Development of History Learning Media Using Documentary Videos with the Subtheme of the Battle of Palagan Ambarawa in Class XI of SMA N 1 Ambarawa

  • Angga Pradana
  • Suwito Eko Pramono
  • Atno Atno
Keywords: Development of Learning Video, Palangan Ambarawa War.

Abstract

This study aims to know and analyze the feasibility of developing historical learning media with the Battle of Palagan Ambarawa subteam to the needs of students in class XI SMA N 1 Ambarawa. The method used in this research is Research and Development. The data sources in this study are teachers, students, the learning process, documents, and questionnaires. Data objectivity tests used are triangulation method, source triangulation, and validity. The data analysis technique in this research is qualitative descriptive for the preliminary, quantitative analysis technique for the development stage. The evaluation stage uses the Likert scale quantitative analysis technique. The feasibility level from the media experts showed an average of 82.78% (rated as an outstanding category), and material experts averaged 87.5% (rated as an exceptional category). Class XI IPS I got a response rate of 87.2% (outstanding category), and class XI MIPA IV got a response rate of 81.6% (rated as a good category).

References

Afandi, M. (2014). Pentingnya penelitian tindakan kelas bagi guru dalam pembelajaran di sekolah dasar. Jurnal ilmiah pendidikan dasar, 1(1), 1-19.
Arifin, H. Z. (2017). Perubahan Perkembangan Perilaku Manusia Karena Belajar. Sabilarrasyad: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Kependidikan, 2(1).
Arifin, Z., & Rosdakarya, P. R. (2008). Metode Penelitian. IAIN Tulungagung.
Arsyad, A. (2016). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Jakarta Persada.
Daryanto, D. (2013). Media pembelajaran peranannya sangat penting dalam mencapai tujuan pembelajaran. Gava Media, 1.
Gagné, R. M. (1977). The conditions of learning New York: Holt Rinehart.
Ginting, G. L. (2013). Perancangan Aplikasi Pembelajaran Cascading Style Sheets dengan Metode Computer Based Intruction. Pelita Inform, 3, 15-22.
Hanafy, M. S. (2014). Konsep belajar dan pembelajaran. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 17(1), 66-79.
Hayati, S., Budi, A. S., & Handoko, E. (2015, October). Pengembangan media pembelajaran flipbook fisika untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik. In Prosiding Seminar Nasional Fisika (E-Journal) (Vol. 4, pp. SNF2015-II).
Jamil, I. M. (2016). Faktor-faktor yang mempengaruhi prestasi belajar anak. Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak (JIPA), 1(1).
Jaya, R. (2010). Pemanfaatan internet sebagai Media Pembelajaran di SMP Negeri 02 Malang (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).
Laily, I. F. (2015). Pendekatan Komunikatif dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di SD/MI. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 2(1).
Mulyaningsih, F. (2009). Inovasi model pembelajaran pendidikan jasmani untuk Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Jurnal pendidikan jasmani indonesia, 6(1).
Nasution, M. I. P. (2016). Strategi pembelajaran efektif berbasis mobile learning pada sekolah dasar. Jurnal Iqra, 10(01).
Prabowo, A., & Heriyanto, H. (2013). Analisis pemanfaatan buku elektronik (e-book) oleh pemustaka di perpustakaan SMA Negeri 1 Semarang. Jurnal Ilmu Perpustakaan, 2(2), 152-161.
Prastowo, A. (2015). Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: Diva Press.
Salido, A., Misu, L., & Salam, M. (2014). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal-Soal Matematika Materi Pokok Limit Fungsi Pada Siswa Kelas XI IPA 2 SMA Negeri 5 Kendari. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika, 2(1).
Sudirjo, E. (2016). Model pembelajaran inovatif berbasis konsep sekolah ramah anak. EduHumaniora| Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 2(1).
Sugiyanto, S., Kartowagiran, B., & Jailani, J. (2015). Pengembangan Model Evaluasi Proses Pembelajaran Matematika Di SMP Berdasarkan Kurikulum 2013. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 19(1), 82-95.
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Tanjung, S. (2015). Pengaruh media pembelajaran dan gaya kognitif terhadap hasil belajar sejarah. Paramita: Historical Studies Journal, 25(2), 261–271.
Wayan, S. I. (2007). Landasan Konsptual Media Pebeljaran. Makalah disajikan dalam workshop Media Pembeajaranbagi Guru-guru SMA Negeri Banjar Angkatan pada tanggal 10 Januari 2007.
Wicaksono, F. (2010). Implementasi kurikulum tingkat satuan pendidikan Pada kompetensi keahlian bangunan di SMK Negeri 1 Sawoo Ponorogo. Universitas Sebelas Maret.
Wicaksono, L. (2016). Bahasa dalam komunikasi pembelajaran. Jurnal Pembelajaran Prospektif, 1(2).
Widaningsih, E. (2012). Pembelajaran Seni Budaya Dan Keterampilan Menumbuhkan Kecerdasan Moral Secara Kompetitif. EduHumaniora| Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 4(2).
Published
2020-09-15
How to Cite
Pradana, A., Pramono, S., & Atno, A. (2020). Development of History Learning Media Using Documentary Videos with the Subtheme of the Battle of Palagan Ambarawa in Class XI of SMA N 1 Ambarawa. Indonesian Journal of History Education, 5(2), 43-54. https://doi.org/10.15294/ijhe.v5i2.19918