Kemampuan Berbahasa Jawa Krama Inggil Peserta Didik Madrasah Ibtidaiyah
DOI:
https://doi.org/10.15294/hk31sg29Keywords:
Ability, Javanese language, Krama InggilAbstract
The Javanese Krama Inggil language is currently rarely used. Students at Madrasah Ibtidaiyah prefer neutral Javanese and ngoko innocent rather than Javanese Krama Inggil. The reason they prefer ngoko plain is because it is easier to pronounce and easier to understand. This research aims to describe the Javanese language skills of Krama English students at Madrasah Ibtidaiyah. This research was designed using a qualitative phenomenological approach. The object studied was students' ability to speak Javanese Krama Inggil and the subjects of this research were students at one of the private Madrasah Ibtidaiyah in Lamongan. This research uses qualitative methods to collect observation, interview, and documentation data. The data analysis technique used is phenomenology data analysis, which prioritizes data analysis through experienced phenomena. The research results show that some students still have minimal Javanese language skills and are not yet in accordance with the rules. However, students' Javanese language skills will increase substantially as time goes by. Learners often feel imperfections in their understanding of the language, and they believe that some aspects of the language can be changed to make it more interesting and easier to pronounce.
References
Adelia, F. R., Mohammad, S., Nur, H. F., & Sri, U. R. (2020). Game Bahasa Jawa Krama Sebagai Media Pembelajaran Anak Berbasis Android. JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian Dan Pembelajaran Informatika), 5(2), 150–160. https://doi.org/https://doi.org/10.29100/jipi.v5i2.1807
Azizah, D. D., & Subrata, H. (2022). Implementasi Bahasa Jawa Krama Inggil pada Pembelajaran Bahasa Jawa Sekolah Dasar di Wilayah Trenggalek. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 8(2), 161–166. https://doi.org/10.26740/jrpd.v8n2.p161-166
Bawono, Y. (2017). Kemampuan berbahasa pada anak prasekolah : Sebuah kajian pustaka. Prosiding Temu Ilmiah X Ikatan Psikologi Perkembangan Indonesia Peran Psikologi Perkembangan Dalam Penumbuhan Humanitas Pada Era Digital 22-24, 116–125.
Bhakti, W. P. (2020). Pergeseran Penggunaan Bahasa Jawa Ke Bahasa Indonesia Dalam Komunikasi Keluarga Di Sleman. Jurnal Skripta, 6(2), 28–40. https://doi.org/10.31316/skripta.v6i2.811
Dewi, O. P., & Insani, N. H. (2023). Tendensi kesalahan berbahasa jawa pada materi pranatacara siswa kelas X SMA N 1 Karanganyar Kabupaten Kebumen. AKSARA: Jurnal Bahasa Dan Sastra, 24(2), 462–476. http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/aksara
Farid, M. (2018). Fenomenologi: Dalam Penelitian Ilmu Sosial. Prenada Media.
Fitri, R., & Pransiska, R. (2020). Keunggulan Metode Sosiodrama untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1120–1131. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/jptam.v4i2.575
Insani, N. H., & Mulyana, M. (2019). Pengembangan kamus bahasa Jawa digital berbasis android. LingTera, 6(1), 17–29. https://doi.org/10.21831/lt.v6i1.24435
Insani, N. H. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif Powtoon Pada Materi Dialog Berbahasa Jawa. Piwulang: Jurnal Pendidikan Bahasa Jawa, 9(2), 229-238.
Janeko, Na’im, M. A., Marzuqoh, E. L., Fitriyah, E. L., & Nigtiaz, R. A. (2023). Pelestarian Bahasa Jawa Halus ( Krama Inggil ) pada Anak sebagai Bentuk Pemberdayaan Bahasa Lokal dan Upaya Penguatan Jati Diri Bangsa di Desa Kedungbanjar Sambeng Lamongan. SANTRI: Journal of Student Engagement, 02(2), 30–44. https://doi.org/https://doi.org/10.55352/santri.v2i2.560
Kurniawan, D., & Hidayati, F. (2017). Penyalahgunaan Seksual Dengan Korban Anak-Anak (Studi Kualitatif Fenomenologi Terhadap Pelaku Penyalahgunaan Seksual dengan Korban Anak-Anak). Jurnal EMPATI, 6(1), 120–127. https://doi.org/10.14710/empati.2017.15159
Kusum, J. W., Supardi, Akbar, M. R., Hamidah, Ratnah, Fitrah, M., & Sepriano. (2023). Dimensi Media Pembelajaran (Teori dan Penerapan Media Pembelajaran Pada Era Revolusi Industri 4.0 Menuju Era Society 5.0). PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Lumbantoruan, W. (2021). Peran Pendidik Kristen terhadap Dampak New Morality dari Era Digital. Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 2(1), 127–137.
