Implementation of Didactical Design on Circle Material at Junior High School
Abstract
This study aimed to implement a didactic situation design to overcome learning obstacles in the circumference and area of the circle. The method used is qualitative research with Didactical Design Research which goes through the last two stages, namely metapedadidactic analysis and retrospective analysis. The instrument used is a didactic situation design prepared by Rosita, Maharani, Tonah & Munfi (2020) and interview guidelines. Based on the implementation results, the didactic situation that has been designed has not been able to overcome students' learning obstacles fully. In addition, a new learning obstacle appears in the concept of the circumference of a circle. Not all students can measure the length of the curvature of a circle because there are inaccurate measurement results. In this study, the didactic design was revised regarding the circumference and area of a circle based on metapedadidactic and retrospective analysis.
Penelitian ini bertujuan untuk mengimplementasikan rancangan situasi didaktis sebagai upaya mengatasi learning obstacle pada materi keliling dan luas lingkaran. Metode yang digunakan adalah penelitian kualitatif dengan Didactical Design Research yang melalui dua tahap terakhir yaitu analisis metapedadidaktik dan analisis retrospektif. Instrumen yang digunakan berupa rancangan situasi didaktis yang telah disusun oleh Rosita, Maharani, Tonah & Munfi (2020) serta pedoman wawancara. Berdasarkan hasil implementasi, situasi didaktis yang telah dirancang belum sepenuhnya dapat mengatasi learning obstacle siswa. Selain itu, terdapat learning obstacle baru yang muncul pada konsep keliling lingkaran yaitu tidak semua siswa mampu mengukur panjang lengkungan lingkaran karena terdapat hasil pengukuran yang kurang akurat.Pada penelitian ini, dilakukan perbaikan kembali desain didaktis mengenai konsep keliling dan luas lingkaran yang disusun berdasarkan analisis metapedadidaktik dan retrospektif.Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agustina, L. (2016). Upaya meningkatkan kemampuan pemahaman konsep dan pemecahan masalah matematika siswa SMP Negeri 4 Sipirok kelas VII melalui pendekatan matematika realistik (PMR). EKSAKTA: Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran MIPA, 1(1), 1-12. http://dx.doi.org/10.31604/eksakta.v1i1.%25p
Anawati, S., & Isnaningrum, I. (2019). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Melalui Media Pembelajaran Manipulatif Konsep Bangun Ruang. In Prosandika Unikal (Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Universitas Pekalongan) (Vol. 1, pp. 391-400).
Andamon, J., & Tan, D. A. (2018). Conceptual understanding, attitude and performance in mathematics of grade 7 students. International Journal of Scientific & Technology Research, 7(8), 96-105.
Budiman, H. (2014). Pembelajaran Geometri Lingkaran dengan Metode Konvensional dan Pengaruhnya pada Siswa. ATIKAN, 4(1), 61-72. https://doi.org/10.2121/atikan-journal.v4i1.155.g154
Dahar, R.W. (2011). Teori-Teori Belajar & Pembelajaran. Bandung: Erlangga.
Fitria, M., Kartasasmita, B., & Supianti, I. I. (2019). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Yang Menggunakan Model Pembelajaran Reciprocal Teaching. Prisma, 8(2), 124-134. https://doi.org/10.35194/jp.v8i2.728
Gravemeijer, K., & Cobb, P. (2006). Design research from a learning design perspective. In Educational design research (pp. 29-63). Routledge.
Jayanti, R. A., & Hidayat, W. (2020). Analisis Kesalahan Siswa Smp Dalam Menyelesaikan Soal Pada Materi Lingkaran. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 3(3), 259-272. https://doi.org/10.22460/infinity.v6i1.p11-20
Kholidah, I. R., & Sujadi, A. A. (2018). Analisis Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas V Dalam Menyelesaikan Soal Di Sd Negeri Gunturan Pandak Bantul Tahun Ajaran 2016/2017. Trihayu, 4(3), 428-431. https://doi.org/10.30738/trihayu.v4i3.2607
Laswadi, Kusumah, Y. S., Darwis, S.,Afgani, J.D. (2016). Developing conceptual understanding and procedural fluency for junior high school students through model-facilitated learning (MFL). European Journal of Science and Mathematics Education, 4(1), 67-74.
