Keefektifan Problem Based Learning pada Materi Aritmetika Sosial Kelas VII SMP

Alfath Famela Rokhim, Siti Maghfirotun Amin, Yusuf Fuad

Abstract

Penelitian ini termasuk jenis penelitian pengembangan dan deskriptif yang mengacu pada model pengembangan 4D Thiagarajan (1974). Proses pengembangan perangkat pembelajaran PBL ini meliputi tahap pendefinisian, perancangan, pengembangan, dan pendiseminasian. Teknik pengumpulan data menggunakan lembar validasi untuk menilai perangkat pembelajaran yang dikembangkan, teknik observasi terhadap kemampuan guru dan aktivitas siswa, tes hasil belajar siswa, serta angket respon siswa terhadap pembelajaran. Hasil pengembangan perangkat pembelajaran menunjukkan bahwa perangkat pembelajaran telah memenuhi kriteria valid, praktis dan efektif. Kemudian, perangkat pembelajaran PBL pada materi aritmetika sosial ini efektif saat diimplementasikan pada kelas lain. Dengan demikian, perangkat pembelajaran PBL pada materi aritmetika sosial kelas VII hasil pengembangan ini layak dan efektif untuk digunakan sebagai perangkat pembelajaran di dalam kelas.

This research includes the type of development and descriptive research that refers to the Thiagarajan (1974) 4D development model. The process of developing PBL learning devices includes the stages of defining, designing, developing, and disseminating. The data collection technique uses a validation sheet to assess the learning device developed, observation techniques on the teacher's abilities and student activities, student learning outcomes tests, and student response questionnaires to learning. The results of the development of learning devices show that learning devices have met the criteria of valid, practical and effective. Then, PBL learning devices on social arithmetic material are effective when implemented in other classes. Thus, PBL learning devices in class VII social arithmetic results of this development are feasible and effective to be used as learning tools in the classroom.

Keywords

social aritmethics; problem based learning; instructional material; grade VII

References

Abdullah, N.I., Tarmizi, R.A., & Abu, R. (2010). The Effects of Problem Based Learning on Mathematics Performance and Affective Attributes in Learning Statistics at Form Four Secondary Level. ScienceDirect, 8, 370-376.

Anderson, L., & Krathwohl, D. (2001). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom’s taxonomy of educational objectives. New York: Longman.

Arends, R.I. (2001). Learning to Teach. New York: Mc Graw Hill Companies.

Arikunto, S. (2006). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Febriyanti, C. & Seruni. (2014). Peran minat dan interaksi siswa dengan guru dalam meningkatkan hasil belajar matematika. Jurnal Formatif, 4(3), 245-254.

Grondlund, N.E. (1977). Constructing Achievement Tests (2nd Edition). United States of America: Prentice-Hall, Inc.

Kamus Besar Bahasa Indonesia (2018). Retrieved from https://kbbi.web.id/efektif

Kauchak, P., & Eggen. (1993). Strategies for Teacher: Teaching content thinking skills. Allyn and Bacon Publisher: Boston

Kemendikbud. (2013). Materi Pelatihan Guru Implementasi Kurikulum 2013 SMP/MTs Matematika. Jakarta: Badan Pengembangan Sumber Daya Manusia Pendidikan dan Kebudayaan.

MacMath, S., Wallace, J., & Chi, X. (2009). Problem-Based Learning in Mathematics: A Tool for Developing Students’ Conceptual Knowledge. What Works? Research into Practice Series, 22, 1–4.

Manizar, E. (2015). Peran Guru sebagai Motivator Belajar. Tadrib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2). 171-187.

Nasution, I.A., & Surya, Edy. (2017). Analisis Keefektifan Pembelajaran Matematika Menggunakan Model Problem Based Learning pada Siswa SMP Negeri 7 Medan T.P 2016/2017. ResearchGate.

Padmavathy, R.D & Mareesh, K. (2013). Effectiveness of Problem Based Learning In Mathematics. International Multidisciplinary e-Journal, II(1). 45-51.

Ratumanan, T.G. & Laurens. (2006). Evaluasi Hasil Belajar. Surabaya: University Press

Riduwan. (2008). Skala Pengukuran Variabel-variabel Penelitian. Bandung: Alfabeta

Rochmad. (2012). Desain Model Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika. Jurnal Kreano, 3(1). 59-72.

Rusman. (2010). Model-model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru (2ndEd.). Jakarta: PT RajaGrafindo Persada

Setyono, D. & Sutarni, S. (2013). Kesalahan Menyelesaikan Soal Matematika dalam Bentuk Cerita Pokok Bahasan Aritmetika Sosial. Seminar Nasional Pendidikan Matematika. Surakarta: Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Suparni, S. (2016). Profesionalisme Guru Matematika dalam Merencanakan Pembelajaran Berbasis Kompetensi. Tazkir, 2(1), 15-29.

Slavin, R.E. (2006). Educational sychology: Theory and practice 8th edition. United states of America: Allyn and Bacon

Thiagarajan. (1974). Instructional Development for Training Teachers of Exceptional Children: A Sourcebook. Virginia: Indiana University.

Umar, M.S. (2015). Kedudukan guru sebagai pendidik: Tugas dan tanggung jawab, hak dan kewajiban, dan kompetensi guru. Auladuna: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 2 (2), 221-232.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.