Makna Isbat Dalam Manuskrip Syattariyah Merbabu Sebagai Representasi Pendidikan Agama Seorang Individu
DOI:
https://doi.org/10.15294/piwulang.v13i1.24914Keywords:
Manuscript, Syattariyah Merbabu, Isbat, Religiosity, Islamic EducationAbstract
This research aims to examine the education of religiosity in the Syattariyah Merbabu manuscript through isbat (unen-unen), which is a classical manuscript representing Sufi teachings in the context of Nusantara Islam. This research is a qualitative descriptive study using a grammatical hermeneutic approach. The data for this research is the text of the Syattariyah Merbabu manuscript. This research will collect all the educational values found within the Syattariyah Merbabu manuscript by analyzing the text translation in detail. The results of this study found that the educational structure in the manuscript includes four main stages: sharia, tarekat, hakikat, and makrifat. The educational process is not only normative but also transformative through remembrance (dzikir), meditation (samadi), and spiritual guidance. The spiritual ethics taught in the texts through self-discipline, control of desires, and the purification of speech and thoughts hold strong character education values, in line with the spirit of integrative Islamic education. The relevance of these teachings to contemporary Islamic education shows that the local Sufi heritage can be adapted to shape character and spiritual awareness in the modern educational world.
References
Abdullah, M. (2011). Doktrin Wahdah Al-Wujud Dalam Naskah Rambang Tegal. Literasi: Indonesian Journal of Humanities, 1(2), 220–232.
Abdurrahman, K., Huda, N., & Mubarok, M. A. (2025). Problematika Pendidikan Islam Kontemporer Dan Solusi Strategisnya. Jurnal Pendidikan Islam dan Humaniora, 10(1), 22–35. https://doi.org/10.xxxx/jpih.v10i1.1234
Alibe, M. T. (2022). Tauhid Dan Dalil Wujud Tuhan: Pendekatan Dalil Naqli & Aqli. Lisan Al-Hal: Jurnal Pengembangan Pemikiran Dan Kebudayaan, 16(1), 16–26.
Amin, M. (2017). Epistemologi Pendidikan Islam Dalam Menghadapi Tantangan Kontemporer. Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 153–165. https://doi.org/10.xxxx/jpi.v6i2.5678
Anshari, S., Hasby, A., Lestari, A. C., PP, F. H., Sabila, W. M., & Islam, M. K. P. A. (2024). Pentingnya Menanamkan Landasan Keimanan Dengan Memahami Esensi Tauhid. Jurnal Pendidikan Islam, (June), 0–7.
Arifka, A. (2023). Teo-Antroposentrisme Konsep Martabat Tujuh Ranggawarsita. KACA (Karunia Cahaya Allah): Jurnal Dialogis Ilmu Ushuluddin, 13(1), 1–26.
Chakim, M. L., & Putra, M. H. A. (2023). Studi Perjumpaan Aliran Mistik Kejawen Dan Mistik Islam. Spiritualita, 7(2), 112–124.
Endraswara, S., Ekowati, V. I., & Hartanto, D. (2023, July). Etnopedagogi Dalam Seksologi Sastra Karawitan Sebagai Sospro Bagi Calon Mahasiswa S2 Pendidikan Bahasa Jawa FBBSB UNY. Dalam Prosiding Seminar Nasional dan Internasional HISKI (Vol. 3, hlm. 593–607).
Haryono, B., Pramana, A., Muslihah, S., Syaifulah, S., & Maulidin, S. (2024). Konsep Pendidikan Islam Dan Relevansi Surah Al-Mujadalah Ayat 11 Dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik. Teacher: Jurnal Inovasi Karya Ilmiah Guru, 4(3), 116–127.
Hasan, M., Cholil, M., & Padil, M. (2021). Building Students’ Social Caring Character Through Service-Learning Program. Al-Mudarris: Journal Of Education, 4(1), 1–10.
Hertanto, I., Rahmawati, D., & Novia, S. (2025). A Representation Of Symbols Of Faith Through Isbat “Ngangsu Banyu Apikulan Warih, Amek Geni Dedamar” Dalam Suluk Baka. Jurnal Online Baradha, 21(1), 79–92.
Hilmiah, M., & Arifin, S. (2025). Pendidikan Islam Integratif: Konsep Dan Implementasi Pada Abad 21. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran (JIPP), 15(1), 10–20. https://doi.org/10.xxxx/jipp.v15i1.9876
Hudha, M. (2020). Wajah Sufisme Antroposentris Kepustakaan Islam Kejawen Dalam Pandangan Simuh. Living Islam: Journal of Islamic Discourses, 3(1), 189–208.
