Cognitive Development of Mathematics Education Students based on Piaget's Theory in terms of Gender Differences

Yosepha Patricia Wua Laja, Lailin Hijriani

Abstract

This study aims to understand the cognitive development of mathematics education students based on Piaget's theory in terms of gender differences. This research method is descriptive quantitative research with the research subjects being students of mathematics education at Timor Universities. Students' cognitive development was measured using the Logical Operations Test (LOT), which consisted of 14 numbers. LOT questions are given to students, the results are analyzed and described. The results showed that the cognitive development stage for females was 19.18% in the initial concrete stage, 36.99% in the final concrete stage, 13.70% in the initial formal stage and 1.37% in the final formal stage. Male at 9.59% in the initial concrete stage, 6.85% in the final concrete stage, 9.59% in the initial formal stage and 2.74% in the final formal stage. Meanwhile, students' understanding based on seven logical operations is in low understanding for each type.

Penelitian ini bertujuan untuk  mengetahui perkembangan kognitif mahasiswa pendidikan matematika berdasarkan teori Piaget ditinjau dari perbedaan jenis kelamin. Metode penelitian ini adalah penelitian deskriptif kuantitatif dengan subjek penelitian adalah mahasiswa pendidikan matematika Universitas Timor. Perkembangan kognitif mahasiswa diukur dengan menggunakan Tes Operasi Logis (TOL) yang berjumlah 14 nomor. Soal TOL diberikan kepada mahasiswa, hasilnya dianalisis dan dideskripsikan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa tahap perkembangan kognitif sebesar 19,18% tahap konkret awal, 36,99 % tahap konkret akhir, 13,70% tahap formal awal dan 1,37% tahap formal akhir bagi mahasiswa perempuan. Sementara hasil pemetaan tahap perkembangan kognitif sebesar 9,59% tahap konkret awal, 6,85 % tahap konkret akhir, 9,59% tahap formal awal dan 2,74% tahap formal akhir bagi mahasiswa laki-laki. Sementara itu pemahaman mahasiswa berdasarkan 7 operasi logis berada dalam pemahaman rendah untuk masing-masing tipe. 

Keywords

Cognitive Development; Piaget’s Theory; Gender Differences

Full Text:

PDF

References

Aini, I. N., & Hidayati, N. (2017). Tahap Perkembangan Kognitif Matematika Siswa Smp Kelas Vii Berdasarkan Teori Piaget Ditinjau Dari Perbedaan Jenis Kelamin. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika, 10(2), 2–7. https://doi.org/10.30870/jppm.v10i2.2027

Aini, K. N. (2017). Proses berpikir mahasiswa laki-laki dan perempuan dengan gaya kognitif field independent dalam memecahkan masalah. Inspiramatika, 3(1), 16–23.

Alvina, B., Sugiatno, & Suratman, D. (2015). Perkembangan Kognitif Siswa Dalam Operasi Logis Berdasarkan Teori Piaget Di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwia, 4(12).

Amir, Z., & Risnawati. (2015). Psikologi Pembelajaran Matematika. (A. Pressindo, Ed.). Yogyakarta.

Asmaningtias, T. Y. (2009). Kemampuan Matematika Laki-Laki dan Perempuan. Madrasah: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 1(2), 1–15.

Effendi, L. A. (2012). Pembelajaran matematika dengan metode penemuan terbimbing untuk meningkatkan kemampuan representasi dan pemecahan masalah matematis siswa SMP. Jurnal penelitian pendidikan, 13(2), 1-10.

Fatimah, C., Asmara, P. M., Mauliya, I., & Puspaningtyas, N. D. (2021). Peningkatan Minat Belajar Siswa melalui Pendekatan Matematika Realistik pada Pembelajaran Berbasis Daring. Mathema Journal, 3(2), 117–126.

Hapsari, M. J. (2011). Upaya Meningkatkan Self-Confidence Siswa dalam Pembelajaran Matematika Melalui Model Inkuiri Terbimbing. In Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika UNY (pp. 337–345).

Haralambos, & Holborn. (2004). Sociology: Themes and Perspectives Sixth Edition. Harper Collins Publisher. London.

