Problem Based Learning Model for Junior High School in Indonesia (2010-2019)
PDF

Keywords

Cognitive ability
learning model
problem-based learning

How to Cite

Faqiroh, B. (2020). Problem Based Learning Model for Junior High School in Indonesia (2010-2019). Indonesian Journal of Curriculum and Educational Technology Studies, 8(1), 42-48. https://doi.org/10.15294/ijcets.v8i1.38264

Abstract

Problem-based learning model is a learning model emphasizes on solving the problem as a mean to know the students’ thinking skills and bring learning process more meaningful. But there are some problems in the learning that many teachers still relied their learning practices conventionally in which make students often bored and uncomfortable within the classroom. The purpose of this research is revealing the development of learning practices using problem-based learning model of junior high school students in Indonesia in 2010-2019. This research used qualitative approach and the result shown that problem-based learning model has been used widely and has attracted many first high school students to improve their competencies. Therefore, teachers need to create such innovations based on problem-based learning.

Abstrak

Problem-based learning atau pembelajaran berbasis masalah adalah model pembelajaran yang lebih mengedepankan pemecahan masalah untuk dapat mengetahui perkembangan kemampuan berpikir peserta didik dan menjadikan pembelajaran lebih bermakna. Perlu diketahui bahwasnya ada beberapa permasalahan yang terjadi di dalam pembelajaran yaitu masih banyaknya guru yang menggunakan model pembelajaran konvensional yang membuat siswa sering merasa bosan dan tidak nyaman dalam mengikuti pembelajaran. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui perkembangan pembelajaran dengan menggunakan model pembelajaran problem-based learning oleh para siswa pada jenjang sekolah menengah pertama di Indonesia pada tahun 2010-2019. Metode yang digunakan adalah metode kualitatif. Hasil yang akan diperoleh adalah model pembelajaran problem-based learning memang banyak digunakan dan lebih diminati oleh siswa sekolah menengah pertama pada tahun 2010-2019. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dan hasilnya menunjukkan bahwa penggunaannya memang banyak pada periode tahun-tahun tersebut dan dikehendaki oleh siswa untuk meningkatkan kompetensi mereka. Oleh karena itu para guru perlu mengembangkan inovasi-inovasi baru problem-based learning ini.

https://doi.org/10.15294/ijcets.v8i1.38264
PDF

References

Ajai, J. T., Imoko, B. I., & O’kwu, E. I. (2013). Comparison of the learning effectiveness of problem-based learning (PBL) and conventional method of teaching algebra. Journal of Education and Practice, 4(1), 131–135.

Bassir, S. H., Sadr-Eshkevari, P., Amirikhorheh, S., & Karimbux, N. Y. (2014). Problem-based learning in dental education: a systematic review of the literature. Journal of Dental Education, 78(1), 98–109.

Dharma, I. L. V. V., Suardana, I. N., & Selamet, K. (2019). Pengaruh Model Problem-based Learning terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Kelas VII SMP pada Pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sains Indonesia (JPPSI), 1(1), 44–54.

Duda, H. J., Susilo, H., & Newcombe, P. (2019). Enhancing different ethnicity science process skills: Problem-based learning through practicum and authentic assessment. International Journal of Instruction, 12(1), 1207–1222.

Fatimah, F. (2012). Kemampuan Komunikasi Matematis dalam Pembelajaran Statistika Elementer melalui Problem Based-Learning. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 5(2).

Ferreira, M. M., & Trudel, A. R. (2012). The impact of problem-based learning (PBL) on student attitudes toward science, problem-solving skills, and sense of community in the classroom. Journal of Classroom Interaction, 23–30.

Fristadi, R., & Bharata, H. (2015). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Dengan Problem Based Learning. Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan UNY, 597–602.

Gunantara, G., Suarjana, I. M., & Riastini, P. N. (2014). Penerapan model pembelajaran problem based learning untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematika siswa kelas V. Mimbar PGSD Undiksha, 2(1).

Halarnkar, P., Shah, S., Shah, H., Shah, H., & Shah, A. (2012). A review on virtual reality. International Journal of Computer Science Issues (IJCSI), 9(6), 325.

Indah, N., Mania, S., & Nursalam, N. (2016). Peningkatan kemampuan literasi matematika siswa melalui penerapan model pembelajaran problem based learning di kelas VII SMP Negeri 5 Pallangga Kabupaten Gowa. MaPan: Jurnal Matematika dan Pembelajaran, 4(2), 200–210.