Munfi. (2019) Desain Situasi Didaktis Konsep Lingkaran Berdasarkan Learning Trajectory dan Analisis Learning Obstacle. [Doctoral Dissertation]. Cirebon. Universitas Swadaya Gunung Jati.
Nopriana, T. (2017). Berpikir Geometri Melalui Model Pembelajaran Geometri Van Hiele. Delta: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 2(1), 41-50. http://dx.doi.org/10.31941/delta.v2i1.472
Noto, M. S. (2015). Efektivitas pendekatan metakognisi terhadap penalaran matematis pada matakuliah geometri transformasi. Infinity Journal, 4(1), 22-31. https://doi.org/10.22460/infinity.v4i1.p22-31
Nurdiansyah, N., & Prahmana, R. C. I. (2017). Pembelajaran keliling lingkaran menggunakan konteks gelas. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 4(2), 128-140. https://doi.org/10.21831/jrpm.v4i2.14829
Özerem, A. (2012). Misconceptions in geometry and suggested solutions for seventh grade students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 55, 720-729. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.09.557
Paskoni, P., Nasution, E. Y. P., & Putri, R. (2019). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Pada Pokok Bahasan Lingkaran Di MTS Swasta Lhulo. Nabla Dewantara, 4(2), 30-38. https://doi.org/10.51517/nd.v4i2.134
Prediger, S., & Zwetzschler, L. (2013). Topic-specific design research with a focus on learning processes: The case of understanding algebraic equivalence in grade 8. Educational design research: Illustrative cases, 407-424.
Richland, L. E., Stigler, J. W., & Holyoak, K. J. (2012). Teaching the conceptual structure of mathematics. Educational Psychologist, 47(3), 189-203. https://doi.org/10.1080/00461520.2012.667065
Rosita, C. D., Maharani, A., Tonah, T., & Munfi, M. (2020). Learning Obstacle Siswa Smp Pada Materi Lingkaran. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(2), 467-479. http://dx.doi.org/10.24127/ajpm.v9i2.2735
Rosita, C. D., Nopriana, T., & Silvia, I. (2019). Design of learning materials on circle based on mathematical communication. Infinity Journal, 8(1), 87-98. https://doi.org/10.22460/infinity.v8i1.p87-98
Sanjaya, W. (2009). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Sari, N. (2017). Menemukan Nilai Phi Dan Rumus Keliling Lingkaran Menggunakan Pendekatan Pmri Di Kelas VI. Jurnal Dosen Universitas PGRI Palembang. 1139-1148.
Setiadi, D. R., Suryadi, D., & Mulyana, E. (2017, September). Didactical Design Enrichment of Angle in Geometry. In J. Phys. Conf. Ser (Vol. 895, No. 1, p. 012060). http://doi.org/10.1088/1742-6596/895/1/012060
Sholihah, S. Z., & Afriansyah, E. A. (2017). Analisis kesulitan siswa dalam proses pemecahan masalah geometri berdasarkan tahapan berpikir Van Hiele. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 287-298. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v6i2.317
Sulistiawati, S., Suryadi, D., & Fatimah, S. (2015). Desain Didaktis Penalaran Matematis untuk Mengatasi Kesulitan Belajar Siswa SMP pada Luas dan Volume Limas. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 6(2), 135-146. https://doi.org/10.15294/kreano.v6i2.4833
Supriadi, S. (2019). Didactic Design of Sundanese Ethnomathematics Learning for Primary School Students. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 18(11), 154-175. https://doi.org/10.26803/ijlter.18.11.9
Supriyanto, B. (2014). Penerapan Discovery Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VI B Mata Pelajaran Matematika Pokok Bahasan Keliling Dan Luas Lingkarandi Sdn Tanggul Wetan 02kecamatan Tanggul Kabupaten Jember. Pancaran Pendidikan, 3(2), 165-174.
Suryadi, D. (2013). Didactical design research (DDR) dalam pengembangan pembelajaran matematika. In Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika (Vol. 1, pp. 3-12).
Ulfa, N., & Jupri, A. (2020, April). Analysis of Learning Obstacles of Junior High School Students on The Topic of Circle. In Proceeding International Conference on Science and Engineering (Vol. 3, pp. 599-603). https://doi.org/10.14421/icse.v3.572
Refbacks
- There are currently no refbacks.