The Influence of Livewire Learning on Vocational School Students’ Understanding and Psychomotor on Dynamic Electricity Subject Matter

Sukirman Sukirman(1), Sunyoto Eko Nugroho(2), Bambang Subali(3),


(1) Universitas Negeri Semarang
(2) Universitas Negeri Semarang
(3) Universitas Negeri Semarang

Abstract

The aim of this research was to know the influence of the use of Livewire learning media and psychomotor for Light Vehicle Engineering Students on Dynamic Electricity Topic. This research   used two group pretest-posttest method in which the object of the research divided into experimental group and control group consist of two different schools with the same major. An nN-gain analysis was used to calculate students’ understanding on dynamic electricity. The results of the n-gain calculations showed two scores for experimental group and control group where the experimental group gained 0.51 and 0.34, meanwhile the control group gained 0.34 and 0.31. Nevertheless, both experimental groups as well as the control group considered as medium level. Based on the results of students’ psychomotor in practicing (arranging) using livewire, the first experimental group gained a score of 74.16%, higher than the second experimental group that gained a total score of 73.10%, both in medium level. It can be concluded that N-gain score of the experimental group is higher than the control group. Along with that, the first experimental group had a higher score on psychomotor skills than the control group.

Keywords

Dynamic electricity; Livewire; Phychomotor

Full Text:

PDF

References

Abidin, Z., & Purbawanto, S. (2015). Pemahaman Siswa Terhadap Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Livewire Pada Mata Pelajaran Teknik Listrik Kelas X Jurusan Audio Video di SMK Negeri 4 Semarang. Edu Elektrika, 4(1), 38-49.

Alhinduan, S. S. R., Kurniawan Y., & Muliyani. (2016). Identifikasi Kuantitas Siswa yang Miskonsepsi Menggunakan Three Tier Test Pada ateri Listrik Dinamis. Jurnal Ilmu Pendidikan Fisika, 1(1), 29-31.

Athalillah, Khaidun, I., & Mursal. (2017). Peningkatan Pemahaman Konsep Siswa Melalui Loboratorium Virtual Pada Materi Listrik Dinamis Di SMA Negeri 1 Sukamakmur Aceh Besar. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 05(01), 114-119.

Cahyani, A. F., Ariawan, K. U.,&Ratnaya, I G. (2018). Pengembangan Modul Karya Rekayasa Elektronika Praktis Berbasis Aplikasi Livewire. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro Undiksha, 7(1), 39-47.

Erly, R. (2020). Penerapan Metode Eksperimen Untuk Meningkatkan Hasil BelajarSiswa Pada Materi Penggunaan Listrik Statis, Listrik Dinamis dan Listrik Arus Searah di Kelas XII TKR SMKN 1 Lobalain. Jurnal Ilmiah Pendidikan Eksakta, 6 (3), 272-284.

Gumrowi, A. (2016). Meningkatkan Hasil Belajar Listrik Dinamis menggunakan Strategi Pebelajaran Team Assisted Individualization Melalui simulasi Crocodile Physics. Jurna lIlmiah Pendidikan Fisika Al-BiRuNi, 01(1), 105-111.

Handayani, A. S., et.al. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Simulasi Rangkaian Listrik Sebagai Media Pembelajaran Fisika. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 55-59.

Ika, Y. E. (2018). Penerapan Macromedia Flash Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Fisika Siswa di SMA. Scientifical Colloquia, 1(2), 31-36.

Janzuli, I. (2015). Media PembelajaranInteraktif Listrik Dinamis SMK Wisudha Kara Kudus Pada Kelas X. Journal Speed (Sentra Penelitian Engineering dan Edukasi, 7(1), 65-69.

Kule & Wijaya, H. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Learning Tipe Thing Pair Share Pada Materi Listrik Dinamis untuk Menigkatkan Hasil Belajar SiswaKelas XI TKR1 SMK Negeri 2 Tarakan. Jurnal Ilmu Pendidikan Fisika, 3(2), 47-51.

Kurniawan, H., & Suprapto, N. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Multimedia Flash Interaktif Pada Materi Listrik DinamisKelas XII di SMAN 1 Krian. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika, 03(03), 16-19.

Mustari, Mukarramah. (2015). PengaruhPenggunaan Media Gambar Leat KomputerTerhadap Hasil Belajar Fisika Pada SiswaKelas X SMA Negeri 3 Makassar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-BiRuNi, 04(02), 269-280.

Padang, D. J., & Simatupang, S. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Berdasarkan Masalah Berbantu Animasi Macromedia Flash Terhadap Hasil BelajarSiswa Pada Materi Listrik Dinamis. Jurnal Inpafi, 3(2), 9-18.

Prasetyono, R. N.,& Hariyono, R. C. S.(2020). Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Livewire Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMK. Jurnal Pendidikan IPA Veteran, 4(1), 39-50.

Purba, P., & Purba, M, (2021). Aplikasi Analisis Korelasi dan Regresi menggunakan Pearson Product Moment dan Simple Linear Regression. Citra Sains Teknologi, 1(2), 97-103.

Rahayu, S., & Juliani, R. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah Terhadap Hasil Belajar dan Aktivitas Siswa Pada Materi Pokok Listrik Dinamis Kelas X Semester II di SMA Muhammadiyah 8 Kisaran T.A 2014/2015. Jurnal Inpafi, 4(1), 178-187.

Rahmi, A. (2020). Penggunaan Simulasi Livewire untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Pada Mata Kuliah Sistem Peralatan Elektronik. Jurnal Edik Informatika, 6(2), 47-53.

Rizaldi, R., & Syahlan. (2020). Analisis Materi dan Tujuan Pembelajaran pada Materi Listrik Dinamis. Jurnal Pendidikan MIPA, 10(2), 60-64.

Rupika & Darmawan, H. (2018). Pembelajaran Fisika Menggunakan Model Sains Teknologi Masyarakat dan Model Problem Based Learning Ditinjau dari Aktivitas Belajar Siswa Pada Materi Listrik Dinamis di Kelas X SMA Negeri 1 Boyan Tanjung. Jurnal Pendidikan Sains dan Aplikasinya, 1(1), 22-26.

Setiawan, R., & Susilo. (2017). Pengembangan LKS Berbantuan Media Electronic Workbench untuk Meningkatkan Nilai Karakter Siswa pada Bahasan Listrik Dinamis. Unnes Physics Education Journal, 6(3), 59-64.

Siagian, H., & Situmorang, R. A. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Inquiry Training Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pokok Listrik Dinamis. Jurnal Inpafi, 4(1), 39-46.

Solihudin, T. JH. (2018). Pengembangan E-Modul Berbasis Web untuk Meningkatkan Pencapaian Kompetensi Pengetahuan Fisika Pada Materi Listrik Statis dan Dinamis SMA. Jurnal Wahana Pendidikan Fisika, 3(2), 51-61.

Zaus, M. A., et.al. (2018). Perancangan media Pembelajaran Listrik Statis dan Dinamis Berbasis Android. Journal of Information Technology and Computer Science, 1(1), 1-7.

Zumro’atun, M., Setyarsih, W., & Rohmawati, L. (2018). Indentifikasi Awal ProfilSelf-Efficacy Siswa SMA, Hasil Belajar Fisika, dan Model Pengajarannya. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika, 07(01), 41-46.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License


View My Stats