RELATIONSHIP OF METACOGNITIVE AWARENESS AND SELF EFFICACY TO MATHEMATICS LEARNING OUTCOMES

Enie Vita Sari, Sumilah Sumilah

Abstract


This research aimed to examine the correlation between metacognitive awareness and self efficacy to the Mathematics learning outcomes of 4 th grade students in elementary school Cluster Cakra Semarang. This research used a quantitative study with the type of correlation research. The population of this study amounted to 288 students. Sampling with cluster sampling obtained 167 students. The data collection technique used questionnaire. The data analysis techniques used descriptive statistics and correlation analysis. The results showed positive and significant relationship between metacognitive awareness and self efficacy towards Mathematics learning outcomes. The percentage of correlation was 73.96%. The r coefesient value showed 0.860 and the significance value showed 0.05. In conclusion, there was a positive and significant correlation between metacognitive awareness and self efficacy to the learning outcomes Mathematics learning outcomes of 4 th grade students in elementary school Cluster Cakra Semarang.

References


Aisyah, S., & Ridlo, S. 2015. Pengaruh Strategi

Pembelajaran Jigsaw terhadap Skor

Keterampilan Metakognitif siswa pada

Mata Pelajaran Biologi. Unnes Journal of

Biology Education, 22-28.

Alwisol. 2016. Psikologi Kepribadian. Malang:

UMM Press.

Anantyarta, P., & Sari, R. L. 2017. Collaborative

And Metacognitive Skills Analyze Through

Autoplay Multimedia Based On Means Ends

Analysis. Jurnal EDUBIOTIK, 1-10.

Arikunto, S. 2013. Prosedur Penelitian Suatu

Pendekatan Praktik. Jakarta : Rineka

Cipta.

Bandura, A. 1997. Self-Efficacy the Exercise of

control. New Yirk: W.H. Preeman and

Company.

Cahyo, S., & Budiarto, M. 2016. Pengaruh Self

Efficacy dan Motivasi Belajar Terhadap

Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas

VIII SMP Negeri 22 Surabaya Pada

materi Lingkaran. Mathedunnesa Jurnal

Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(5), 511-

Cera, R., Mncinia, M., & Antonieta, A. (2013).

Relationship Between Metacognition Self

Effycacy and Self Regulation in Learning.

ECPS Journal, 7, 115-141.

Disai, W., Dariyo, A., & Basaria, D. 2017.

Hubungan Antara Kecemasan

Matematika dan Self Efficacy dengan

Hasil Belajar Matemaika Siswa SMA X

KOTA Palangkaraya. Jurnal Muara Ilmu

Sosial, Humaniora, dan Seni, 1(2), 556-

Flavell, J. 1976. Metacognitive Aspects of Problem

Sloving. In L. Resnick (Ed). The Nature of

Intelegence , 231-235.

Juhrani, H. S. 2017. Analisis Kemampuan

Komunikasi Matematis Berdasarkan

Self-Efficacy Siswa pada Model

Pembelajaran Mea. Unnes Journal of

Mathematics Education Research, 6(2), 251

- 258.

Schraw, G., & Dennison, S. 1994. Assessing

Metacognitive Awarenness. Contemporary

Educational Psychology, 460-475.

Sihaloho, L., Rahayu, A., & Wibowo, L. 2018.

Pengaruh Metakognitif Terhadap Hasil

Belajar Pada Mata Pelajaran Ekonomi

Melalui Efikasi Diri Siswa. Jurnal

Ekonomi Pendidikan dan Kewirausahaan,

(2), 121-136.

Slameto. 2013. Belajar dan Faktor-faktor yang

Mempengaruhu. Jakarta: Rineka Cipta.

Somawati. 2018. Peran Efikasi Diri Self Efficacy

terhadap Kemampuan Pemecahan.

Jurnal Konseling dan Pendidikan, 6(1), 39-

Sugiyono. 2016. Statistika Untuk Penelitian.

Bandung: Alfabeta

Thayeb, T., & Putri, A. P. 2017. Kemampuan

Metakognisi untuk Meningkatkan

Keterampilan Pemecahan Masalah

Matematika Siswa Kelas VIII B MTS

Madani Alauddin Paopao Kabupaten

Gowa. Jurnal Matematika dan

Pembelajaran, 5(1), 1-17.

Wahyuni, S. 2016. Pengaruh Efikasi Diri, Cara

Belajar, Persepsi Siswa Tentang

Komunikasi Guru dan Persepsi Siswa

Tentang Perhatian Orangtua Terhadap

Hasil Belajar Kelas XI MAN Di Kota

Palu. Jurnal Matematika dan

Pembelajarannya, 2(2), 21-42.

Yunanti, E. 2016. Hubungan Antara

Kemampuan Metakognitif dan Motivasi

Belajar dengan Hasil Belajar Biologi

Kelas IX MTS N Metro Tahun

Pelajaran 2013/2014. BIOEDUKASI

Jurnal Pendidikan Biologi, 7(2), 81-89.

Zumro’atun, M., Setyarsih, W., & Rohmawati,

L. 2016. Identifikasi Awal Profil Self

Efficacy Siswa SMA Hasil Belajar Fisika

dan Model Pengajarannya., 7(1), 41-46.

Wahyuni, A. E., & Sukirman. 2018. Peran

Students Engagement dalam Memoderasi

Pengaruh Self Efficacy dan Self Regulated

Learning terhadap Kompetensi Akutansi.

Economic Education Analysis Journal, 7(1),

-106.

Wahyuni, S. 2016. Pengaruh Efikasi Diri, Cara

Belajar, Persepsi Siswa Tentang

Komunikasi Guru dan Persepsi Siswa

Tentang Perhatian Orangtua Terhadap

Hasil Belajar Kelas XI MAN Di Kota

Palu. Jurnal Matematika dan

Pembelajarannya, 2(2), 21-42.


Full Text: PDF

DOI: 10.15294/est.v3i2.29021

Refbacks

  • There are currently no refbacks.