Peningkatan Keterampilam Membaca Aksara Jawa dengan Menerapkan Metode Quantum Learning Berbantu Media Karawa pada Siswa Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.15294/wnbrcy08Keywords:
Reading Skills, Javanese Script, Quantum Learning, Karawa MediaAbstract
The background to this reseach is the low level of students Javanese script reading skills due to the lack of variety in the learning models and media used. This research aims to improve Javanese script reading skills using the Quantum Learning method assisted by Karawa media in elementary school students. This type of research is Classroom Action Research which consists of cycle I and cycle II. Each cycle consists of four stages, namely planning, implementation, observation and reflection. The subjects of this research were 11 class III students at SDN 1 Purwogondo. The data collection techniques used are observation, interviews, tests and documentation. Data analysis techniques use quantitative and qualitative data. The result of this research show that Javanese script reading skills in the first cycle were 5 students who completed it by obtaining classical completeness of 45%, then the number of studens who completed it increased by 9 students with classical completeness of 82% in the second cycle. An increase in learning by implementing the quantum learning method assisted by Karawa media can help students improve their Javanese script reading skills.
References
Anggara, A., & Rakimahwati, R. (2021). Pengaruh Model Quantum Learning Terhadap Aktivitas dan Hasil Belajar Peserta Didik dalam Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3020–3026. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/1265
Angraeni, D. K., & Petikasari, S. (2020). Peran Kurikulum Muatan Lokal Dalam Melestarikan Bahasa Daerah (Dayak Ngaju, Kalimantan tengah). Https://Ejournal.Iahntp.Ac.Id/Index.Php/Satya-Sastraharing Peran, 04(02), 1–14.
Aqib, Z., & Chotibuddin, M. (2018). Teori dan Aplikasi Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Deepublish.
Baroroh, U. N., Fardani, M. A., & Kironoratri, L. (2023). Fenomena Kesulitan Membaca Pada Siswa Kelas II Seolah Dasar (Studi Kasus di SDN Pati Kidul 01). Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 08(September), 1866–1873.
Eliana. (2016). Pembelajaran Bahasa Jawa dan Implementasinya dalam Kehidupan Sehari-hari pada Murid Sekolah Dasar Kelas Satu dan Kelas Dua dari Suku Bangsa Madura di Sekolah Dasar Negeri Pegirian I / 47 , Jl . Wonosari I / 16 , Kecamatan Semampir , Kota Surabaya. AntroUnairdotNet, V(2), 278–287.
Fardani, M. A. (2023). Model Teams Game Tournament Bermediakan Permainan Monopoli untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Aksara Jawa Siswa Sekolah Dasar. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4, 1081–1088.
Fardani, M. A., Rohmah, F., & Fajrie, N. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Pokja Poster Aksara Jawa) Untuk Pengenalan Aksara Jawa Pada Siswa Kelas III Sekolah Dasar. Afeksi: Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 4, 423–432.
Fardani, M. A., Wiranti, D. A., Ismaya, E. A., & Kumala, D. (2023). Pengembangan Media Raja Caraka Untuk Pembelajaran Membaca Aksara Jawa Pemula. Afeksi: Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 4, 533–542.
Fitri, M. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Quantum Learning di Lembaga Pendidikan Anak Usia Dini. (JAPRA) Jurnal Pendidikan Raudhatul Athfal (JAPRA), 3(2), 40–51. https://doi.org/10.15575/japra.v3i2.8681
Hastuti, T. (2022). Improving Javascript Reading Skills Using HANACARAKA Card-Assed Scrabble Game. Pendidikan Nusantara, 3, 30–41.
Hidayati, R., YP, S., & Artharina, F. P. (2019). Keefektifan Media Kartu Huruf terhadap Keterampilan Membaca Aksara Legena Siswa. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 3(2), 112. https://doi.org/10.23887/jppp.v3i2.17388
Maruti, E. S., & Anggraini, E. D. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Quantum Learning Berbantukan Flash Card Materi Aksara Jawa Pada Siswa SD. Jurnal Education and Development, 10(1), 213–216.
Mustamiroh, M., & Octaviani, N. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Quantum Learning Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman. Kompetensi, 15(1), 32–38. https://doi.org/10.36277/kompetensi.v15i1.65
Saputro, P. W., Pratiwi, C. P., & ... (2022). Peningkatan Keterampilan Membaca Aksara Jawa Melalui Model Quantum Learning Berbantu Permainan Kartu Huruf Aksara Pada Siswa Sekolah Dasar. … Konferensi Ilmiah Dasar, 3, 672–685. http://prosiding.unipma.ac.id/index.php/KID/article/viewFile/2987/2355
Tarigan, H. G. (2021). Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Angkasa.
Wijaya, R. P. (2021). Efektivitas Model Quantum Learning Berbantuan Media Kartu Kata untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Permulaan. Journal of Education Action Research, 5(1), 26–32. https://doi.org/10.23887/jear.v5i1.27735