Kesalahan Penggunaan Tanda Baca Pada Teks LHO Siswa Kelas X SMA: Prespektif Fonologi

Authors

  • Ida Aulia Sekarwati universitas muhammadiyah surakarta Author

DOI:

https://doi.org/10.15294/xq62hb36

Keywords:

punctuation errors, phonology, text LHO

Abstract

The importance of using the right punctuation in writing Observation Report (LHO) texts is one aspect that needs to be considered in the Indonesian language learning process at the secondary school level. This study aims to identify errors in the use of punctuation in the Observation Report (LHO) text based on a phonological perspective, and to determine the types of errors in the use of punctuation in the LHO text of class X students of SMA Muhammadiyah 1 Surakarta. The method used in this study is a qualitative descriptive method, with the technique of listening and writing, to analyze errors in the use of punctuation in the LHO of students of SMA Muhammadiyah 1 Surakarta. Based on data analysis, this study describes the existence of language errors in the phonological aspect related to the use of punctuation. From the results of this study, it can be concluded that class X students of SMA Muhammadiyah 1 Surakarta still make errors in the use of punctuation according to the correct rules when writing LHO texts. The factors that cause these errors include lack of mastery of linguistic rules, inaccuracy in writing, low motivation to write, and lack of knowledge and interest in the use of punctuation. To overcome this problem, efforts made include providing an understanding of punctuation and its proper use, and increasing the frequency of writing practice

References

Alfin. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia. LKIS.

Alwi, Hasan. Dkk.2017.Tata bahasa baku bahasa indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Ariyanti, R. (2019). Analisis Kesalahan Penggunaan Huruf Kapital, Tanda Baca, dalam penulisan Kata Pada koran Mrcusuar. Jurnal Bahasa dan Sastra, 4(4), 12-28.

Ayudia, dkk. (2016). “Analisis Kesalahan Penggunaan Bahasa Indonesia dalam Laporan Hasil Observasi Pada Siswa SMP”. BASASTRA, Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra Indonesia, dan Pengajarannya, Volume 4 Nomor 1, April 2016, I2302-6405.

Aziziah, S. (2024). Peningkatan Keterampilan Menulis Teks Laporan Hasil Observasi Menggunakan Media Scrapbook pada Siswa Kelas X SMAN 7 Malang. Jurnal Penelitian, Pendidikan, dan Pembelajaran, 19(11).

Dewi, O. P., & Insani, N. H. (2023). Tendensi kesalahan berbahasa Jawa pada materi pranatacara siswa kelas X SMA N 1 Karanganyar Kabupaten Kebumen. Aksara: Jurnal Bahasa Dan Sastra, 24. https://doi.org/10.23960/aksara/v24i2.pp462-476

Ghufron, S. (2015). “Kesalahan Berbahasa Indonesia: Teori dan Aplikasi”. Yogyakarta: Penerbit Ombak.

Mohajan, H.(2018): Qualitative Research Methodology in Social Sciences and Related Subjects. Published in: Journal of Economic Development, Environment and People. Vol. 7 No. 1 (31 March 2018): pp. 23-48.

Nisa, Khairun. (2018). “Analisis Kesalahan Berbahasa pada Berita dalam Media Surat Kabar Sinar Indonesia Baru”. Jurnal Bindo Sastra, Volume 2, Nomor 2, Oktober 2018.

Pamuji, S.S., & Setyami, I. (2021). Keterampilan Berbahasa. Guepedia

Purnamasari, A.M., Magdelana, I., dan Rosnaningsih, A. (2019).Analisis Penggunaan Huruf Kapital dan Tanda Baca Pada Paragraf Deskriptif Siswa Kelas 4 SD Binong. Jurnal Indonesia Dasar Pendidikan. 1(1), 13-23.

Purwaningsih, S. (2016). “Kesalahan Berbahasa Bidang Fonologi Dan Morfologi dalam Penulisan Surat Dinas Di Smk Harapan Kartasura”. Jurnal Tidak di Publikasikan, Program Studi Pendidikan Bahasa

Rosita, Farida Yufarlina, &Achsani, Ferdian. (2018). “Ketidakakefektifan Kalimat dalam Karangan Liburan Siswa Kelas X SMK Iptek Weru”. WACANA : Jurnal Bahasa, Seni, dan Pengajaran,Volume 2, Nomor 2, Oktober 2018.

Rosyidi, Z., & Utami, F. A. M. (2024). Kemampuan Berbahasa Jawa Krama Inggil Peserta Didik Madrasah Ibtidaiyah. Piwulang: Jurnal Pendidikan Bahasa Jawa, 12(1). https://doi.org/10.15294/piwulang.v12i1.78033

S, Ermawati., Hermaliza., Aprilia, Y.I. (2020). Kemampuan Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia FKIP UIR dalam Menentukan Jenis Kalimat. Jurnal GERAM (Gerakan Aktif Menulis), 8(1), 9-16. https://journal.uir.ac.id/index.php/geram/article/view/2097/2497

Setyawati, Nanik. (2010). “Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia : Teori dan Pragtik”. Surakarta : Yuma pustaka.

Sugiarti, R dan Ngaisah, S. (2018). Analisis Kesalahan Penggunaan Preposisi dan Pungtuasi dakam Karangan Nrasi Siswa. Jurnal Keilmuan dan Kependidikan Dasar, 10(2), 125-134

Yunita, D. A., Sugono, D., & Suendarti, M. (2021). Kesalahan Penggunaan Tanda Baca dan Kosakata dalam Penulisan Karangan Deskripsi. Diskursus: Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 3(02), 121-129

Zakaria, M. D. (2022). Pengembangan Media Podcast untuk Pembelajaran Dialog Bahasa Jawa Kelas VII di SMP Negeri 3 Semarang. Piwulang : Jurnal Pendidikan Bahasa Jawa, 10(1), 73–81. https://doi.org/10.15294/piwulang.v10i1.47073

Downloads

Published

2025-02-10

Article ID

17831

How to Cite

Kesalahan Penggunaan Tanda Baca Pada Teks LHO Siswa Kelas X SMA: Prespektif Fonologi. (2025). Piwulang: Jurnal Pendidikan Bahasa Jawa, 13(1), 48-59. https://doi.org/10.15294/xq62hb36