rizqi, M. (2019). Pengembangan Modul dengan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik dalam Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis. In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika (Vol. 2, pp. 330-336).
Saputri, M. (2015). Pengaruh PBL Pendekatan Kontekstual Strategi Konflik Kognitif Dan Kemampuan Awal Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Materi Geometri (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS NEGERI SEMARANG).
Sulistyawati, A., & Walid, M. M. (2018). Analysis of Mathematic Creative Thinking Ability and Metacognition of Students on Probing-Prompting Learning Models with Scaffolding Srategy. Unnes Journal of Mathematics Education Research, 7(1), 174-181.
Wahyuni, T. N. B., Kartono, K., & Dwijanto, D. (2017). Keefektifan Pembelajaran PBL Pendekatan Kontekstual pada Pencapaian Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa. In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika (pp. 29-37).
Wahyudi, W. (2017). Scaffolding Sesuai Gaya Belajar Sebagai Usaha Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 7(02), 144-157
- Abstract viewed - 217 times
- PDF downloaded - 303 times
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright
© Unnes Journal of Mathematics Education Research, 2021
Affiliations
Muhammad Rizqi
SMA N 4 Kota Cirebon
Hardi Suyitno
Universitas Negeri Semarang
Dwijanto Dwijanto
Universitas Negeri Semarang
How to Cite
Students' Mathematical Creative Thinking Ability in terms of Learning Styles and Gender in Problem Based Learning
Vol 10 No 1 (2021): June 2021
Submitted: Dec 14, 2020
Published: Jun 30, 2021
Abstract
The results of the research are (1) students 'mathematical creative thinking abilities in terms of visual and gender learning styles are more likely to fulfill authenticity and detail indicators, but what is unique is that only one subject can fulfill fluency and flexibility indicators, (2) students' mathematical creative thinking abilities in terms of style. Auditory learning and gender are more likely to meet the indicators of authenticity and detail, however, what is unique is that only one subject cannot meet the indicators of flexibility and fluency, and (3) students' mathematical creative thinking abilities in terms of kinesthetic learning styles and gender, there are only two students who tend to fulfill indicators of fluency, flexibility and detail and two students meet indicators of fluency and detail because they are able to solve problems in a very detailed and systematic manner,while the other two students only meet the authenticity indicator