Development of Elementary Linear Algebra Learning Video Media in Islamic Context

Lisnasari Andi Mattoliang, Ahmad Farham Majid, Rezkianti Hasan, Baharuddin Baharuddin, Fitriani Nur

Abstract

The development of online learning is increasingly rapid, especially during the Covid-19 pandemic which demands an innovation in the education system. However, this development is not accompanied by the availability of innovative learning media. Therefore, this study aims to develop an elementary linear algebra learning video media in Islamic context. This research type is research and development using a 4D development model consisting of 4 stages, namely define, design, develop, and disseminate. The subjects of this research trial were students of the Department of Mathematics Education, class of 2020 B, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training at UIN Alauddin Makassar. The research data were obtained using questionnaires, observations, and learning outcomes tests. The data is processed through the analysis of validity, practicality, and effectiveness. The results showed that the video media that had been developed had met the criteria of being valid, practical, and effective. Thus, this learning video media can be a solution to better support the implementation of online learning.

Perkembangan pembelajaran daring semakin pesat khususnya di masa Pandemi Covid-19 yang menuntut adanya inovasi sistem pendidikan. Namun, perkembangan ini tidak diiringi dengan ketersediaan media pembelajaran yang inovatif. Karena itu, penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan media video pembelajaran aljabar linear elementer dalam konteks Islam. Jenis penelitian ini adalah penelitian dan pengembangan (research and development) dengan menggunakan model pengembangan 4D yang terdiri dari 4 tahapan yaitu define, design, develop, dan disseminate. Subjek uji coba penelitian ini adalah mahasiswa Jurusan Pendidikan Matematika, angkatan 2020 kelas B, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Alauddin Makassar. Data penelitian diperoleh dengan menggunakan angket, observasi, dan tes hasil belajar. Data diolah melalui analisis kevalidan, kepraktsian, dan keefektifan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa media video pembelajaran aljabar linear elementer dalam konteks Islam yang dikembangkan telah memenuhi kriteria valid, praktis, dan efektif. Dengan demikian, media video pembelajaran ini dapat menjadi solusi untuk mendukung terlaksananya pembelajaran daring dengan lebih baik.

Keywords

Elementary Linear Algebra; Islamic Context

Full Text:

PDF

References

Anjarsari, P., & Karim, A. (2020). Analisis Video Pembelajaran Matematika Tingkat SMA Sederajat. Prosiding Seminar Nasional dan Diskusi Panel Pendidikan Matematika Universitas Indraprasta PGRI, 247–254.

Astika, R. T., Astra, I. M., Makmuri, Sumarni, S., Andika, W. D., & Palupi, E. K. (2019). Survey of Elementary School Teacher Needs on Video Learning Mathematics Based on Contextual Teaching and Learning in Palembang City. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(2), 251–260. https://doi.org/10.24042/ajpm.v10i2.4936

Ernawati. (2014). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berdasarkan Model 4-D Pada Materi Getaran Gelombang dan Bunyi dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa SMP Negeri 6 Palu. Jurnal Sains dan Teknologi Tadulako, 3(1), 62–71.

Friantini, R. N., & Winata, R. (2019). Analisis Minat Belajar pada Pembelajaran Matematik. JPMI (Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia), 4(1). https://doi.org/10.26737/jpmi.v4i1.870

Hasan, B. (2020). Pemanfaatan Google Classroom dalam Matakuliah Menggunakan Media Video Screencast O-Matic. Widya Wacana: Jurnal Ilmiah, 15(1), 9–15. https://doi.org/dx.doi.org/10.33061/j.w.wacana.v15i1.3484

Hasanah, A., Lestari, A. S., Rahman, A. Y., & Danil, Y. I. (2020). Analisis Aktivitas Belajar Daring Mahasiswa pada Pandemi COVID-19. KTI Masa WFH LP2M.

