Dispute Settlement on E-Commerce Contract: A Practical Analysis of Law

Main Article Content

Firqotun Naziah

Abstract

E-commerce is a form of trade which has its own characteristics that are cross-border trade, not to meet the seller and buyer, use media internet. The birth of Law No. 11 of 2008 is about Information and Electronic Transactions (ITE Law) seems to be the solution to provide protection for consumers. In the ITE Law has set the terms validity of e-commerce transactions, establishing the rights and obligations, prohibited acts, responsibility, legal protection, remedies, and dispute resolution in e-commerce transactions. This study analyzes the dispute settlement for e-commerce dispute in Indonesia.

Article Details

How to Cite
Naziah, F. (2021). Dispute Settlement on E-Commerce Contract: A Practical Analysis of Law. Law Research Review Quarterly, 7(4), 473-486. https://doi.org/10.15294/lrrq.v7i4.48173
Section
RESEARCH ARTICLE

References

Al-Arif, M. N. R. (2013). Penjualan on-line berbasis media sosial dalam perspektif ekonomi Islam. Ijtihad: Jurnal Wacana Hukum Islam dan Kemanusiaan, 13(1), 33-48.

Arcanggih, J. C., & Riyadi, K. (2014). Implementasi E-Commerce Sebagai Media Promosi dan Penjualan Secara Elektronik (Studi Kasus pada Toko Jumbo Cell Bangil). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 14(1).

Barkatullah, A. H., & Prasetyo, T. (2005). Bisnis E-Commerce Studi Sistem Keamanan dan Hukum di Indonesia. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Firdayanti, R. (2012). Persepsi risiko melakukan e-Commerce dengan kepercayaan konsumen dalam membeli produk fashion online. Journal of Social and Industrial Psychology, 1(1).

Fitria, T. N. (2017). Bisnis jual beli online (online shop) dalam Hukum Islam dan Hukum Negara. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 3(01), 52-62.

Fuady, M. (2002). Pengantar Hukum Bisnis. Bandung: Citra Aditya Bakti.

Haryanti, S. (2010). Rancang Bangun Sistem Informasi E-Commerce Untuk Usaha Fashion Studi Kasus Omah Mode Kudus. Speed-Sentra Penelitian Engineering dan Edukasi, 3(1).

Hasibuan, Z. A. (2007). Metodologi Penelitian pada Bidang Ilmu Komputer dan Teknologi Informasi. Jakarta: Infonesia.

Hidayat, T. (2008). Panduan Membuat Toko Online dengan E-Commerce. Jakarta: Mediakita.

Maulana, S. M., Susilo, H., & Susilo, H. (2015). Implementasi e-commerce sebagai media penjualan online (studi kasus pada toko pastbrik kota malang). Jurnal Administrasi Bisnis, 29(1), 1-9.

Mertokusumo, S. (2006). Penemuan Hukum Sebuah Pengantar. Yogyakarta: Liberty.

Purbo, O. W., & Wahyudi, A. A. (2001). Mengenal e-Commerce. Jakarta: Elex Media Komputindo.

Purwaningsih, E. (2010). Hukum Bisnis. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Putra, S. (2014). Perlindungan Hukum Terhadap Konsumen Dalam Transaksi Jual-Beli Melalui E-Commerce. Jurnal Ilmu Hukum, 5(2), 197-208.

Rachmawati, E. N. (2015). Akad jual beli dalam perspektif fikih dan praktiknya di pasar modal Indonesia. Al-'Adalah, 12(2), 785-806.

Republic of Indonesia. (2008). Undang-Undang Nomor 11 Tahun 2008 Tentang Informasi, Transaksi dan Elektronik.

Sanusi, M. A. (2001). E-Commerce Hukum dan Solusinya. Jakarta: Mizan Grafik Sarana.

Subekti, S. (2001). Pokok-Pokok Hukum Perdata. Jakarta: Intermasa.

Sulaiman, R. (2002). Cyber Crimes: Perspektif E-Commerce Crime. Jakarta: PT. Deltacitra Grafindo.

Supono, S., & Wahyudi, B. (2019). Perancangan Sistem Pembelanjaan Secara Online (E-Commerce) untuk Pasar Swalayan. Jurnal Ilmiah Informatika Komputer, 23(1), 21-35.

Wahana, A., & Purliansyah, I. (2012). Pembangunan E-Commerce (Penjualan Online) Pada Turpez Shop. Jurnal Computech & Bisnis, 6(1), 27-33.