Selecta Capita of Mathematics E-Book for SHS on Contextual Teaching and Learning (CTL) Approach

Dina Octaria, Nila Kesumawati, Allen Marga Retta

Abstract

Selecta capita of mathematics is a subject that discusses algebra, geometry, and high school calculus material. Students face obstacles during the learning process: misconceptions about studying selecta capita of mathematics and the lack of electronic textbooks. Therefore, it is necessary to have electronic textbooks that can help students to solve problems by prioritizing independence in the learning process. This study aims to produce a selecta capita of mathematics e-books for SHS on a reasonable and practical contextual teaching and learning (CTL) approach and to see the effectiveness of the e-book that has been developed. The development of selecta capita of mathematics e-book for SHS on CTL approach refers to ADDIE development model. The instruments used to determine the quality of a developed e-book are (1) questionnaires to measure the validity, (2) student response questionnaires to measure practicality, and (3) learning outcomes test questions. The results showed that selecta capita of mathematics e-books for SHS based on the CTL approach developed was good quality and could be used in learning.

Kapita selekta matematika merupakan mata kuliah yang membahas materi aljabar, geometri dan kalkulus sekolah menengah atas. Salah satu kendala yang dihadapi peserta didik selama proses pembelajaran yaitu terdapat miskonsepsi dalam mempelajari kapita selekta matematika serta masih minimnya buku ajar elektronik. Oleh karena itu, diperlukan adanya bahan ajar elektronik yang dapat membantu peserta didik memecahkan permasalahan dengan mengutamakan kemandirian dalam proses pembelajaran. Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan e-book kapita selekta matematika SMA berbasis pendekatan contextual teaching and learning (CTL) yang valid dan praktis, serta melihat keefektifan e-book yang telah dikembangkan. Pengembangan e-book kapita selekta matematika SMA berbasis pendekatan CTL mengacu pada model pengembangan ADDIE. Instrumen yang digunakan untuk mengetahui kualitas e-book yang dikembangkan, yakni: (1) angket untuk mengukur kevalidan; (2) angket respon peserta didik untuk mengukur kepraktisan; (3) soal tes hasil belajar. Hasil penelitian menunjukkan e-book kapita selekta matematika SMA berbasis pendekatan CTL yang telah dikembangkan berkualitas baik dan dapat digunakan dalam pembelajaran.

Keywords

E-Book; Kapita Selekta Matematika; Contextual Teaching and Learning

Full Text:

PDF

References

Andriani, P. (2015). Penalaran Aljabar dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Beta , 8 (1), 1-13.

Apriani, Buyung, & Relawati. (2017). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Berbasis Contextual Teaching and Learning (CTL) pada Materi Faktorisasi Suku Aljabar Kelas VIII SMP Negeri 9 Muaro Jambi. Phi : Jurnal Pendidikan Matematika , 1 (1), 12-25.

Asrizal, Desnita, & Darvina, Y. (2020). Analysis of Validity and Practicality Test of Physics Enrichment E-Book Based on CTL and Environmental Factor. Journal of Physics: Conference Series, 1-9.

Bayani, A. (2019). Pengembangan E-Book Matematika Berbasis Masalah pada Materi Kubus dan Balok SMP/MTS Kelas VIII. JPM (Jurnal Pendidikan Matematika) , 5 (1), 7-15.

Cheng, Y.-H., Cheng, J. T., & Chen, D. J. (2012). The Effect of Multimedia Computer-Assisted Instruction and Learning Style on Learning Achievement. WSEAS TRANSACTIONS on INFORMATION SCIENCE and APPLICATIONS, 9 (1), 24-35.

Gunawan, I., & Retnaningrum, E. (2016). Analisis Kesulitan Belajar Mahasiswa yang Berlatarbelakang Siswa SMK pada Mata Kuliah Kapita Selekta Matematika. Sosiohumanitas Journal (Jurnal ilmu-ilmu Sosial dan Humaniora) , 18 (1), 61-74.

Huda, S. (2017). Pengembangan Diktat (Analisis Kebutuhan dan Desain Konseptual "Kapita Selekta Matematika SMA" Berbasis Geogebra). Jurnal Buana Matematika , 7 (1), 13-21.

Kumalasari, A., & Sugiman. (2015). Analisis Kesulitan Belajar Mahasiswa pada Mata Kuliah Kapita Selekta Matematika Sekolah Menengah. Jurnal Riset Pendidikan Matematika , 2 (1), 16 - 27.

Kurbaita, G., Zulkardi, & Siroj, R. A. (2013). Pengembangan Buku Ajar Matematika Tematik Integratif Materi Pengukuran Berat Benda untuk Kelas I SD. Jurnal Kreano , 4 (1), 1-10.

Makdis, N. (2020). Penggunaan E-Book pada Era Digital. Jurnal Al-Maktabah , 19 (1), 77-84.