Insyasiska, D., Zubaidah, S., & Susilo, H. (2017). Pengaruh project based learning terhadap motivasi belajar, kreativitas, kemampuan berpikir kritis, dan kemampuan kognitif siswa pada pembelajaran biologi. Jurnal Pendidikan Biologi, 7(1), 9–21.

Kharida, L. A., Rusilowati, A., & Pratiknyo, K. (2009). Penerapan model pembelajaran berbasis masalah untuk peningkatan hasil belajar siswa pada pokok bahasan elastisitas bahan. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 5(2).

Lou, S.J., Shih, R.C., Diez, C. R., & Tseng, K.H. (2011). The impact of problem-based learning strategies on STEM knowledge integration and attitudes: an exploratory study among female Taiwanese senior high school students. International Journal of Technology and Design Education, 21(2), 195–215.

Mansur, D. I., Kayastha, S. R., Makaju, R., & Dongol, M. (2012). Problem based learning in medical education. Kathmandu University Medical Journal, 10(4), 78–82.

Nadershahi, N. A., Bender, D. J., Beck, L., Lyon, C., & Blaseio, A. (2013). An overview of case-based and problem-based learning methodologies for dental education. Journal of Dental Education, 77(10), 1300–1305.

Nargundkar, S., Samaddar, S., & Mukhopadhyay, S. (2014). A guided problemâ€based learning (PBL) approach: Impact on critical thinking. Decision Sciences Journal of Innovative Education, 12(2), 91–108.

Nicholl, T. A., & Lou, K. (2012). A model for small-group problem-based learning in a large class facilitated by one instructor. American Journal of Pharmaceutical Education, 76(6).

Nurdyansyah, N. (2018). Model Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Pelajaran IPA Materi Komponen Ekosistem. Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.

Partini, N. N. A., Suweken, G., & Suarsana, I. M. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbantuan PoWs terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas VII SMP Negeri 4 Singaraja. Wahana Matematika dan Sains: Jurnal Matematika, Sains, dan Pembelajarannya, 9(2), 1–9.

Putri, N. D., Yunarti, T., & Jalil, A. (2013). Efektivias Problem-Based Learning terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Unila, 1(8).

Ramadhani, R., Umam, R., Abdurrahman, A., & Syazali, M. (2019). The effect of flipped-problem based learning model integrated with LMS-google classroom for senior high school students. Journal for the Education of Gifted Young Scientists, 7(2), 137–158.

Saleh, M. (2013). Strategi Pembelajaran Fiqh dengan Problem-Based Learning. Jurnal Ilmiah Didaktika: Media Ilmiah Pendidikan dan Pengajaran, 14(1).

Saragih, S., & Habeahan, W. L. (2014). The improving of problem solving ability and students’ creativity mathematical by using problem based learning in SMP Negeri 2 Siantar. Journal of Education and Practice, 5(35), 123–133.

Setyorini, U., Sukiswo, S. E., & Subali, B. (2011). Penerapan model problem based learning untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa SMP. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 7(1).

Shankar, P. R. (2010). Problem-based learning: A Review. Journal of Clinical and Diagnostic Research, 4, 3249–3254.

Si, J., Kong, H.H., & Lee, S.H. (2019). Developing clinical reasoning skills through argumentation with the concept map method in medical problem-based learning. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, 13(1).

Simbolon, E. R., & Tapilouw, F. S. (2015). Pengaruh pembelajaran berbasis masalah dan pembelajaran kontekstual terhadap berpikir kritis siswa SMP. Edusains, 7(1), 97–104.

Sunarti, I., & Fadilah, D. N. N. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Equilibrium: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Ekonomi, 16(01), 15–25.

Surya, E., Sabandar, J., Kusumah, Y. S., & Darhim, D. (2013). Improving of junior high school visual thinking representation ability in mathematical problem solving by CTL. Journal on Mathematics Education, 4(1), 113–126.

Svanström, M., Gröndahl, F., Dobson, H. E., & Tomkinson, C. B. (2012). Creating sustainable development change agents through problemâ€based learning. International Journal of Sustainability in Higher Education, 13, 263-278.

Trilling, B., & Fadel, C. (2009). 21st Century Skills: Learning for Life in Our Times. John Wiley & Son, Inc.

Wartono, W., Diantoro, M., & Bartlolona, J. R. (2018). Influence of problem based learning model on student creative thinking on elasticity topics a material. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 14(1), 32–39.

Zaduqisti, E. (2010). Problem-Based Learning (Konsep Ideal Model Pembelajaran untuk Peningkatan Prestasi Belajar dan Motivasi Berprestasi). Edukasia Islamika, 8(2), 181-191.