Abstract
This study aims to (1) develop an interactive e-module in science subjects class VII package B in SKB Kota Semarang equivalency education that is feasible and good to use, (2) know the steps for making e-modules using Adobe In design software, and (3) knowing the feasibility of developing an interactive e-module for science subjects package B for the classification of living things. The e-module development model in this study is the ADDIE model. This interactive e-module for science subjects was declared feasible to be used in learning with a feasibility score of 3.73 from material experts, 3.78 from media experts, and 3.43 from student responses. Based on material experts, media experts, and student responses, interactive e-modules for science subjects on living things classification material are very good and appropriate to be used to support learning activities for class VII learning citizens in equality education, especially for the SKB Kota Semarang.
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk (1) mengembangkan e-modul interaktif pada mata pelajaran IPA kelas VII paket B di pendidikan kesetaraan SKB Kota Semarang yang layak dan baik digunakan, (2) mengetahui langkah pembuatan e-modul menggunakan software Adobe In design dan (3) mengetahui kelayakan dari pengembangan e-modul interaktif mata pelajaran IPA paket B materi klasifikasi makhluk hidup. Model pengembangan e-modul pada penelitian ini adalah model ADDIE. E-modul interaktif untuk mata pelajaran IPA ini dinyatakan layak untuk digunakan dalam pembelajaran dengan skor kelayakan dari ahli materi sebanyak 3,73, ahli media sebanyak 3,78 dan respons warga belajar sebanyak 3,43. Berdasarkan ahli materi, ahli media, dan respons warga belajar, maka e-modul interaktif mata pelajaran IPA pada materi klasifikasi makhluk hidup sangat baik dan layak digunakan untuk mendukung kegiatan belajar warga belajar kelas VII di pendidikan kesetaraan khususnya SKB Kota Semarang.
References
Alrwele, D. N. S. (2017). Effects of Infographics on Student Achievement and Students’ Perceptions of the Impacts of Infographics. Journal of Education and Human Development, 6(3), 104–117. https://doi.org/10.15640/jehd.v6n3a12
Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian: suatu pendekatan praktek. Jakarta: Rineka Cipta.
Asyhar, R., Afrida, & Widiastiningsih, R. (2015). Pengembangan E-Modul menggunakan Software 3D Pageflip Pro-fessional untuk Pembelajaran Ikatan Kimia Kelas X SMA Islam Al-Falah Kota Jambi. Journal of The Indonesian Society of Integrated Chemistry, 7(1), 18–24. https://doi.org/https://doi.org/10.22437/jisic.v7i1.4837
Clinton-Lisell, V., Seipel, B., Gilpin, S., & Litzinger, C. (2021). Interactive features of E-texts’ effects on learning: a systematic review and meta-analysis. Interactive Learning Environments, June. https://doi.org/10.1080/10494820.2021.1943453
Damyanov, I., & Tsankov, N. (2018). The role of infographics for the development of skills for cognitive modeling in education. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 13(1), 82–92. https://doi.org/10.3991/ijet.v13i01.7541
Depdiknas. (2008). Penulisan Modul. Departemen Pendidikan Nasional.
Dunlap, J. C., & Lowenthal, P. R. (2016). Getting graphic about infographics: design lessons learned from popular infographics. Journal of Visual Literacy, 35(1), 42–59. https://doi.org/10.1080/1051144X.2016.1205832
Gebre, E. (2018). Learning with multiple representations: Infographics as cognitive tools for authentic learning in science literacy. Canadian Journal of Learning and Technology, 44(1), 1–24. https://doi.org/10.21432/cjlt27572
Hananingsih, W., & Saputra, S. Y. (2019). Pengembangan Modul Permainan Bola Voli Menggunakan Pendekatan Saintifik Dalam Kurikulum 2013 Untuk Pendidikan Kesetaraan Paket C Kelas XII. Jurnal Ilmu Sosial Dan Pen-didikan (JISIP), 3(9), 50–55. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.36312/jisip.v3i3.786
Kudler. (2018). Fun with formats, Part I: ePub2 vs. ePub3. https://www.thebookdesigner.com/2018/03/fun-with-formats-part-i-epub2-vs-epub3
Mardapi, D. (2008). Teknik Penyusunan Instrumen Tes dan Non Tes. (I). Mitra Cendekia Press.
Ozdamli, F., Kocakoyun, S., Sahin, T., & Akdag, S. (2016). Statistical Reasoning of Impact of Infographics on Education. Procedia Computer Science, 102(August), 370–377. https://doi.org/10.1016/j.procs.2016.09.414
Permana, I., Kurniasih, S., & Zulhijatiningsih. (2021). Efektivitas E-Modul Sistem Pencernaan Berbasis Problem Solving Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Pendahuluan. Jurnal IPA Dan Pembelajaran IPA, 5(1), 36–47. https://doi.org/10.24815/jipi.v5i1.18372
Pratama, M., Johari, A., & Marzal, J. (2018). Pengembangan E-Modul Biologi Berbasis Potensi Daerah Kerinci pada Materi Plantae dan Animalia. Edu-Sains: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 7(2), 1–10. https://doi.org/10.22437/jmpmipa.v7i2.8195
Pusat Kurikulum dan perbukuan. (2019). Kurikulum 2013 Pendidikan Kesetaraan. Pusat Kurikulum dan Perbukuan Badan peneilitan dan Pengembangan Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.
Sommers, S. R., Shin, L. M., Greenebaum, S. L., Merker, J., & Sanders, A. S. (2019). Quasi-experimental and experimental assessment of electronic textbook experiences: Student perceptions and test performance. Scholarship of Teaching and Learning in Psychology, 5(1), 11–22. https://doi.org/10.1037/stl0000129
Sugihartini, N., & Jayanta, N. L. (2017). Pengembangan E-Modul Mata Kuliah Strategi Pembelajaran. Jurnal Pendidi-kan Teknologi Dan Kejuruan, 14(2), 221–230. https://doi.org/10.23887/jptk-undiksha.v14i2.11830
Supriadi, D. (2000). Anatomi buku sekolah di Indonesia problematik penilaian, penyebaran dan penggunaan buku pelajaran, buku bacaan dan buku sumber (I). Adicita Karya Nusa.
Weng, C., Otanga, S., Weng, A., & Cox, J. (2018). Effects of interactivity in E-textbooks on 7th graders science learning and cognitive load. Computers and Education, 120(June 2017), 172–184. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.02.008
Winatha, K. R. (2018). Pengembangan E-modul Interaktif Berbasis Proyek Mata Pelajaran Simulasi Digital. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 15(2), 188–199. https://doi.org/10.23887/jptk-undiksha.v15i2.14021
Wirasasmita, R. H., & Uska, M. Z. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Buku Digital Elektronic Publication (Epub) Menggunakan Software Sigil pada Mata Kuliah Pemrograman Dasar. EDUMATIC: Jurnal Pendidikan Informatika, 1(1), 11. https://doi.org/10.29408/edumatic.v1i1.732
Wulandari, V., Abidin, Z., & Praherdhiono, H. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran E-Book Infografis Sebagai Penguatan Kognitif Siswa X MIA. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 2(1), 37–44.