PENANAMAN KARAKTER PEDULI SOSIAL PADA PEMBELAJARAN IPS SISWA KELAS VII MTS AL ASROR PATEMON SEMARANG
##plugins.themes.academic_pro.article.main##
Abstract
The problem at MTs Al Asror is the lack of students' concern for learning. The indifference of students also appears as a result of the transition from elementary to high school. Research objectives 1) Knowing the teacher's analysis of social studies material that has the potential to cultivate socially caring characters; 2) Knowing that the teacher instills a socially caring character in social studies learning; 3) Knowing the teacher's evaluation of the inculcation of social care character values. This study uses a descriptive qualitative approach. The data validation technique uses triangulation. The data analysis technique uses interactive analysis of Miles and Huberman's data. The results of the study show that material that can foster students' caring attitudes is material related to history, sociology and geography which is then applied in everyday life. The teacher's way of instilling a socially caring character is by approaching students who have a problem in learning. The evaluation carried out by social studies teachers in instilling socially caring characters in MTs is through affective, cognitive and psychomotor assessments.
Permasalahan di MTs Al Asror ialah kurangnya rasa kepedulian siswa terhadap pembelajaran. Sikap ketidakpedulian siswa juga muncul sebagai akibat dari masa peralihan jenjang sedolah dasar ke sekolah menengah. Tujuan penelitian 1) Mengetahui analisis guru terhadap materi IPS yang potensial untuk penanaman karakter peduli sosial; 2) Mengetahui guru menanamkan karakter peduli sosial dalam pembelajaran IPS; 3) Mengetahui evaluasi guru terhadap penanaman nilai karakter peduli sosial. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif desktiptif. Teknik keabsahan data menggunakan triangulasi. Teknik analisis data menggunakan analisis interaktif data Miles dan Huberman. Hasil penelitian menunjukkan bahwa materi yang dapat menumbuhkan sikap kepedulian siswa ialah materi yang berkaitan dengan sejarah, sosiologi dan geografi yang kemudian diaplikasikan dalam kehidupan sehari-hari.Cara guru dalam menanamkan karakter peduli sosial yakni dengan mendekati siswa yang memiliki suatu permasalahan dalam pembelajaran. Evaluasi yang dilakukan oleh guru IPS dalam penanaman karakter peduli sosial di MTs ialah melalui penilaian baik secara afektif, kognitif dan psikomotor.
##plugins.themes.academic_pro.article.details##
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
All writings published in this journal are personal views of the authors and do not represent the views of this journal and the author's affiliated institutions. Author(s) retain copyrights under the license of Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).
References
Daryanto, & Suryatri, D. (2013). Implementasi Pendidikan Karakter di Sekolah. Yogyakarta: Gava Media.
Fauzi, A. R., Zainuddin, & Atok, R. Al. (2017). Penguatan Karakter Rasa Ingin Tahu Dan Peduli Sosial Melalui Discovey Learning. Jurnal Teori Dan Praksis Pembelajaran IPS, 2(2), 27–36.
Hamdani, H., & Saebani, B. A. (2013). Pendidikan Karakter Perspektif Islam. In Bandung Remaja Rosdakarya: Vol. VII. CV. Pustakasetia. http://e-jurnal.stail.ac.id/index.php/tadibi/article/download/41/40
Hilmi, M. Z. (2017). Implementasi Pendidikan IPS Dalam Pembelajaran IPS Di Sekolah. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 3(2), 164–172. http://ejournal.mandalanursa.org/index.php/JIME/article/view/198
Isma, F. A., & Nasith, A. (2022). Upaya Penanaman Karakter Peduli Sosial Melalui Budaya Sekolah Dan Pembelajaran IPS. Dinamika Sosial: Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial, 1(2), 81–95. http://urj.uin-malang.ac.id/index.php/dsjpIPS
Khoiriyah, I., Ismaya, E. A., & Setiawan, D. (2021). Pembentukan Karakter Peduli Sosial Pada Anak Melalui Permainan Gobag Sodor. 10(August), 942–948.
Koesoema A, D. (2009). Pendidikan Karakter di Zaman Keblinger. Jakarta: Grasindo.
Lestari, S., & Rohani. (2017). Penanaman Karakter Peduli Sosial Di Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 Tangaran Kabupaten Sambas. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 1(2), 172–180.
Lickona, T. (2012). Education For Character (Mendidik Untuk Membentuk Karakter). Jakarta: PT Bumi Aksara.
Marhayani, D. A. (2018). Pembentukan Karakter Melalui Pembelajaran IPS. Edunomic Jurnal Pendidikan Ekonomi, 5(2), 67. https://doi.org/10.33603/ejpe.v5i2.261
Mawardi, D. (2014). Pendidikan Untuk Pengembangan Karakter ( Telaah terhadap Gagasan Thomas Lickona dalam Educating for Character ). Al-Ulum, 14(1), 269–288.
Purwati, P., Japar, M., Asih, S. S., & Rifki, Z. Z. (2022). Implementasi Psikoedukasi Untuk Meningkatkan Penanaman Sikap Peduli Sosial Pada Siswa SMP Islam Sarbini Grabag. JPM (Jurnal Pemberdayaan Masyarakat), 7(1), 825–831. https://ejournal.unikama.ac.id/index.php/jpm/article/view/6739
Rahayu, S. P., Suarjana, I. M., & Bayu, G. W. (2020). Hubungan Sikap Peduli Sosial dan Sikap Tanggung Jawab dengan Kompetensi Pengetahuan IPS. Journal for Lesson and Learning Studies, 3(1), 97–107. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JLLS/article/view/24325
Santosa, S., & Andrean, S. (2021). Jurnal basicedu. 5(2), 951–957.
Sapriya. (2016). Pendidikan IPS Konsep Dan Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.
Yuyarti. (2018). Mengatasi Bullying Melalui Pendidikan Karakter. Kreatif, 9(1), 52–57.