PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN NHT DENGAN PENDEKATAN SETS PADA MATERI CAHAYA UNTUK MENGEMBANGKAN KREATIVITAS SISWA
Abstract
The aim of this research was to find out the development of student creativities after  the  NHT learning model applied using SETS approach. The method used in this research was class action research. This research was done in SMP Negeri 3 Pemalang. The subjects of this research are 38 students of class VIII E in the academic year 2011/2012. Data obtained through the questionnaire students creativity. Students cognitive learning outcomes data obtained through evaluation tests in the form of multiple choice questions and a description. Psychomotor learning results obtained through observation sheet. The development of creativity and learning achievement  done by gain test analysis. Based on these results it can be concluded that the application of  learning NHT with SETS approach model can develop creativity and learning achievement.References
Aryani, F. 2008. Kreativitas dalam
pembelajaran. Didaktika Jurnal Kependidikan,
(2): 207-215
Binadja, A. 2002. Pemikiran dalam
SETS. Semarang: FMIPA Unnes
Diana, R.R. 2006. Setiap anak
cerdas!setiap anak kreatif! menghidupkan
keberbakatan dan kreativitas anak. Jurnal
Psikologi Universitas Diponegoro, 3(2): 123-131
Dwi, A.W. 2009. Pembelajaran biologi
yang berbasis imtaq dengan pendekatan
integratif (science, environment, society,
technology and religion). Prospect, 5(8): 55-62
Frank, M. & A. Barzilai. 2006. Project-based technology: instructional strategy for
developing technological literacy. Journal of
Technology Education, 18(1): 39-53
Hamdani. 2011. Strategi belajar
mengajar. Bandung: Pustaka Setia
Irianti, M., Zulirfan, & A. Zaini. 2007.
Pembelajaran sains fisika melalui pendekatan
SETS (science, environment, technology,
society) pada siswa kelas VIII MTs Nurul Falah
Air Molek. Jurnal Geliga Sains, 1(2): 1-7
Kusumojanto, D.D. & P. Herawati. 2009.
Penerapan pembelajaran kooperatif model
Numbered Head Together (NHT) untuk
meningkatkan hasil belajar siswa pada mata
diklat manajemen perkantoran kelas X APK di
SMK Ardjuna 01 Malang. Jurnal Penelitian
Kependidikan, 19(1): 91-108
Mandal, Rita Rani. 2009. Cooperative
learning strategies to enhance writing skill. The
Modern Journal of Applied Linguistics, 2(1):94-102
Mariati. 2006. Pengembangan kreativitas
siswa melalui pertanyaan divergen pada mata
pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam (IPA). Jurnal
Pendidikan dan Kebudayaan, 12(63): 759-773
Mulyasa. 2007. Kurikulum tingkat satuan
pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Munandar, U. 2009. Pengembangan
kreativitas anak berbakat. Jakarta: PT Rineka
Cipta
Mustafa., Baharuddin & Yusnani. 2011.
Penerapan pembelajaran kooperatif model
Numbered Head Together (NHT) untuk
meningkatkan keaktifan dan penguasaan konsep
matematika. Jurnal PTK DBE3, 3(1): 7-14
Nuswowati, M., A. Binadja, Soeprodjo &
K.E.N. Ifada. 2010. Pengaruh validitas dan
reliabilitas butir soal ulangan akhir semester
bidang studi kimia terhadap pencapaian