Abstract
This article illustrates an effort to create a learning media based on Augmented Reality (AR) to improve student visual spatial intelligence. This type of intelligence is important for student to understand such subjects or topics like spaces, because to completely understand the image student should imagine the object’s shape and space. The lack of learning media in many schools caused the lack of student understanding toward the topic. According to the problem above, this research employing Research & Development (R & D) approach to develop AR-based learning media to facilitate 6th grade student to learn solar system more visually. The post-test has shown that there is an increased number of student visual spatial intelligence, especially on solar system topic. So, it can be concluded that AR-based learning media has huge potential to facilitate student to learn such topics related to space and the like.
Abstrak
Artikel ini menggambarkan upaya pengembangan media pembelajaran berbasis Augmented Reality (AR) untuk meningkatkan kecerdasan spasial visual siswa. Jenis kemampuan ini penting bagi siswa untuk memahami subjek atau topik yang berkaitan dengan konsep ruang, karena untuk sepenuhnya memahami gambar, siswa harus membayangkan bentuk dan ruang dari objek tersebut. Kurangnya media pembelajaran di banyak sekolah menyebabkan kurangnya pemahaman siswa tentang topik tersebut. Berdasarkan masalah di atas, penelitian ini menggunakan pendekatan Research & Development (R & D) untuk mengembangkan media pembelajaran berbasis AR untuk memfasilitasi siswa kelas 6 belajar tata surya secara lebih visual. Hasil post-test telah menunjukkan bahwa terdapat peningkatan kemampuan spasial visual siswa, terutama pada topik tata surya. Jadi, dapat disimpulkan bahwa media pembelajaran berbasis AR memiliki potensi besar untuk memfasilitasi siswa mempelajari topik-topik yang berkaitan dengan ruang dan sejenisnya.
References
, Pengguna Internet Indonesia Paling Banyak di Usia 15-19 Tahun. (2019). Retrieved January 13, 2020, from Okezone Techno website:https://techno.okezone.com/read/2019/05/21/207/2058544/2018-pengguna-internet-indonesia-paling-banyak-di-usia-15-19-tahun
Abdussalam, Sulthoni, & Munzil. (2018). Media Virtual Reality Tata Surya untuk Meningkatkan Kemampuan Retensi. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 3(9), 1160–1167.
Andriani, N. D., & Praherdhiono, H. (2016). Development of Multimedia-Based Instructional of Natural Science in Solar System Material in the Grage IX for Hearing Impairment Students. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan Luar Biasa, 3(2), 148–152.
Armstrong, T. (2009). Multiple Intelligences in the Classroom (5th ed.). Alexandria, Viriginia USA: ASCD.
Bacca, J., Baldiris, S., Fabregat, R., Graf, S., & Kinshuk. (2014). Augmented Reality Trends in Education: A Systematic Review of Research and Applications. Educational Technology & Society, 14(4), 133–149.
Borg, W. R., & Gall, M. D. (1989). Educational Research (5th ed.). New York: Longman.
Cheng, K. H. (2017). Reading an augmented reality book: An exploration of learners’ cognitive load, motivation, and attitudes. Australasian Journal of Educational Technology, 33(4), 53–69.
Disdik Depok Larang Siswa Membawa Ponsel ke Sekolah, Kenapa? (2018). Retrieved January 16, 2020, from Sindonews.com website: https://metro.sindonews.com/read/1343336/171/disdik-depok-larang-siswa-membawa-ponsel-ke-sekolah-kenapa-1538566886
Estapa, A., & Nadolny, L. (2015). The Effect of an Augmented Reality Enhanced Mathematics Lesson on Student Achievement and Motivation. Journal of STEM Education: Innovations and Research, 16(3), 40–48.
Hapsari, S. I., & Nurcahyanto, E. (2017). Evaluasi Penerapan ICT dalam Mendukung Keterampilan Saintifik pada Pembelajaran Tata Surya. USEJ: Unnes Science Education Journal, 5(3), 1396–1402.