Jamil, H., & Aprilisanda, D. (2020). Pengaruh Pembelajaran Daring terhadap Minat Belajar Mahasiswa pada Masa Pandemik Covid-19. Behavioral Accounting Journal, 3(1), 37–46. https://doi.org/10.33005/baj.v3i1.57

Lalian, O. N. (2018). The effects of using video media in mathematics learning on students’ cognitive and affective aspects. AIP Conference Proceedings 2019, 030011. https://doi.org/10.1063/1.5061864

Lestari, I. (2019). Pengembangan Media Video Pembelajaran Fisika Diperkaya Tadabbur Al-Qur’an. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Mancaniello, M. R. (2020). Adolescenti al tempo del Covid-19: una riflessione sul significato di vivere “attimi della catastrofe adolescenziale” in uno spazio-tempo negato, nella separazione corporea dal gruppo dei pari e in una relazione scolastica digitale. Studi Sulla Formazione/Open Journal of Education, 23(1), 13–43. https://doi.org/10.13128/ssf-11781

Mufidah, A., Sulasteri, S., Majid, A. F., & Mattoliang, L. A. (2019). Analisis Pemahaman Konsep Aljabar Pada Mata Kuliah Aljabar Linear Elementer. Al-Asma-Journal of Islamic Education, 1(1), 42–52.

Musarofah, S. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berupa Video Animasi Bermuatan Ayat Al-Qur’an dengan Output Youtube. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Obagah, R. R., & Brisibe, W. G. (2017). The Effectiveness of Instructional Videos in Enhancing Learning Experience of Architecture Stu-dents in Design and Drawing Courses: A Case Study of Rivers State University, Port-Harcourt. International Journal of Education and Research, 5(11), 33–46.

Pratiwi, D. D. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Aljabar Linier Berbasis Nilai-nilai Keislaman dengan Pendekatan Saintifik. Desimal: Jurnal Matematika, 2(2), 155–163.

Purwanti, B. (2015). Pengembangan Media Video Pembelajaran Matematika dengan Model Assure. Jurnal Kebijakan Dan Pengembangan Pendidikan, 3(1), 42–47.

Rahmi, Mardiyah, A., & Juwita, R. (2017). Analisis Kebutuhan Mahasiswa dalam Mengikuti Perkuliahan Aljabar Linear Elementer. LEM-MA, III(2), 1–7.

Ruswana, A. M. (2019). Analisis Kemampuan Pemahaman Matematis Pada Mata Kuliah Aljabar Linier Elementer. Journal Cendekia, 03(02).

Sa’adah, I., Pramono, S. E., & Suharso, R. (2017). Pengembangan Media Video Motion Graphic Sejarah Pemerintahan Herman Willem Daendels (1808-1811) dalam Pembelajaran Sejarah Indonesia Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Untuk SMA. Indonesian Journal of History Education, 5(1), 25–31.

Sadiman, A. S., Rahardjo, R., & Haryono, A. (2008). Media Pendidikan Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Pustekom Dikbud dan PT Raja Grafindo Persada.

Schoenfeld, A. (2017). Uses of video in understanding and improving mathematical thinking and teaching. Journal of Mathematics Teacher Education, 20. https://doi.org/10.1007/s10857-017-9381-3.

Tarida, L., & Indriyan. (2020). Pemanfaatan Google Classroomdan Video Pembelajaran berbasis Problem Solvingsebagai Solusi Kegiatan Belajar Mengajar di Era Pandemi Covid-19. Jurnal Saintara, 5(1), 16–20.

Thiagarajan, S., Semmel, D. S., & Semmel, M. I. (1974). Instructional Development for Training Teachers of Expectional Children. Minneapolis. Leadership Training Institute/Secial Education, University of Minnesota.

Viviantini. (2015). Pengaruh Media Video Pembelajaran Terhadap Minat dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VI SDN 6 Kayumalue Ngapa. Jurnal Sains Dan Teknologi Tadulako, 4(1), 66–71.

Refbacks

  • There are currently no refbacks.