Aktualisasi Profesi Teknologi Pendidikan di Indonesia
pdf

How to Cite

Ariani, D. (2017). Aktualisasi Profesi Teknologi Pendidikan di Indonesia. Indonesian Journal of Curriculum and Educational Technology Studies, 5(1), 1-9. https://doi.org/10.15294/ijcets.v5i1.14244

Abstract

Tujuan penulisan artikel ini adalah untuk memberikan gambaran akan keragaman Profesi seorang Teknolog Pendidikan di Indonesia saat ini. Untuk memberikan gambaran yang mendalam, maka artikel ini ditulis berdasarkan kajian teoritisTeknologi Pendidikan sebagai profesi, kompetensi profesi Teknologi Pendidikantahun 1977, kompetensi tahun 1994 dan kompetensi 2012, serta menghadirkan data-data ragam Profesi Teknologi Pendidikan di Lapangan Pekerjaan. Dengan melihat konsepsi dasar Teknologi Pendidikan Dan perkembangan lapangan kerjasaat ini, maka masih akan banyak profesi-profesi Teknologi Pendidikan baru yang Akan muncul baik di Indonesia atau luar negeri dan lapangan pekerjaanpun akansegera menggunakan para alumni sebagai profesi di instansinya. Untuk menghadapi hal ini, sebagai sebuah profesi, keilmuan Teknologi Pendidikan harus dapat mengantisipasinya dalam sebuah ketentuan yang lebih sistematis dan sistemik, sehingga dapat menaungi para profesi dalam bidang Teknologi Pendidikan.

The purpose of writing this article is to illustrate the diversity profession of a Educational technologist in Indonesia today. To provide an in-depth illustrations, this article was written based on theoretical study of Educational Technology as a profession, the competence of Education Technology profession deffinitions in 1977, 1994 and 2012 also representing the data of Variety of Educational Technology’s in the field. By looking at the basic conception of Educational Technology and the current employment development, there will still be many new Education Technology professions that will emerge in Indonesia or abroad and employment will soon use the alumni as a profession in their institution. To face this, as a profession, the science of Educational Technology should be  able to anticipate it in a more systematic and systemic provision, so that it can cover the Educational Technology professions in the field.

https://doi.org/10.15294/ijcets.v5i1.14244
pdf