Development of Motion Learning Media and Energy Conservation Law Through Coaster Tracks Based on Logger Pro Analysis

A. Setiyani(1), W. H. Kristiyanto(2), F. S. Rondonuwu(3),


(1) Program Studi Pendidikan Fisika, Fakultas Sains dan Matematika, Universitas Kristen Satya Wacana
(2) Program Studi Pendidikan Fisika, Fakultas Sains dan Matematika, Universitas Kristen Satya Wacana, Indonesia
(3) Program Studi Fisika, Fakultas Sains dan Matematika, Universitas Kristen Satya Wacana, Indonesia

Abstract

Research has been conducted to find out relation position and speed to time, for objects that glide on a magnetic foundation by applying the Research and Development method. Data retrieval is done by using video train motion recordings which are analyzed using Logger Pro. The results of the analysis are represented in the form of data and graphics. Based on the data analysis and fitting using the Logger Pro, the following values are obtained: vtrain 0.027 m/s, atrain 0.034 m/s2, average train velocity 0.02572 m/s and average train acceleration 0.03662 m/s2 with RMSE (Root Mean Square Error) value of 0.013 m. The acceleration value obtained is very small and almost close to zero, so it can be said that objects that experience irregular straight motion. The graph representation of velocity over time shows an increase in speed that is not constant. This is because there is still friction between the train and the runway and friction between magnets along the track with friction forces 4,566 N. The value of kinetic energy, potential energy, and mechanical energy can be determined by using the results of Logger Pro analysis.

Telah dilakukan penelitian untuk mengetahui grafik keterkaitan posisi dan kecepatan terhadap waktu, untuk benda yang meluncur di atas landasan magnetik dengan menerapkan metode Research and Development. Pengambilan data dilakukan dengan menggunakan video rekaman gerak kereta yang dianalisis menggunakan Logger Pro. Hasil analisis direpresentasikan dalam bentuk data dan grafik. Berdasarkan analisis dan fitting data menggunakan Logger Pro diperoleh nilai sebagai berikut   vkereta 0,027 m/s, akereta 0,034 m/s2, v rata-rata kereta 0,02572 m/s dan arata-rata kereta 0,03662 m/s2 dengan nilai RMSE (Root Mean Square Eror) sebesar 0,013 m. Nilai percepatan yang diperoleh sangat kecil dan hampir mendekati nol, sehingga dapat dikatakan bahwa benda mengalami gerak lurus beraturan. Representasi grafik kecepatan terhadap waktu memperlihatkan pertambahan kecepatan yang tidak konstan. Hal ini dikarenakan masih terdapat gesekan yang terjadi antara kereta dengan landasan maupun gesekan antar magnet di sepanjang lintasan dengan gaya gesek 4,566 N. Nilai energi kinetik, energi potensial, dan energi mekanik dapat ditentukan besarnya menggunakan data hasil analisis Logger Pro.

Keywords

Acceleration; Conservation Energy; Position; Velocity

Full Text:

PDF

Refbacks





Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License