PENGARUH MODEL STUDENT FACILITATOR AND EXPLAINING TERHADAP AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR SISWA

  • Alaina Mawadah Gedung D6 Lt.1, Kampus Sekaran, Gunungpati Semarang, 50229
  • Andin Irsadi Gedung D6 Lt.1, Kampus Sekaran, Gunungpati Semarang, 50229
  • Nur Rahayu Utami Gedung D6 Lt.1, Kampus Sekaran, Gunungpati Semarang, 50229
Keywords: Activity, Learning Result, Student Facilitator and Explaining

Abstract

The aim of this research is for knowing the influence of student facilitator and explaining model to the activity and result of student's studying about human motion system in SMPN 4 Demak. The population of this research is all students at first semester in VIII classes of SMPN 4 Demak in academic year 2012/2013. The sample used cluster random sampling way, by using this way, it was gotten two classes, The class was class VIII-G (experimental class) using Student Facilitator and Explaining and class VIII-H (control class) using speech and discusion. The calculation of t-test is got of thitung (3,86) > ttabel (2,00),approximately the level of activity of classycal student in experimental class is 90% and control class is 70 %. The classical finalisation of experimentalclass with KKM 70 is 83,33% and control class is 46,67%. Based the result of research could be concluded that Student Facilitator and Explaining model influenced to student's activity and learning result about human motion system in SMPN4 Demak. The teacher could apply Student Facilitator and Explainingmodel to increase the student's activity and studying result.

 

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh model Student Facilitator and Expalining terhadap aktivitas dan hasil belajar siswa materi sistem gerak manusia di SMPN 4 Demak. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VIII Semester I SMPN 4 Demak tahun ajaran 2012/2013. Pengambilan sampel dilakukan dengan teknik cluster random sampling, terpilih 2 kelas sampel yaitu kelas VIII-G (kelas eksperimen) menggunakan model Student Facilitator and Explaining dan kelas VIII-H (kelas kontrol) menggunakan model ceramah dan diskusi biasa. Hasil perhitungan uji t-test menunjukkan bahwa thitung(3,86) > ttabel (2,00), rata-rata tingkat aktivitas klasikal siswa kelas eksperimen sebesar 90%, dan kelas kontrol sebesar 70%. Ketuntasan hasil belajar siswadengan KKM 70 pada kelas eksperimen sebesar 83,33% dan kelas kontrol sebesar 46,67%. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa model Student Facilitator and Explaining berpengaruh positif terhadap aktivitas dan hasil belajar siswa materi sistem gerak manusia di SMPN 4 Demak. Guru dapat menerapkan model pembelajaran untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa, seperti model Student Facilitator and Explaining.

Author Biographies

Alaina Mawadah, Gedung D6 Lt.1, Kampus Sekaran, Gunungpati Semarang, 50229
Jurusan Biologi Fakultas MIPA Universitas Negeri Semarang Indonesia
Andin Irsadi, Gedung D6 Lt.1, Kampus Sekaran, Gunungpati Semarang, 50229
Jurusan Biologi Fakultas MIPA Universitas Negeri Semarang Indonesia
Nur Rahayu Utami, Gedung D6 Lt.1, Kampus Sekaran, Gunungpati Semarang, 50229
Jurusan Biologi Fakultas MIPA Universitas Negeri Semarang Indonesia

References

Arikunto S. 2010. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Fitriani D. 2010. Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa SMP dengan Pembelajaran Student Facilitator and Explaining. Jurnal PendidikanMatematika vol 2 (1).

Harris N & M. Maria. 2008. Understanding the Experience of University Students as Facilitators of the Learning Process Within the Medium of Online Discussion Forums. journal of Interactive Learning vol 1 (2). http://ro.uow.edu.au/etc08/20/. Accessed 12November 2012.

Isjoni. 2009. Cooperative Learning. Bandung: Alfabeta.

Lie A. 2010. Cooperative Learning Mempraktikan Cooperative Learning di Ruang Kelas. Jakarta: PT.Gramedia.

Mulyasa E. 2006. Kurikulum Berbasis Kompetensi. Bandung: Remaja Rosda Karya

Regina ST. & MC Sherry. 2004. Taking it Online – The Effects of Delivery Medium and Facilitator on Student Achievement in Problem-basedLearning. Journal of Interactive Learning volume3 (2). Colorado State University at http://www.ncolr.org/. Accesed at 28 April 2012.

Sardiman. 2004. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Satriawati G. 2006. Pembelajaran dengan Pendekatan Open Enden untuk Meningkatkan Pemahaman dan Kemampuan Matematika Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains vol 1 (1).

Slameto. 2010. Belajar dan Faktor-faktor yangMempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Slavin RE. 2008. Cooperative Learning: Teori, Riset dan Praktik. Bandung: Nusa Media.

Suherman E. 2008. Model Belajar dan Pembelajaran Berorientasi Kompetensi Siswa. JurnalPendidkan dan Budaya vol 1 (1). Tersedia: http://educateefkipunla.net(9 Juni 2008)

Winarsih A. 2008. Model Student Facilitator and Explaining untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Sistem Koordinasi Manusia pada Siswa Kelas IX SMP 30 Semarang. Hasil Penelitian. Semarang: Direktorat Jenderal Peningkatan Mutu Pendidikan dan Tenaga Kependidikan Departemen Pendidikan Nasional.

Published
2013-12-05
Section
Articles