The Use of Video as Teaching Media to Improve SMPN 1 Wonosalam Student Understanding on The Topic of Simple Machine

Isna Lukluil Millah(1), Ellianawati Ellianawati(2),


(1) 
(2) Fisika UNNES

Abstract

The purpose of this research is to investigate the understanding of physics concept on the topic of simple machine through the application of learning media assisted discovery model. This pre- experimental study used pre-test – post-test. The sample of the research is the students of class VIIIG SMP Negeri 1 Wonosalam Demak academic year 2019/2020. The concept comprehension test results were analyzed using the n-gain test of the mean score and interview questionnaire. The average value of pretest 54 and the average post-test score increased to 87. The gain test results showed the high category. It was concluded that discovery-assisted learning model of video media teaching materials improved the student’s understanding of the concept of simple machine topic.

Keywords

Discovery learning, understanding concepts of simple plane, video tutorial

Full Text:

PDF

References

Azizah, N., Indrawati, dan A. Harijanto. 2014. Penerapan Model Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Dan Hasilbelajar Fisika Siswa Kelas X.C Di MAN 2 Jember Tahun Ajaran 2013/2014. Jurnal Pendidikan Fisika, 3(3):235-241

Ambarwati, N., Widiyatmoko, A., dan Pamelasari, S. D. 2014. Pengembangan CD Interaktif IPA Terpadu Tema Kalor Berbasis Scient Edutainment untuk Siswa SMP. Unnes Scient Education Journal, 632.

Amirudin dan Stefanus S. 2010. SistemPembelajaran Berbasis LTSA Materi Gelombang Dan Sifat-Sifatnya Dengan Metode Problem Solving. Jurnal Teknologi Informasi, Volume 6 Nomor 1, April 2010

Graff, D. E., dan Kolmos, A. 2003. Characteristics of Problem Based Learning. International Journal Engineering Education.

Sardiman A.M. 2006. Interaksi dan Motivasi BelajarMengajar. Jakarta: Kharisma Putra Utama.

Santyasa, W., Kartika, M. D., dan Warpala, W. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah terhadap Pemahaman Konsep Fisika dan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha.

Sanaky. 2009 . Yogyakarta: Safiria Insania Press

Sardiman A.M. 2006. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Kharisma Putra Utama.

Silberman, Melvin.2006. Active Learning. USA: Simonang Schuster Compagny.

Suardani, N. N., Jelantik, S. B., Putu, M. W., dan N, L. 2014. Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah dan Keterampilan Proses Sains Siswa. e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha.

Sudjana, Nana. 2005. Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru

Sugiyono. 2010. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suwindra, I. P., Sujanem, R., & Suswandi, I. (2012). Pengembangan Modul Software Multimedia Interakif dengan Strategi Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas XII SMA. Jurnal Pendidikan Indonesia.

Yuliono, S. N., Sarwanto, & Wahyuningsih. 2014. Video Pembelajaran Berbasis Masalah pada Materi Kalor untuk Siswa Kelas VII. Jurnal Pendiidikan Fisika

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License


View My Stats