Hardianti, T. (2018). Analisis Kemampuan Peserta Didik pada Ranah kognitif dalam Pembelajaran Fisika SMA. In Seminar Nasional Quantum #25 (2018) 2477-1511 (5pp) (Vol. 25, pp. 557–561).

Ibda, F. (2015). Perkembangan Kognitif: Teori Jean Piaget. Intelektualita, 3(1), 242904.

Khiyarusoleh, U. (2016). Konsep Dasar Perkembangan Kognitif Pada Anak Menurut Jean Piaget. Dialektika Jurusan PGSD, 5(1), 1–10.

Laja, Y. P. W. (2020). Keefektifan Inquiry dan Learning Cycle 7E Ditinjau Dari Hasil Belajar, Kemampuan Penalaran, dan Keterampilan Kolaboratif. AKSIOMA:Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(4), 1026–1035.

Leongson, J. A., & Limjap, A. A. (2003, January). Assessing the mathematics achievement of college freshmen using Piaget’s logical operations. In The Hawaii international conference on education (pp. 1-25).

Mu’min, S. A. (2013). Teori Pengembangan Kognitif Jian Piaget. Jurnal AL-Ta’dib, 6(1), 89–99.

Mustakim, M. (2020). Efektivitas Pembelajaran Daring Menggunakan Media Online Selama Pandemi Covid-19 Pada Mata Pelajaran Matematika. Al Asma : Journal of Islamic Education, 2(1), 1. https://doi.org/10.24252/asma.v2i1.13646

Mutammam, M. B. (2013). Pemetaan Perkembangan Kognitif Piaget Siswa Sma Menggunakan Tes Operasi Logis (TOL) Piaget Ditinjau Dari Perbedaan Jenis Kelamin. MATHEdunesa, 2(2), 1-6.

MZ, Z. A. (2013). Perspektif gender dalam Pembelajaran Matematika. Marwah: Jurnal Perempuan, Agama Dan Jender, 12(1), 14–31. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.24014/marwah.v12i1.511

Orton, A. (1992). Learning Mathematics: Issues, Theory, and Practice, Great Britain: Redwood Books.

Piaget, J. (1969). The Psychology Of The Child. Basic Books.

Pratama, L. D., & Lestari, W. (2020). Pengaruh Pelatihan Terhadap Kompetensi Pedagogik Guru Matematika. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 278–285. https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i1.207

Putra, E. D., & Lutfiyah, L. (2020). Perbandingan Model Pembelajaran Mind Mapping Berbantu LKS Dengan Metode Ceramah Terhadap Hasil Belajar Siswa. Prismatika: Jurnal Pendidikan Dan Riset Matematika, 2(2), 33–45. https://doi.org/10.33503/prismatika.v2i2.765

Rahman, A., Wahyuni, I., Noviani, A., Biologi, J. P., Sultan, U., & Tirtayasa, A. (2018). Profil Kemampuan Berpikir Kritis dan Kemampuan Metakognitif Siswa Berdasarkan Jenis Kelamin. Jurnal Pendidikan Biologi, 10(1), 28–43.

Santosa, C. A. H. . (2013). Delta-Pi: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika Vol. 2, No. 1, April 2013 ISSN 2089-855X. Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(1), 149–150.

Santrock, J. W. (2011). Educational Psychology 5th Edition. Educational Psychology (Vol. 1). New York: Mc Graw Hill. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Sidik, F. (2020). Actualization of the Jean Piaget Cognitive Development Theory in Learning. Jurnal Pajar (Pendidikan Dan Pengajaran), 4(6), 1106–1111. https://doi.org/10.33578/pjr.v4i6.8055

Suarni, E. (2019). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas III Dengan Efforts to Improve the Mathematics Learning Outcomes of 3 rd Grade Students Using the Guided Inquiry Approach at SDN 05 Mukomuko City. Ijis Edu, 1(1), 63–70.

Widada, W. (2016). Sintaks Model Pembelajaran Matematika Berdasarkan Perkembangan Kognitif Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 1(2), 163–172.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.