The Effectiveness of Google Classroom in the Flipped Class-room Model for English Subjects in Vocational School
PDF

Keywords

e-learning
flipped classroom
Google classroom
vocational school
English subject

How to Cite

Larasati, D., & Haryono, H. (2022). The Effectiveness of Google Classroom in the Flipped Class-room Model for English Subjects in Vocational School. Indonesian Journal of Curriculum and Educational Technology Studies, 10(1), 25-35. https://doi.org/10.15294/ijcets.v10i1.54802

Abstract

The purpose of this study is to determine the effectiveness of Google classroom as an e-learning-based learning medium in the Flipped Classroom model to improve student learning outcomes in English subjects at Ibu Kartini Vocational High School, Semarang City. The research method used in this study was quantitative approach, a quasi-experimental design with a non-equivalent control group design model. The sample selection of this research is simple random sampling technique. The tool used to collect data in this study was a test with 50 multiple choice questions. The data analysis technique used is the independent sample t-test and the N-gain score test. The results of the hypothesis test showed that there was a significant difference in learning outcomes between the experimental class and the control class. It means that the use of Google classroom as an e-learning-based learning medium in the Flipped Classroom model proved effective in improving students' learning outcomes.

Abstrak

Penelitian ini bertujuan mengetahui sejauh mana keefektifan Google classroom sebagai media pembelajaran berbasis e-learning dalam model Flipped Classroom untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran bahasa inggris di SMK Ibu Kartini kota Semarang. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan metode penelitian eksperimen. Desain penelitian ini menggunakan pola quasi experimental design dengan model non-equivalent control group design. Pemilihan sampel penelitian ini dengan teknik simple random sampling. Alat yang digunakan untuk mengumpulkan data pada penelitian ini adalah Tes dengan soal pilihan ganda sebanyak 50 butir soal. Teknik analisis data yang digunakan yaitu uji independent sampel t-test dan uji N-gain score. Hasil uji hipotesis menunjukkan adanya perbedaan yang signifikan hasil belajar antara kelas eksperimen dan kelas kontrol. Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa pemanfaatan Google classroom sebagai media pembelajaran berbasis e-learning dalam model Flipped Classroom terbukti efektif meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran bahasa Inggris. 

https://doi.org/10.15294/ijcets.v10i1.54802
PDF

References

Atikah, R., Prihatin, R. T., Hernayati, H., & Misbah, J. (2021). Pemanfaatan Google Classroom sebagai Media Pembelajaran di Masa Pandemi Covid-19. PETIK: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi dan Komunikasi, 7(1), 7–18.

Bariah, S. H., & Sidik, S. M. (2019). Penerapan Konten E-learning Berbasis SCORM untuk Meningkatkan Efektivktas Pembelajaran. PETIK: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi dan Komunikasi, 5(1), 1–10.

Chandra & Nugroho. (2016). Implementasi Student Centered Learning dengan Memanfaatkan Media Pembelajaran Digital dalam Pembelajaran dengan Menggunakan Metode “Flipped Classroom”. Jurnal Media Prestasi, 18(2), 51-62

Damayanti dan Sutama. (2016). Efektifitas Flipped Classroom terhadap Sikap dan Keterampilan Belajar Matematika di SMK. Jurnal Managemen Pendidikan, 11(2), 2-8

Grafura, L., & Wijayanti, A. 2014. Strategi Implememntasi Pendidikan di Jenjang SMK. Jakarta: Prestasi Pestakarya.

Hakim, Abdul. 2016. Efektifitas Penggunaan E-learning Moodle, Google classroom dan Edmodo. Jurnal I-STATEMENT, 2(1), 1-6

Hapsari, S. A., & Pamungkas, H. (2019). Pemanfaatan Google Classroom sebagai Media Pembelajaran Online di Universitas Dian Nuswantoro. WACANA: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 18(2), 225–233

Hartatik, dkk. (2021). Analisis Keefektifan Google classroom Dalam Pembelajaran Daring. Absis: Mathematicks Education Journal, 3(1), 40-47

Herreid, C.F., & Schiller, N. A. (2013). Case Studies and Flipped Classroom. Jurnal of College Science Teaching, 42(5), 62-66.