Hariastuti, R. M., Anita, D., & Setiawan, M. A. (2018). Pengembangan Media Geo-SD (Geometri Sketsa Dimensi) sebagai Penunjang Kemampuan Visual Spasial. Aksioma: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 7(1), 10–18.
Ichsan, M. (2014). Konsekuensi Logis Profesionalisme Administrasi Guru dalam Penidikan Islam. Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA Februari, 14(2), 238–259.
Kaufmann, H., & Dünser, A. (2007). Summary of Usability Evaluations of an Educational Augmented Reality Application. In R. Shumaker (Ed.), Virtual Reality. ICVR 2007. Lecture Notes in Computer Science, vol 4563. Berlin, Heidelberg: Springer.
Marwiyah, M., Rusijono, R., & Arianto, F. (2019). The Development of CAI Andorid in Solar System and Universe Topic for Tenth-Grade. Geosfera Indonesia, 4(2), 63–77. https://doi.org/10.19184/geosi.v4i2.9824
Mintasih, D. (2016). Merancang Pembelajaran Menyenangkan bagi Generasi Digital. El-Tarbawi: Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), 39–48.
Pakar: beban administrasi guru perlu dikurangi benahi pendidikan - ANTARA News. (2019). Retrieved January 16, 2020, from ANTARA News website:https://www.antaranews.com/berita/916716/pakar-beban-administrasi-guru-perlu-dikurangi-benahi-pendidikan
Phillips, H. (2010). Multiple Intelligences: Theory and Application. Perspectives in Learning: A Journal of the College of Education & Health Professions, 11(1), 4–11.
Prayudha, I. P. A., Wiranatha, A. A. K. A. C., & Raharja, I. M. S. (2017). Aplikasi Virtual Reality Media Pembelajaran Sistem Tata Surya. Jurnal Ilmiah Merpati (Menara Penelitian Akademika Teknologi Informasi), 5(2), 72–80.
Richtel, M. (2011). At Waldorf School in Silicon Valley, Technology Can Wait - The New York Times. Retrieved January 16, 2020, from The New York Times website: https://www.nytimes.com/2011/10/23/technology/at-waldorf-school-in-silicon-valley-technology-can-wait.html
Siregar, P. S., Wardani, L., & Hatika, R. G. (2017). Penerapan Pendekatan Pembelajaran Aktif, Inovatif, Kreatif, Efektif, dan Menyenangkan (Paikem) pada Pembelajaran Matematika Kelas IV SD Negeri 010 Rambah. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan SD, 5(2), 743–749.
Siswa SD Dilarang Bawa Handphone. (2018). Retrieved January 16, 2020, from Radarmojokerto.id website: https://radarmojokerto.jawapos.com/read/2018/09/05/94579/siswa-sd-dilarang-bawa-handphone
Subkhan, E. (2016). Sejarah & Paradigma Teknologi Pendidikan untuk Perubahan Sosial. Jakarta: Prenada Media Group.
Syafrudin, U., Edwita, E., & Sarkadi, S. (2018). Pembelajaran Unik pada Anak yang Memiliki Kecerdasarn Visual Spasial yang Mengalami Kesulitan Belajar. Elementary: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 4(2), 149–160. https://doi.org/10.32332/elementary.v4i2.1231
Wahyudi, M., Widiyanti, W., & Nurhadi, D. (2019). Kecerdasarn Visual Spasial dan Kemandirian Belajar pada Hasil Belajar Mata Pelajaran Gambar Teknik di SMK. Teknologi Dan Kejuruan, 41(2), 101–109. https://doi.org/10.17977/tk.v41i2.11630
Wahyuni, I. (2012). Pengaruh Strategi Pembelajaran Berbasis Kecerdasan Visual Spasial terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Gerak Lurus di Kelas VII SMP Negeri 2 Stabat. Jurnal Pendidikan Fisika, 1(2), 37–42. https://doi.org/10.22611/jpf.v1i2.3185