Maghfirotun, K., & Robik, M. (2021). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Jawa Siswa Kelas V Melalui Pembiasaan Berbahasa. Jurnal Ibtida’: Media Komunikasi Hasil PenelitianPendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 2(1). https://doi.org/https://doi.org/10.37850/ibtida’
Nadhiroh, U., & Setyawan, B. W. (2021). Peranan Pembelajaran Bahasa Jawa dalam Melestarikan Budaya Jawa. JISABDA Jurnal Ilmiah Sastra Dan Bahasa Daerah, Serta Pengajarannya, 3(1), 1–10. https://doi.org/https://doi.org/10.26877/jisabda.v3i1.9223
Nazhiroh, S. A., Jazeri, M., & Maunah, B. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif E-Komik dalam Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Jawa. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 6(3), 405–411. https://doi.org/10.29303/jipp.v6i3.193
Nida, K. (2020). Pergeseran Nilai Unggah-Ungguh Oleh Generasi Muda Dalam Masyarakat Jawa (Studi Kasus Masyarakat Desa Getassrabi Kecamatan Gebog Kabupaten Kudus). Jurnal Sosial Budaya, 17(1). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.24014/sb.v17i1.9694
Nurani, G. A., Puspadewi, M., Apriliani, F., & Moordiningsih. (2020). Pembentukan Karakter Dalam Keluarga Jawa. Publikasi Ilmiah UMS, 274–282.
Prasetyo, T. D., Nurjanah, A., Prawitiasari, R., & J, T. H. (2018). Pelestarian Kebudayaan Bahasa Jawa Krama Inggil Melalui Kegiatan Bimbingan Belajar Pada Anak Usia Sekolah Dusun Puluhan Desa Sawahan. J-S-E: Journal of Social Empowerment, 03(4).
Putri, H. N., Sunarti, I., & Samhati, S. (2017). Kemampuan Berpidato Siswa Kelas X SMA Negeri 3 Kotabumi dan Implikasinya. Jurnal Kata (Bahasa, Sastra, Dan Pembelajarannya), November.
Ratnasari, K. N., & Jadmiko, R. S. (2018). Analisis Penggunaan Bahasa Krama Inggil Dari Orangtua Terhadap Nilai Kesopanan Anak Di Desa Ariyojeding Kecamatan Rejotangan Kabupaten Tulungagung Tahun 2018. Jurnal Pendidikan Karakter, 9(2), 152–160. https://doi.org/10.21831/jpk.v8i2.20292
Rif’at, A. (2019). Penggunaan Bahasa Indonesia dan Bahasa Gaul di Kalangan Remaja. Jurnal Skripta: Jurnal Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia, 5(2), 33–39. https://journal.upy.ac.id/index.php/skripta/article/viewFile/424/426
Setiyasih, R. M. (2016). Kesesuaian Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) dengan Pelaksanaan Pembelajaran Bahasa Jawa di SMP Se-Kecamatan Pulosari Kabupaten Pemalang. Piwulang: Jurnal Pendidikan Bahasa Jawa, 4(1). https://doi.org/https://doi.org/10.15294/piwulang%20jawa.v4i1.10292
Suparno, Alfikar, G., Santi, D., & Yosi, V. (2018). Mempertahankan Eksistensi Budaya Lokal Nusantara Ditengah Arus Globalisasi Melalui Pelestarian Tradisi Gawai Dayak Sintang. Jurnal Pekan, 3(1), 43–56. https://doi.org/https://doi.org/10.31932/jpk.v3i1.144
Syafitri, A., Yundayani, A., Kala, W., Stkip, K., & Negara, K. (2019). Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara Hubungan antara Kepercayaan Diri Siswa terhadap Kemampuan Berbicara Bahasa Inggris. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara, 1–8.
Syaparuddin, Meldiani, & Elihami. (2020). Strategi Pembelajaran Aktif Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar PKN Peserta Didik. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), 30–41. https://doi.org/10.33487/mgr.v1i1.326