Abstract
Motivation plays a crucial role in the success of students' learning activities. The higher the level of individual motivation, the greater the potential for achieving learning outcomes. With the rapid advancement of technology, the field of education is adapting to meet future challenges. As educators, it is essential to innovate and create engaging virtual classrooms that captivate students' interest. Many students show disinterest in attending virtual lectures due to the perceived lack of excitement in these classes. However, there is a technology solution that can address this issue - VMix. VMix offers the capability to create visually appealing and captivating virtual class displays similar to television studios. By integrating VMix with platforms like Zoom and Google Meet, we can enhance the virtual learning experience. This research follows a Research & Development approach and focuses on the development of VMix to enhance student motivation in virtual classrooms.
Abstrak
Motivasi memiliki peran yang sangat penting dalam keberhasilan kegiatan belajar yang dilakukan oleh mahasiswa. Semakin tinggi motivasi belajar individu maka semakin tinggi prestasi belajarnya untuk dicapai. Perkembangan dunia teknologi yang semakin berkembang memacu dunia pendidikan mulai membentuk dirinya untuk menghadapi masa depan. Pendidikan yang berlangsung di dalam kelas kini bergeser ke dunia maya dan dunia nyata dengan blendended learning. Pendidikan memiliki tujuan untuk menumbuhkan semangat siswa dalam belajar sehingga mampu mengembangkan dirinya. Sebagai pengajar, kita harus berinovasi dalam mengembangkan kelas virtual agar mahasiswa antusias mengikuti perkuliahan. Kebanyakan mahasiswa malas untuk kuliah virtual karena kelas terlihat membosankan . Vmix dapat menghasilkan tampilan kelas virtual yang cantik dan menarik layaknya studio televisi. Hasil tampilan ini bisa kita gabungkan ke zoom, gmeet, Microsoft team, dan lainnya. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah Research & Development. Penelitian ini mendeskripsikan pengembangan kelas virtual 3D dalam meningkatkan motivasi belajar mahasiswa di kelas virtual.
References
Adi, W. C., & Iqbal, M. (2016). Virtual laboratory. Jurnal Pendidikan Sains, 4(11), 130–136. https://doi.org/10.5860/choice.36-6309
Agustina, L. (2018). Live Video Streaming sebagai Bentuk Perkembangan Fitur Media Sosial. Diakom: Jurnal Media dan Komunikasi, 1(1), 17–23. https://doi.org/10.17933/diakom.v1i1.16
Fajar, N. A, Purnamawati, & Jaya, H. (2015). Efektivitas Penggunaan Virtual Learning terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa di SMK Negeri 2 Makassar. Jurnal Penelitian Tindakan Kelas, 3(1), 1–14.
Astiani. (2019). Pengaruh Penggunaan Laboratorium Virtual terhadap Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Fisika Peserta Didik SMA Negeri 16 makassar. Unpublished thesis. Universitas Negeri Makassar.
Borg, R.W. & Gall, M.D. (2007). Educational Research: An Introduction. Pearson Education, Inc.
Event, A. (2022). Apa itu VMIX dan OBS. Agievent. https://agievent.com/news/vmix-dan-obs
Li, D. (2022). The Shift to Online Classes During the Covid-19 Pandemic: Benefits, Challenges, and Required Improvements from the Students’ Perspective. Electronic Journal of E-Learning, 20(1), 1–18.
Li, J., Qin, C., & Zhu, Y. (2021). Online teaching in universities during the Covid-19 epidemic: A study of the situation, effectiveness and countermeasures. Procedia Computer Science, 187(2019), 566–573.
Martin, F., & Parker, M. (2014). Use of Synchronous Virtual Classrooms: Why, Who, and How? Journal of Online Learning and Teaching, 10(2), 192-210.
Murdaningtyas, C. D., Astin, N., & Susanto, D. (2021). Rancang Bangun Audio Video Vmix Console pada Pertunjukan Live Stream Youtube. JST: Jurnal Sains Terapan, 7(1), 25-32.
Octavita, R. A. I., & Saraswati, R. (2017). Integrasi Pendidikan Berkarakter Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris. Jurnal Terapan Abdimas, 2, 33-40. https://doi.org/10.25273/jta.v2i0.974
Pemerintah Republik Indonesia. (2021). Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 57 Tentang Standar Nasional Pendidikan.
Pratama, A. V., Astin, N., & Murdaningtyas, C. D. (2020). Design and Implementation of VMix Console for Audio in Music Show. IES 2020 - International Electronics Symposium: The Role of Autonomous and Intelligent Systems for Human Life and Comfort, 680–683.
Ruohonen, M., Mavengere, N. B., & Manzira, F. M. (2017). Learning in a virtual class: Efforts to improve way of learning and environment. 2017 IST-Africa Week Conference, IST-Africa 2017, 1–10.
Sharma, D., Sood, A. K., Darius, P. S. H., Gundabattini, E., Darius Gnanaraj, S., & Joseph Jeyapaul, A. (2022). A Study on the Online-Offline and Blended Learning Methods. Journal of The Institution of Engineers (India): Series B, 103(4), 1373–1382. https://doi.org/10.1007/s40031-022-00766-y
Tasbihah, N. L., & Suprijono, A. (2021). Pengaruh Pembelajaran Daring Berbasis Media Virtual Tour to Museum terhadap Motivasi Siswa Belajar IPS di Kelas VIII SMPN 1 Gresik. Dialektika Pendidikan IPS, 1(1), 16–25.
Todino, M. D., & Sibilio, M. (2019). Design and implementation of a new mobile video analysis laboratory at the University of Salerno. Research on Education and Media, 11(1), 4–8. https://doi.org/10.2478/rem-2019-0002
Yusnita, A., Daud, J., & Syahroni, M., & Informatika, T. (2017). Membangun Web Streaming Wicida TV sebagai Media Saluran Informasi dan Edukasi pada STMIK Widya Cipta Dharma. https://repository.wicida.ac.id/342/1/1243153_Sarjana_TI.pdf