The Meanings and The Myths Behind The JKT48 Kiii Team “Jangan Kasih K3ndor†Show at The Seskoal Indoor Basketball Building

Amanda Dwi Arista(1),


(1) London School of Public Relations

Abstract

The purpose of this study is to find out the meaning of the show seen from within the actors, namely the clothing used on the show “Jangan Kasih K3ndor.†The research method used was a qualitative method using Roland Barthes’ Semiotics theory. Data collection techniques used in this study were primary and secondary data; the data then processed and sorted into research-related data. The results showed that the meaning of the show “Jangan Kasih K3ndor†was that there is a message behind every hard work that can realize any dreams so that it became an extraordinary show and appreciated by people. This research also showed there were a lot of meanings, when the show took place, seen from the inside and outside of the actors. The significance of fashion in this performance was very influential and influenced the success of the concert held.

Keywords

show, JKT48 Team KIII, Roland Barthes’ Semiotics, performance studies

Full Text:

PDF

References

Akto, S. (2017, Desember 7). Begitu Dipuja, ‘IDOL’Bukan Hanya Sekedar Nama di Dunia Hiburan Korea Selatan. Diperoleh dari website Kapanlagi.com https://www.kapanlagi.com/showbiz/asian-star/begitu-dipuja-idol-bukan-hanya-sekedar-nama-di-dunia-hiburan-korea-selatan-11be34.html

Astarina, S. (2017, June 08). Tim KIII “JKT48†Akan Gelar Konser “Jangan Kasih K3ndorâ€. Diakses dari Kompas.com: http://entertainment.kompas.com/read/2017/06/08/154840010/tim.kiii.jkt48.akan.gelar.konser.jangan.kasih.k3ndor.

Cahya, G. P. (2016, September 13). Reshuffle Besar-Besaran, Inilah Formasi JKT48 Yang Baru. Diakses dari Kapanlagi.com: https://musik.kapanlagi.com/berita/reshuffle-besar-besaran-inilah-formasi-jkt48-yang-baru-f330e3.html

Hikmat, M. (2018). Jurnalistik: Literary Journalism. Prenada Media Group

Japanese Station. (2012). “Akhirnya JKT48 Punya Theater Pertamaâ€. Diakses dari Japanese Station: https://japanesestation.com/akhirnya-jkt48-punya-theater-pertama/

JKT48. (n.d.a) Konser Tunggal Tim KIII. Diperoleh 2 Maret 2018 diakses dari https://jkt48.com/konsertunggalkiii

JKT48. (n.d.b) Apa itu JKT48. Diperoleh 9 Juli 2018 diakses dari http://jkt48.com/about/ticketing?lang=id

Kurniawan. 2001. Semiologi Roland Barthes. Magelang: Yayasan Indonesia Tera

Matondang, S.A. & Setiawan, Y. (2015). Teori Kebudayaan Interaksi Lokal dengan Wisata Regional dan Global. Medan: CV. Perdana Mitra Handalan

Pramaoza, D. (2013). Pementasan Teater Sebagai Suatu Sistem Penandaan. 1(2), 235. Diperoleh pada 1 Februari 2018 https://jurnal.isi-ska.ac.id/index.php/dewaruci/article/download/1105/1105

Rahim, F. (2016, Juni 25). “3 Tahun Perjalanan Tim KIII JKT48.†Diperoleh dari webside Jitenshaproject: http://Jitenshaproject.com/6563/3-Tahun-Perjalanan- Tim-KIII-JKT48.html

Rahayu., L. W., & Priyatna, A. (2017). Memanggungkan Pramoedia : Kekuatan naskah, Akting, dan Teknologi dalam Pementasan “Bunga Penutup Abadâ€. Jurnal Sosioteknologi, 16(1). 17-26. Diperoleh pada 2 Desember 2017 http://journals.itb.ac.id/index.php/sostek/article/view/4445/0

Ratih. E. E. W (2001) Fungsi Tari Sebagai Seni Pertunjukkan : Harmonia Jurnal Pengetahuan Dan Pemikiran, 2(74). Diakses dari https://journal.unnes.ac.id/artikel_nju/harmonia/854

Takari, M. (2009, Agustus 8). Ilmu-Ilmu Seni, dan Pengembangan Teori. Studia Kultura Universitas Sumatera Utara. 16. Diakses dari https://etnomusikologiusu.com/artikel-etnomusikologi.html

Schechner, R. (2013). Performance Studies. Newyork: Routledge.

Sobur, A. (2007, Desember). Karya Seni Sebagai Media. MediaTor, 8(2). 211-220. Diperoleh pada 3 Maret 2018 https://ejournal.unisba.ac.id/index.php/mediator/article/view/1245

Yogantara, I, W, L. (2016). Pementasan Tari Gebug Prawayah Pada Perayaan Galungang di Desa Timbrah Karangasem. Jurnal Penelitian Agama, 2(1). 21-23. Diperoleh pada 2 Desember 2017 dari http://ejournal.ihdn.ac.id/index.php/vs/article/view/20

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.