Hambatan Didaktis Siswa SMP dalam Penyelesaian Masalah Geometri Berdasarkan Kemampuan Persepsi Ruang

Nurjanah Nurjanah, Anggi Juliana

Abstract

This study aims to produce a description of students' didactical obstacles in solving geometric problems based on their spatial perception ability. Didactical obstacles were obtained through the results of the analysis of the students' spatial perception obtained ability from the test of geometric instruments associated with the spatial perception ability. This research method is descriptive qualitative. The participants of this study were junior high school students and mathematics teachers. The analysis of the students' spatial perception ability was obtained based on the results of instrument tests, in-depth interviews, and document analysis. The results of this study showed that most students experienced didactical obstacles in solving geometric problems based on their spatial perception ability.

Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan gambaran dari hambatan didaktis siswa dalam penyelesaian masalah geometri berdasarkan kemampuan persepsi ruang. Hambatan didaktis diperoleh melalui hasil analisis dari kemampuan persepsi ruang siswa yang diperoleh dari uji instrumen geometri yang dikaitkan dengan kemampuan persepsi ruang. Metode penelitian ini adalah kualitatif deskriptif. Partisipan penelitian ini adalah siswa SMP dan guru matematika. Analisis kemampuan persepsi ruang siswa diperoleh berdasarkan hasil uji instrumen, wawancara yang mendalam, dan analisis dokumen. Hasil penelitian ini menunjukkan sebagian besar siswa  mengalami hambatan didaktis dalam menyelesaikan masalah geometri berdasarkan kemampuan persepsi ruang.

Keywords

Hambatan Didaktis; Hambatan Belajar; Persepsi Ruang; Kemampuan Spasial.

References

Alawiyah, A., Waluya, S. B., Priyono, A., & Prasetyo, B. (2018). Didactical Situations of Students ’ Mathematical Reasoning Based on the Learning Obstacle on Quadrilateral Areas. UJMER, 7(1), 196–203.

Arikunto. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. PT. Rineka Cipta.

Asis, M., Arsyad, N., & Alimuddin. (2015). Profil Kemampuan Spasial dalam Menyelesaikan Masalah Geometri Siswa yang Memiliki Kecerdasan Logis Matematis Tinggi Ditinjau dari Perbedaan Gender. Jurnal Daya Matematis, 3(1), 78.

Brousseau, G. (1997). Theory of Didactical Situations in Mathematics. Kluwer Academic Publishers.

Budiarti, M. I. E. (2019). Analisis Proses Pemecahan Masalah Geometri Berdasarkan Teori Van Hiele. Qalam : Jurnal Ilmu Kependidikan, 5(2), 33.

Creswell. (2007). Qualitative Inquiry & Research Design: Choosing Among Five Approaches. Sage Publication Inc.

Elvi, & Nurjanah. (2016). Improvement of The Ability of Junior High School Students Thinking Through Visual Learning Assisted Geogebra Tutorial. Journal of Physics: Conference Series, 755(1).

Green, E. J., & Schellenberg, S. (2018). Spatial perception: The perspectival aspect of perception. Philosophy Compass, 13(2).

Harel, G. (2008). What is Mathematics? A Pedagogical Answer to a Philosophical Question. Rec 0310128, 265–290.

Hermanto, R., & Santika, S. (2017). Eksplorasi Epistemological dan Didactical Obstacle serta Hypothetical Learning Trajectory pada Pembelajaran Konsep Rarak. Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pengajaran Matematika, 3(2), 115–128.

Hidayat, D., Umbara, U., & Puadi, E. F. W. (2016). Pengembangan Desain Didaktis Persamaan Linear Satu Variabel (PLSV) pada Pembelajaran Matematika MTsN Model Cigugur. X(2), 1–21.

Maier. (1998). Spatial Geometry and Spatial Ability -. Selected Papers from the Annual Conference of Didactics of Mathematics 1996, 69–81.

Moleong. (2011). Metode Penelitian Kualitatif (Edisi Revisi). PT. Remaja Rosdakarya.

Muhassanah, N., Sujadi, I., & Riyadi. (2014). Analisis Keterampilan Geometri Siswa dalam Memecahkan Masalah Geometri Berdasarkan Tingkat Berpikir Van Hiele. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 2(1), 54–66.

Mutia. (2017). Analisis Kesulitan Siswa SMP dalam Memahami Konsep Kubus Balok dan Alternatif Pemecahannya. Beta Jurnal Tadris Matematika, 10(1), 83.

Oktorizal, Elniati, S., & Suherman. (2012). Peningkatan Level Berpikir Siswa pada Pembelajaran Geometri dengan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik. 1(1), 60–67.

Prastyo, Y. (2017). Deskripsi Kemampuan Spasial Siswa SMP Ditinjau Berdasarkan Perbedaan Gender dan Kemampuan Matematika. Soulmath, 5(1), 22.

Pungkasari, A. M., Purwosetiyono, F. D., & Pramasdyahsari, A. S. (2013). Kemampuan Spasial Perception dalam Menyelesaikan Masalah Geometri berdasarkan Teori Van Hiele Ditinjau dari Kemampuan Matematika. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Rizqiyani, R., Fatimah, S., & Mulyana, E. (2018). Trends in International Mathematics and Science Study. The SAGE Encyclopedia of Educational Research, Measurement, and Evaluation, 1, 22–30.

Rohimah, I., & Nursuprianah, I. (2016). Pengaruh Pemahaman Konsep Geometri Terhadap Kemampuan Siswa dalam Menyelesaikan Soal-Soal Bidang Datar (Studi Kasus Kelas VII di SMP Negeri 1 Cidahu Kabupaten Kuningan). Eduma : Mathematics Education Learning and Teaching, 5(1).

Safrina, K., Ikhsan, & Ahmad, A. (2014). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Geometri Melalui Pembelajaran Kooperatif Berbasis Teori Van Hiele. Jurnal Didaktik Matematika, 1(1), 9–20.

Sbaragli, S., Arrigo, G., D ’amore, B., Isabel, M., Pinilla, F., Frapolli, A., Frigerio, D., & Villa, O. (2011). Epistemological and Didactic Obstacles: the influence of teachers’ beliefs on the conceptual education of students. Mediterranean Journal for Research in Mathematics Education, 10, 1–2.

Simmons, A. (2003). Spatial Perception from a Cartesian Point of View. An Essay on the Metaphysics of Descartes, 31, 133–147.

Subroto, T. (2012). Kemampuan Spasial (Spatial Ability). Seminar Nasional Pendidikan Matematika, April 2012, 252–259.

Sulistiawati. (2015). Analisis Kesulitan Belajar Kemampuan Penalaran Matematis Siswa SMP. February 2014.

Suparyan. (2007). Kajian Kemampuan Keruangan (Spatial Abilities) dan Kemampuan Penguasaan Materi Geometri Ruang. (DOCTORAL DISSERTATION) Universitas Negeri Semarang.

Suryadi, D. (2018). Landasan Filosofis Penelitian Desain Didaktis (DDR). Makalah Bahan Diskusi di Lingkungan Departemen Pendidikan Matematika FPMIPA UPI.

Syahputra, E. (2012). Kemampuan Persepsi Ruang dan Hubungannya dengan Usia Sekolah Siswa. 5, 205–213.

Wardhani, I. S. (2020). Geometri dan Permasalahannya dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah (Suatu Penelitian Meta Analisis). Prosiding Seminar Nasional Integrasi Matematika Dan Nilai Islami, 3(1), 124–129.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.