PELATIHAN PENDIDIKAN KARAKTER BERBASIS KEARIFAN LOKAL BAGI GURU IPS SMP KABUPATEN SEMARANG SEBAGAI WUJUD KONSERVASI SOSIAL UNTUK MENGHADAPI ERA REVOLUSI INDUSTRI 4.0
##plugins.themes.academic_pro.article.main##
Abstract
The objectives of community service are as follows: (1) providing knowledge about Local Wisdom-Based Character Education to Social Sciences teachers in Semarang Regency; (2) training Local Wisdom-Based Character Education in Social Sciences teachers in Semarang Regency. The methods for carrying out this service include outlining priority issues; detailing the justification of problems and solutions; approaching service through lectures, group discussions, questions and answers, brainstorming, and demonstrations; detail work procedures. The results of community service activities, namely the Semarang MGMP Social Sciences teacher, were given material about Presidential Regulation No. 87 of 2017 concerning Strengthening Character Education and material on the implementation of Presidential Regulation No. 87 of 2017 concerning Strengthening Character Education in social studies learning. The conclusion in this community service is that the enthusiasm of the trainees makes its own optimism for the development of science and teaching in schools.
Tujuan dalam pengabdian masyarakat sebagai berikut: (1) memberikan pengetahuan tentang Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal pada guru IPS SMP Kabupaten Semarang; (2) melatihkan Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal pada guru IPS SMP Kabupaten Semarang. Metode pelaksanaan pengabdian ini antara lain memaparkan persoalan prioritas; merinci justifikasi permasalahan dan solusi; melakukan pendekatan pengabdian melalui ceramah, diskusi kelompok, tanya jawab, curah pendapat, dan demonstrasi; merinci prosedur kerja. Hasil kegiatan pengabdian masyarakat yaitu guru IPS MGMP Kabupaten Semarang diberi materi tentang Perpres No. 87 Tahun 2017 tentang Penguatan Pendidikan Karakter dan materi tentang implementasi Perpres No. 87 Tahun 2017 tentang Penguatan Pendidikan Karakter dalam pembelajaran IPS. Simpulan dalam pengabdian masyarakat ini yaitu Antusias para peserta pelatihan menjadikan optimisme tersendiri bagi pengembangan keilmuan dan pengajaran di sekolah.