Analysis of the Media Used by History Teachers in History Learning on Two Schools High School in Semarang City (Case Study at Kolose Loyola Semarang High School and Semarang 5 Public High School)

  • Udin Winarno SMA Negeri 5 Semarang (High School)
  • Arif Purnomo Universitas Negeri Semarang
  • R Suharso Universitas Negeri Semarang
Keywords: Learning Media, Historical Teachers, Historical Learning.

Abstract

The purpose of this study was to determine the consideration of teachers in using instructional media history, the suitability of materials and media used, and the decisive effort needed for instructional media history. This study used qualitative research methods. Data collection techniques are observation, interviews, and documentation—analysis of the data source triangulation. The results of the research showed consideration of teachers in the use of instructional media in Kolose Loyola High School by the lesson plan, the condition of enthusiastic students, and the media; meanwhile, in state senior high school 5 Semarang based lesson plans that have been created with a backup plan if the situation does not support the field. Conformity with the media learning materials used at Kolose Loyola Senior High School, use of textbooks as taught material, and the use of video G30S / PKI material G30S / PKI. In state senior high school 5 Semarang material conformity with the medium used in the material's efforts to maintain the independence of Indonesia, the videos displayed battle to preserve the independence of Indonesia, with the first students tasked to present the various battles that occurred in Indonesia.

References

Amar, S., & Rahmawati, B. F. (2017). Evaluasi Pembelajaran Sejarah. Staffnew UNY.
Arsyad, A. (2006). Media Pembelajaran. PT Raja Grafindo persada.
Dewi, A., & Susanto, R. (2018). Analisis pengaruh pembelajaran quantum terhadap proses dan hasil belajar siswa pada mata pelajaran ipa kelas va di sdn joglo 04 petang (studi pre-eksperimen). Jurnal Pendidikan Dasar PERKHASA: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 4(2), 230-243.
Ekayani, P. (2017). Pentingnya penggunaan media pembelajaran untuk meningkatkan prestasi belajar siswa. Jurnal Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Pendidikan Ganesha Singaraja, 2(1), 1-11.
Hamalik, O. (2009). Proses Belajar Mengajar. PT Bumi Aksara.
Hayati, N., & Harianto, F. (2017). Hubungan penggunaan media pembelajaran audio visual dengan minat peserta didik pada pembelajaran pendidikan agama islam di sman 1 bangkinang kota. Al-Hikmah: Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan, 14(2), 160-180.
Iryanto, A. D. (2010). Talk Show dan Kesenjangan Kepuasan (Studi Deskriptif Kesenjangan Kepuasan yang Diperoleh Pemirsa dari Menonton Acara “Kick Andy” di Metro TV dan “Satu Jam Lebih Dekat” di TVone di Kalangan Mahasiswa Ilmu Komunikasi Fisip UNS Angkatan 2007-2009 dengan Meng.
Kocchar, S. K. (2008). Pembelajaran Sejarah Teaching of History. PT Gramedia Widiasarana Indonesia.
Mais, A. (2016). Media pembelajaran anak berkebutuhan khusus (ABK): Buku referensi untuk guru, mahasiswa dan umum. Pustaka Abadi.
Manopo, E. (2016). Model Pembelajaran E-learning Dalam Mata Pelajaran Ekonomi Di Kelas X1 IPS-1 SMA Negeri 1 Tompaso. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 1(03).
Mashud, M. (2017). Pendekatan Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan di Era Abad 21. Multilateral: Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga, 14(2).
Miarso, Y. H. (2007). Menyemai Benih Teknologi Pendidikan. Kencana Prenada Media Grup.
Moleong, J. L. (2007). Metodologi Penelitian Kualitatif. PT. Remaja Rosdakarya.
Mustika, Z. (2015). Urgenitas media dalam mendukung proses pembelajaran yang kondusif. CIRCUIT: Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknik Elektro, 1(1).
Sadiman, A. (2009). Media Pendidikan. PT. Raja Grafindo Persada.
Samura, A. O. (2015). Penggunaan media dalam pembelajaran matematika dan manfaatnya. Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 4(1).
Suardi, M. (2018). Belajar & pembelajaran. Deepublish.
Susanto, D. (2013). Pengantar Ilmu Sejarah. Digilib UINSBY
Susilo, A., & Sarkowi, S. (2018). Peran guru sejarah abad 21 dalam menghadapi tantangan arus globalisasi. Historia: Jurnal Pendidik Dan Peneliti Sejarah, 2(1), 43-50.
Tanjung, S. (2015). “Pengaruh Media Pembelajaran dan Gaya Kognitif Terhadap Hasil Belajar Sejarah”. Paramita. Vol 25. No. 2. Hal. 261-271.
Wahyudhi, J. (2014). Video game sebagai media pembelajaran sejarah (suatu alternatif dalam menyelenggarakan pembelajaran sejarah). SOSIO-DIDAKTIKA: Social Science Education Journal, 1(2), 199-210.
Widja, I. G. (1989). Dasar-dasar Pengembangan Strategi Serta Metode Pengajaran Sejarah. Depdikbud.
Yaumi, M. (2018). Media dan teknologi pembelajaran. Prenada Media.
Yin, R. K. (2006). Studi Kasus Desain dan Metode. Terjemahan M. Djauzi Mudzakir. Raja Grafindo Persada.
Zaman, B., & Eliyawati, C. (2010). Media pembelajaran anak usia dini. Bandung: Universitas Pedidikan Indonesia.
Published
2019-09-15
How to Cite
Winarno, U., Purnomo, A., & Suharso, R. (2019). Analysis of the Media Used by History Teachers in History Learning on Two Schools High School in Semarang City (Case Study at Kolose Loyola Semarang High School and Semarang 5 Public High School). Indonesian Journal of History Education, 4(2), 11-18. Retrieved from http://journal.unnes.ac.id/sju/ijhe/article/view/18099