PENERAPAN METODE EXPERIENTIAL LEARNING PADA PEMBELAJARAN IPA UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR

I. R. S. Munif(1), - Mosik(2),


(1) 
(2) 

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui penerapan metode experiential learning dalam proses pembelajaran sains IPA dan
peningkatan hasil belajar IPA siswa kelas V SD setelah diterapkan metode experiential learning. Penelitian tindakan kelas ini
dilaksanakan dalam empat siklus. Tehnik pengumpulan data hasil belajar kognitif dengan post tes, afektif dengan angket, dan
psikomotorik yang diperoleh dari lembar pengamatan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan metode experiential
learning dalam pembelajaran sains IPA dapat meningkatkan hasil belajar siswa kelas lima sekolah dasar. Hal ini ditunjukkan
dengan peningkatan nilai rata-rata dan ketuntasan belajar siswa pada tiap siklusnya.

 

This study aims to know application of experiential learning methods in natural science and improvement of student learning
outcomes in natural science of elementary school grade V after experiential learning method is applied. This class action study was
done in four cycles. Data collection technique of the cognitive learning outcomes was by posttests, affective by questionnaire, and
psychomotor by observation sheet indicates that the application of experiential learning methods of learning natural science can
enhance the results of fifth grade students this elementary school. This is shown by increased average scores and student mastery
learning in each cycle.

Keywords: natural science outcome; experiential learning methods and natural science learning process

 

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License