Maynastiti, D., Serevina, V., & Sugihartono, I. (2020). The Development of FlipBook Contextual Teaching and Learning-Based to Enhance Students' Physics Problem Solving Skill. Journal of Physics: Conference Series , 1-8.

Maynastiti, D., Serevina, V., & Sugihartono, I. (2020). The Development of FlipBook Contextual Teaching and Learning-Based to Enhance Students' Physics Problem Solving Skill. Journal of Physics , 1-8.

Moody, A. K. (2010). Using Electronic Books in the Classroom to Enhance Emergent Literacy Skills in Young Children. Journal of Literacy and Technology , 11 (4).

Muhaimin, Bakar, A., & Mindayula, E. (2016). Pengembangan Bahan Ajar E-Book Berbasis Metakognisi Menggunakan 3D Page Flip pada Materi Reaksi Redoks di Kelas X MIPA SMA Negeri 1 Muaro Jambi. Journal of The Indonesian Society of Integrated Chemistry , 8 (1), 32-40.

Mulyana, D., & Gunadi, F. (2018). Pengembangan Buku Ajar Kapita Selekta Matematika Dasar Berbasis Terpadu untuk Meningkatkan Pemecahan Masalah Matematis Mahasiswa. Jurnal Delta: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika , 6 (2), 11-24.

Nur'aini, I. L., Harahap, E., Badruzzaman, F. H., & Darmawan, D. (2017). Pembelajaran Matematika Geometri Secara Realistis dengan Geogebra. Jurnal Matematika , 16 (2), 1-6.

Nur'aini, I. L., Harahap, E., Badruzzaman, F. H., & Darmawan, D. (2017). Pembelajaran Matematika Geometri Secara Realistis dengan Geogebra. Jurnal Matematika , 16 (2), 1.

Nurkayanti, Muhiddin, & Arifin, A. N. (2021). Pengembangan Electronic Book Berbasis Aplikasi Pada Materi Struktur dan Fungsi Jaringan Hewan Kelas XI SMA/ MA. [Doctoral Dissertation]. Makasar: Universitas Negeri Makassar.

Pramana, W. D., & Dewi, N. R. (2014). Pengembangan E-Book IPA Terpadu Tema Suhu dan Pengukuran Untuk Menumbuhkan Kemandirian Belajar Siswa. Unnes Science Education Journal , 3 (3), 602-608.

Ratnaningsih, N., & Patmawati, H. (2016). Developing Character-Based Interactive Learning Media to Facilitate Students' Self-Learning of Mathematics Capita Selecta. ICTTE (pp. 445-450). Solo: UNS.

Restiyowati, I., & Sanjaya, M. I. (2012). Pengembangan E-Book Interaktif pada Materi Kimia Semester Genap Kelas XI SMA. Unesa Journal of Chemical Education , 1 (1), 130-135.

Rosyidah, I., & Rahayu, Y. S. (2022). Pengembangan E-book Interaktif Berorientasi Contextual Teaching and Learning Untuk Melatihkan Keterampilan Berpikir Kreatif pada Materi Pertumbuhan dan Perkembangan Tumbuhan. BioEdu , 11 (1), 49-59.

Shah, S. (2013). Student Perceptions of the use of pre-recorded lecture modules and class exercises in a molecular biology course. Curr. Pharm. Teach. Learn , 5 (6), 651-658.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: IKAPI.

Supriadi, N. (2015). Mengembangkan Kemampuan Koneksi Matematis Melalui Buku Ajar Elektronik Interaktif (BAEI) yang Terintegrasi Nilai-Nilai Keislaman. Al-Jabar (Jurnal Pendidikan Matematika) , 6 (1), 63-73.

Suwarno, R. N., Prasetyo, Z. K., Priambodo, Y. A., Huda, K., & Nai'mah, H. H. (2020). Interactive E-book in Local Potential-Integrated Natural Science Contextual Teaching & Learning During Covid-19 Disruption to Recovery: A Content Analysis. International Seminar on Science Education, (pp. 780-788).

Wahyuni, A. (2017). Analisis Hambatan Belajar Mahasiswa pada Mata Kuliah Kalkulus Dasar. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika) , 1 (1), 10-23.

Wardani, S., Mudzalipah, I., & Hidayat, E. (2013). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif Untuk Memfasilitasi Belajar Mandiri Mahasiswa pada Mata Kuliah Kapita Selekta Matematika. Jurnal Pengajaran MIPA (Journal of Mathematics and Sciense Teaching) , 18 (2), 167-177.

Wibowo, E., & Pratiwi, D. D. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Menggunakan Aplikasi Kvisoft Flipbook Maker Materi Himpunan. Desimal: Jurnal Matematika , 1 (2), 147-156.

Widoyoko, E. (2012). Teknik Penyusunan Instrumen Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.