Holyes, C., & Lagrange, J. B. (2010). Mathematics Education and Technology-Rethingking the Terrain. London: Springer. Tersedia di http://www.springer.com/gp/book/9781441901453

Maharani, N., & Kartini, K. S. (2019). Penggunaan google classroom sebagai pengembangan kelas virtual dalam keterampilan pemecahan masalah topik kinematika pada mahasiswa jurusan sistem komputer. PENDIPA: Journal of Science Education, 3(3), 167–173.

Mansur, R. (2018). Belajar jalan perubahan menuju kemajuan. Vicratina: Jurnal Pendidikan Islam, 3(1).

Maskar, S., & Wulantina, E. (2019). Persepsi Peserta Didik terhadap Metode Blended Learning dengan Google Classroom. Jurnal Inovasi Matematika, 1(2), 110–121.

Munir. (2009). Pembelajaran Jarak Jauh Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Alfabeta.

Ng, J. Y., Brydges, R., & Lazarou, J. (2016). The Launch of MedEngine: an Interactive E-Learning Platform Facilitating Learning, Communication and Collaboration in Medical Residency. Medical Science Educator, 26(4), 709–710.

Nurfalah, E. (2019). Optimalisasi E-Learning Berbasis Virtual Class dengan Google Classroom sebagai Media Pembelajaran Fisika. Physics Education Research Journal, 1(1), 46–55

Mujiono. (2021). Flipped Classroom: Sekolah Tanpa Pekerjaan Rumah. Jurnal TEKNODIK, 25(1). 67-79

Pinontoan, K. F., Walean, M., & Pinontoan, C. C. (2020). Calculus Flipped Classroom: Pre-class & In-class Learning Outcomes and Students’ Perception. International Journal on Emerging Mathematics Education, 4(2), 63–72.

Rediansyah, A. Y. (2021). Meningkatkan Aktifitas dan Hasil Belajar Siswa dalam Mata Pelajaran Seni Budaya Menggunakan Model Flipped Classroom Melalui Aplikasi Google classroom. Indonesian Journal of Educational Development, 2(3), 428-438.

Rusman, et al. (2012). Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi: Mengembangkan Profesionalitas Guru. Jakarta: PT RAJAGRAFINDO PERSADA.

Schmidt, S. M. P., & Ralph, D. L. (2016). The Flipped Classroom: A twist on teaching. Contemporary Issues in Education Research (CIER). 9(1). 1–6.

Shyr, W. J., & Chen, C. H. (2018). Designing a technology‐enhanced flipped learning system to facilitate students' self‐regulation and performance. Journal of Computer Assisted Learning. 34 (1). 53-62.

Slavin, R.E. (2006). Educational psychology: theory and practice eighty. United States of America: Pearson Education, Inc

Sriyani, I. (2021). Google Classroom sebagai Solusi Pembelajaran Jarak Jauh Mata Pelajaran Administrasi Umum. Indonesian Journal of Education and Learning, 4(2), 456–461

Stanat, P., Becker, M., Baumert, J., Lüdtke, O., & Eckhardt, A. G. (2012). Improving Second Language Skills of Immigrant Students: A Field Trial Study Evaluating the Effects of A Summer Learning Program. Learning and Instruction. 22 (3). 159–170.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: CV ALFABETA.

Supriati, N & Febriani, SR. (2021) Implementasi Pembelajaran Bahasa Indonesia Menggunakan Model Flipped Classroom Berbasis Pembelajaran Online. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan. 3 (5): 2652-2663.

Susini, M., & Ndruru, E. (2021). Strategi Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Inggris. Linguistic Community Service Journal, 1(2), 37–48.

Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103–114

Van Rensburg, H. J., & Son, J. B. (2010). Improving English Language and Computer Literacy Skills in an Adult Refugee Program. International Journal of Pedagogies and Learning, 6(1), 69–81.

Wang, T. (2017). Overcoming barriers to ‘flip’: building teacher’s capacity for the adoption of flipped classroom in Hong Kong secondary schools. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 12(1), 1–11

Warsihna, J. (2013). Model Pembelajaran dengan TIK di Sekolah Kategori Perintis. Jurnal Teknodik, 446–455.