Analisis Nilai Karakter Wayang Punakawan sebagai Media Pembelajaran Bahasa Jawa di SD
DOI:
https://doi.org/10.15294/9fer9445Keywords:
Javanese, Punakawan wayang, learning mediaAbstract
This research aims to analyze the character values of the Punakawan wayang which then becomes a consideration for its use as a learning medium in Javanese language subjects in elementary schools. This research uses qualitative methods which are then analyzed using descriptive analysis. The results of the discussion from this research are that the use of stories from the Punakawan wayang as a learning medium will have a positive impact if the teacher can highlight the good character values of the wayang which can be emulated by students, and vice versa
References
Amalia, N., Nurasiah, I., Lyesmaya, D., & Syafitri, Y. N. V. (2021). Pengaruh Cerita Wayang Sukuraga Terhadap Pendidikan Karakter Siswa Di Kelas Tinggi Sekolah Dasar. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(6), 1463. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v10i6.8424
Anan, A., & Juwariyah, S. (2017). Analisis Nilai-Nilai Pendidikan Islam dalam Karakter Wayang Punakawan. Al Murabbi: Jurnal Pendidikan Islam, 2, 325–340.
Anggoro, B. (2018). Wayang dan Seni Pertunjukan: Kajian Sejarah Perkembangan Seni Wayang di Tanah Jawa sebagai Seni Pertunjukan dan Dakwah. JUSPI (Jurnal Sejarah Peradaban Islam), 2(2), 122. https://doi.org/10.30829/j.v2i2.1679
Fatima., Bahri, A., & Ulviani, M. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Flip Book dalam Meningkatkan Minat Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas V SD Inpres Samata Kecamatan Somba Opu Kabupaten Gowa. 1(3), 172–182.
Fauziah, F. S., Ilmaknun, L., Mahya, V. A., Barus, E. F. B., Susanty, D. S. W. A., & Jamaludin. (2023). Menanamkan Sikap Toleransi pada Anak Usia Dini dengan media Wayang di TK Melati Putih. Nautical : Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 2(1), 74–77.
Febrilia, Y., & Mukarromah, N. (2021). Implementation of Yudhistira Support Character Value At Muhammadiyah Girikerto Elementary School. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Kuningan, 1(1), 72–82. https://doi.org/10.25134/prosidingsemnaspgsd.v1i1.13
Hana, R. Al, & Yusuf, M. (2021). Nilai-Nilai Sufistik Tokoh Wayang Semar dan Implikasinya Terhadap Pendidikan Islam. POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam, 7(1), 52. https://doi.org/10.24014/potensia.v7i1.10343
Jiwandono, I. S., & Khairunisa. (2020). Pemanfaatan Nilai-Nilai Filosofis Punakawan Dalam Upaya Penguatan Karakter Mahasiswa. Didaktis: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 20(1), 74–81. https://doi.org/10.30651/didaktis.v20i1.4466
Khoirur Roziqin, M., & Nurmawati, E. (2020). Nilai-Nilai Islam dalam Tokoh Pewayangan. Journal of Education and Management Studies, 3(No. 1), 50.
Maesyaroh, W., & Insani, N. H. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif Powtoon Pada Materi Dialog Berbahasa Jawa. Piwulang : Jurnal Pendidikan Bahasa Jawa, 9(2), 229–238. https://doi.org/10.15294/piwulang.v9i2.49314
Muchtar, A. D., & Suryani, A. (2019). Pendidikan Karakter Menurut Kemendikbud (Telaah Pemikiran atas Kemendikbud). Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 3(2), 50–57. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v3i2.142
Mukhlisin. (2021). Wayang sebagai Media Pendidikan Karakter (Perspektif dalang Purwadi Purwacarita). Attaqwa: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 17(02), 132–139.
Nasution, A. F. (2023). Metode Penelitian Kualitatif (M. Albina (ed.)). CV. Harva Creative.
Nur Awalin, F. R. (2019). Sejarah Perkembangan Dan Perubahan Fungsi Wayang Dalam Masyarakat. Jurnal Kebudayaan, 13(1), 77–89. https://doi.org/10.24832/jk.v13i1.234
Permana, E. P. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran Wayang Kertas Terhadap Nilai Karakter Siswa Sekolah Dasar. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(2), 190–196. https://doi.org/10.37478/jpm.v2i2.1028
Pramesta, S. P. E., Fatima, S. R. N., & Subrata, H. (2022). Pengelolaan Pembelajaran Bahasa Jawa di Sekolah Dasar. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 8(2), 97–101.
Putri, D. P. (2018). Pentingnya Pendidikan Karakter pada Anak Sekolah Dasar di Era Digital. AR-RIAYAH : Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 83–88. https://doi.org/10.55606/jpbb.v1i1.836
Rahmayanti, L. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Video Animasi terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V SDN se-Gugus Sukodono Sidoarjo. Jurnal PGSD, 6(4), 429–439.
Rosarineysa, M. A. D., Utami, B. S., & Maharani, P. I. (2023). Buku Aktivitas Anak tentang Pendidikan Karakter dengan Tokoh Wayang Punakawan untuk Kelas 2 SD. Judikatif: Jurnal Desain Komunikasi Kreatif, 5(2), 74–84. https://doi.org/10.35134/judikatif.v5i2.148
Sandy, B. (2019). Klasifikasi Citra Wayang dengan Menggunakan Metode k-NN & GLCM. Prosiding Seminar Nasional Teknologi Informatika, 2(November), 71–77.
Saputra, E. (2021). Kontribusi Tokoh Punakawan pada Pagelaran Wayang Kulit terhadap Pendidikan Islam kepada Masyarakat. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 6(2), 263–269. https://doi.org/10.30998/sap.v6i2.9958
Setiawan, A. B. (2022). Mengenal Karakter Tokoh Punakawan. Academia,Edu.
Silitonga, A. A., Sijabat, O. P., & Siagian, A. F. (2023). Pengaruh Media Flashcard terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Mata Pelajaran IPS Kelas V SD Negeri 091488 Bahsampuran. P3JI: Pengembangan Penelitian Pengabdian Jurnal Indonesia, 1(4), 21–29.
Suciati, R., & Astuti, Y. (2019). Analisis Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (Rpp) Mahasiswa Calon Guru Biologi. Edusains, 8(2), 192–200. https://doi.org/10.15408/es.v8i2.4059
Wisnu, R. B., & Iswantara, N. (2023). Education Character Values of Wayang Orang Lakon P e ́ truk Dadi Ratu in Mustika Budaya Association. IDEA: Jurnal Ilmiah Seni Pertunjukan, 17(1), 174–184.