PENGARUH PEMBELAJARAN KIMIA BERBASIS MASALAH BERVISI SETS TERHADAP KETERAMPILAN GENERIK SAINS

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Kiki Samiana
Achmad Binadja
Saptorini Saptorini

Abstract

The aims of research to determine the influence of problem-based learning chemistry SETS vision to generic science skills SMA in the achievement of competencies related hydrocarbon. The research design used a pretest-posttest control group. Method which is used to collect data is documentation, test, observation and questionnaire. Based on test results obtained Normalized Gain generic science skills of experiment group the symbolic language 0,59, the law of cause and effect 0,59, and 0,80 abstraction. While n-gain generic science skills of control group the symbolic language 0,28, the law of cause and effect 0,50, and abstraction 0,76. The average value of post-test experimental group 68 and the control group 45. The average value of affective experimental group 94 and the control group 90. The average value of psychomotor experimental group 86 and the control group 80. The test results obtained correlation biserial (rb) 0,69 with a coefficient of determination (KD) 48%. It can be concluded that the influence of problem-based learning chemistry SETS vision to generic science skills SMA in the achievement of competencies related to hydrocarbon by 48%.

 

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

References

Arikunto, S. 2005. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Binadja, A. 1999a. Cakupan Pendidikan SETS Untuk Bidang Sains dan non Sains (SETS [Science, Environment, Technology, and Society] Education Coverage for Science and Non Science Major Its Practice in Instruction). Paper presented in National Seminar Workshop on SETS Education, Semarang, 14-15 Desember 1999.
Binadja, A. 2000. Wawasan SETS (Science, Environment, Technology, and Society) Dalam Pengembangan Kurikulum Sains. Artikel diusulkan untuk Penerbitan Khusus Media MIPA UNNES.
Binadja, A & Wardani, S. 2009. Keberkesanan Pembelajaran Bervisi SETS (Science, Environment, Technology, and Society) dalam meningkatkan Hasil Belajar Kimia serta Minat Guru dalam Pengembangan Pembelajarannya. Jurnal Seminar Nasional Kimia dan Pendidikan Kimia 2009. Semarang: Unnes.
Brotosiswoyo,B.S., 2001. Hakikat Pembelajaran MIPA Fisika di Perguruan Tinggi. Pusat antar Universitas Departemen Pendidikan Nasional. Jakarta.
Dahar, R. W. 1988. Teori-Teori Belajar. Jakarta: Erlangga.
Liliasari. 2007. Peningkatan Kualitas Pendidikan Kimia dari Pemahaman Konsep Kimia Menjadi Berpikir Kimia. Sekolah Pasca Sarjana UPI. Tersedia di http://educare.e-fkipunla.net [diakses pada 06-08-2011].
Mulyasa, E. 2007. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Suatu Panduan Praktis. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Sudarmin. 2007. Pengembangan model pembelajaran kimia organik dan keterampilan generik sains (MPOKG) bagi calon Guru Kimia. Disertasi. UPI
Sudjana. 2005. Metoda Statistika. Bandung: Tarsito.
Wena, M.2008. Strategi Pembelajaran Inovatif Kontemporer: suatu tinjauan konseptual operasional. Jakarta: Bumi Aksara.