PEMANFAATAN MEDIA VIDEO POROS MARITIM UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN SISWA PADA MATA PELAJARAN GEOGRAFI KELAS XI DI SMA NEGERI 1 TALANG KELAPA

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Anggun Harminia
Dessy Wardiah
Kiki Aryaningrum

Abstract

Problem formulation in this research is whether the use of maritime axis video media can improve students' understanding of class XI geography in SMA Negeri 1 Talang Kelapa. This study aims to determine the use of maritime axis video media to improve students' understanding of class XI geography subjects at SMA Negeri 1 Talang Kelapa. The research method used in this research is quantitative experiment with data collection techniques obtained using tests and documentation. The average value of student learning outcomes in the experimental class can be categorized well that is 80.17 using maritime axis video media, while the average value of control class learning outcomes by not using maritime axis video media can be categorized sufficiently with the average student learning outcomes is 61.94. Based on the calculation, obtained t count> t table = 8,400> 1,667 that is t count = 8,400 and t table = 1,667, then accept the hypothesis (ha) which means "There is an influence of the use of maritime axis video media to improve students' understanding of class XI geography subjects in SMA Negeri 1 Talang Kelapa ".


Rumusan masalah dalam penelitian ini adalah apakah pemanfaatan media video poros maritim dapat meningkatkan pemahaman siswa pada mata pelajaran geografi kelas XI  di SMA Negeri 1 Talang Kelapa. penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pemanfaatan media video poros maritim untuk meningkatkan pemahaman siswa pada mata pelajaran geografi kelas XI  di SMA Negeri 1 Talang Kelapa. Metode penelitian yangdigunakan dalam penelitian ini adalah kuantitatif eksepimen dengan teknik pengumpulan data diperoleh menggunakan tes dan dokumentasi. Nilai rata-rata hasil belajar siswa di kelas eksperimen dapat dikategorikan baik yaitu 80,17 dengan menggunakan media video poros maritim, sedangkan nilai rata-rata hasil belajar kelas kontrol dengan tidak menggunakan media video poros maritim dapat dikategorikan cukup dengan rata-rata hasil belajar siswa adalah 61,94. Berdasarkan perhitungan, diperoleh thitung>t tabel = 8,400>1,667 yaituthitung =  8,400 dan t tabel =1,667, maka terima hipotesis (ha)  yang berarti “Ada pengaruh pemanfaatan media video poros maritim untuk meningkatkan pemahaman siswa pada mata pelajaran geografi kelas XI di SMA Negeri 1 Talang Kelapaâ€.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##