Implementation of STAD Cooperative Learning to Improve Activeness and Learning Outcomes of Class VII B Students at SMPN 22 Semarang

Supeni Dwi Lestari(1),


(1) SMP Negeri 22 Semarang

Abstract

This study is classroom action research, proposing to reveal the possibility of Student Teams -Achievement Division (STAD) to improve the activeness and learning outcomes of Class VII B Students at SMPN 22 Semarang on Social Sciences. It was carried out in two cycles and involved 32 students of Class VIII-B from the second semester of the academic year 2021/2022. Data were collected using observation of students' activeness, as well as posttests of the cycle I and cycle II. The data were analyzed descriptively. The results showed that the average percentage of student activity increased from 56.72% pre-cycle to 67.66% in cycle I and to 78.28% in cycle II. Student learning outcomes also experienced an increase in pre-cycle average scores from 71.56 to 76.25 in cycle I and 85.88 in cycle II. Students who completed the study were 13 students (40.63%) in the pre-cycle, 22 students (68.75%) in cycle I, and 30 students (93.75%) in cycle II. Based on the research results, the STAD model can improve learning outcomes and the activity of class VIII-B students of SMPN 22 Semarang through cooperative learning.

Keywords

STAD; Learning Outcomes; Social Sciences

Full Text:

PDF

References

Agustinah, N. (2021). Analisis Penggunaan Model Pembelajaran Koopratif Tipe STAD dalam meningkatkan hasil belajar siswa sekolah dasar . Bandung: Prodi PGSD FKIP Universitas Pasundan Bandung.

Dani, M. (2019). Analisis Problematika Pembelajaran IPS Terpadu Bagi Siswa KELAS VIII SMP Islam Ihya Ulumuddin Tahun Pelajaran 2019/2020. Mataram: Jurusan Pendidikan IPS Ekonomi Universitas Islam Negeri Mataram.

Devega, D. R. (2019). Penerapan Kurikulum 2013 Pada Mata Pelajaran IPS di SMP. Pontianak: FKIP Jurusan Pendidikan IlmuIlmu Sosial Universitas

Dirna, F. C. (2022). Pengaruh Suasana Lingkungan Sekolah terhadap Peningkatan Motivasi Belajar Siswa di SLB Negeri Banyuasin. Salus Cultura: Jurnal Pembangunan Manusia Dan Kebudayaan, 2(1), 26-35.

Hurrahmah, M. (2019). Pengaruh penerapan metode student team achievement division (STAD) Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi Disekolah Menengah Atas Negeri 5 Kecamatan Tanah Putih Kabupaten Rokan Hilir . Riau: Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Sultah Syarif Kasim Riau.

Jayadi, H. (2020). Upaya Guru IPS Terpadu dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas VII DI MTs Darul Ittihat Gerepek Desa Bunut Baok Kecamatan Praya Tahun2019/2020. Mataram: Prodi Tadris IPS Ekonomi UIN Mataram.

Kasanah, R. U. (2021). Efektifitas Model Pembelajaran Teams Games Tournament (TGT) Terhadap Keaktifan Belajar Siswa Di Ma Al- Islam Joresan, Mlarak Ponorogo Pada Tahun Pelajaran 2020/2021. Ponorogo: Jurusan Pendidikan Agama Islam FTIK IAIN Ponorogo.

Kurniawan, M. I. (2020). Tanggapan Siswa Terhadap fungsi guru sebagai fasilitator hubungannya dengan motivasi belajar mereka pada mata pelajaran pendidikan agama islam. Bandung: Jurusan Tarbiyah dan Keguruan UIN Sunan Gunung Djati Bandung.

Mahmuddin, Halimah, S., & Sitorini, S. (2020). Kesulitan Belajar Siswa Pada Pelajaran IPS diI SMP Negeri 11 Sampit. Jurnal Paedagogie STKIP Muhammadiyah Sampit Vol. 8, No. 1, 8-14.

Maufurroh, S. (2020). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe STAD pada mata pelajaran fiqih kelas II di Madrasah Ibtidaiyah Miftahul Ulum 03 Suren Ledokombo Jember Tahun Pelajaran 2019/2020. Jember: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan IAIN Jember.

Mirhasli. (2021). Upaya Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Student Teams Acchievement Division Pada Materi Matriks di SMAN 4 Tebo. STRATEGY : Jurnal Inovasi Strategi dan

Sari, L. O. (2020). judul “Gaya Belajar Siswa Dalam Proses Pembelajaran Bahasa Indonesia Pada Kelas V SD Negeri 113 Bengkulu Selatan. Bengkulu: Prodi PGMI IAIN Bengkulu.

Shasliani. (2019). Upaya Penanganan Kesulitan Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS di SMP Negeri 24 Makassar Tahun 2019. Heritage: Journal of Social Studies | Vol 1, No 1, 23-42.

Sulfemi, W. B. (2019). Model Pembelajaran Kooperatif Mind Mapping Berbantuan Audio Visual dalam Meningkatkan Minat,Motivasi dan Hasil Belajar IPS. Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia Volum 4 Nomor 1 , 13-19.

Syahputri, S. (2018). Upaya Meningkatkan Keaktifan Siswa Melalui Strategi Pembelajaran Aktif Tipe Group To Group Exchange Pada Pelajaran Fikih Materi Sedekah, Hibah, Dan Hadiah Di Kelas VIII- C MTS. EX PGA Proyek Univa Medan Tahun 2018. Medan: FITK UIN Sumatera Utara Medan.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2022 Forum Ilmu Sosial

License URL: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

View FIS Stats