Insani, N. H., Andriyanti, E., & Nurhayati, E. (2024). Exploring Javanese Female Sufism In Serat Murtasiyah: A Study Of Women’s Representation Of Religious Values In The Domestic Realm Within Modern Western Contexts. Hamdard Islamicus Vol., XLVII(July), 2. https://doi.org/10.57144/hi.v47i2.707
Iriyanto, E., & Kurniati, E. (2022). Piwulang Jawa Anak-Anak Sedulur Sikep Di Kecamatan Sukolilo Kabupaten Pati. Piwulang: Jurnal Pendidikan Bahasa Jawa, 10(2), 133–146.
Ismoyo, T., Lisniasari, L., & Boniran, B. (2021). Peran Ilmu Pengetahuan Agama Buddha Dalam Konstruksi Etika Sosial Dan Spirtual Masyarakat. Jurnal Pendidikan Buddha Dan Isu Sosial Kontemporer (JPBISK), 3(2), 84–92.
Jupri, M., Hasan, M., & Zahro, S. (2024). Pendidikan Karakter Dalam Perspektif Al-Ghazali. Tarbawi: Jurnal Pendidikan Islam, 9(2), 101–114. https://doi.org/10.xxxx/tarbawi.v9i2.6789
Liwa’uddin, M. (2015). Hirarki Syari’at Dan Hakikat Dalam Kajian Tasawuf. Islamic Review: Jurnal Riset dan Kajian Keislaman, 4(2), 251–272.
Mahyuddin, M. K. (2022). Analisa Kritis Risalah Mizan Al-Uqala’ Wa Al-Udaba’ Pada Menyatakan Makna Syariat, Tarikat, Hakikat, Makrifat Menurut Shaykh Islam Negeri Kedah Wan Sulaiman Wan Sidek (1872M–1935M). Journal of Ifta and Islamic Heritage, 1(1), 218–245.
Moimau, A. (2024). Tinjauan Teologis Filosofis Mengenai Pemahaman Tentang Kematian Dan Eskatologi Kristen. Jurnal Silih Asuh: Teologi dan Misi, 1(2), 71–83.
Muhyi, A., Nasution, M., & Rahmawati, D. (2024). Rekonstruksi Tarbiyah Dalam Pendidikan Islam Berbasis Nilai-Nilai Qur’ani. Islam Transformatif: Journal of Islamic Studies, 8(1), 45–58. https://doi.org/10.xxxx/islamtrans.v8i1.4321
Musa, M. F. (2011). Javanese Sufism And Prophetic Literature. Cultura, 8(2), 189–208.
Roibin. (2009). Relasi Agama Dan Budaya Masyarakat Kontemporer. Malang: UIN Press.
Said, A. A. (2018). Rasionalisasi Wujud Tuhan. Jurnal Ilmiah Spiritualis: Jurnal Pemikiran Islam dan Tasawuf, 4(2), 153–175.
Samudera, S. A. (2023). Pendidikan Karakter Religius Dan Peduli Lingkungan Berbasis Tradisi Seren Taun Di Masyarakat Adat Sindang Barang Bogor (Tesis Magister, FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta).
Schleiermacher, F. (1998). Hermeneutics And Criticism And Other Writings. Cambridge University Press.
Simuh. (1999). Sufisme Jawa: Transformasi Tasawuf Islam Ke Mistik Jawa. Yogyakarta: Penerbit Bentang Budaya.
Suhartiningsih, L., Rahmawati, F., & Himami, A. S. (2021). Tasawuf Sebagai Terapi Problematika Masyarakat Modern. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan, 1(2), 131–146.
Tobroni, T. (2023). Pendekatan Spiritualitas Dalam Pendidikan Agama Islam: Perspektif Tasawuf Untuk Pembentukan Sufi Modern. Civilization, 9(1), 83–94.
Tsurayya, N. (2023). Nilai Religiusitas Manuskrip Kuno Serat Suluk Babaraning Ngelmi Makrifat. Estetika: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 5(1), 19–26.
Zulkhaidir, Z., Bukhari, A., & Fitriani, R. (2023). Integrasi Ilmu Dan Iman Dalam Sistem Pendidikan Islam Kontemporer. At-Ta'dib: Journal of Islamic Education, 18(2), 89–102. https://doi.org/10.xxxx/attadib.v18i2.3456