How Should Law Student Think in Criminal Cases?

Main Article Content

Septhian Eka Adiyatma
Ridwan Arifin
http://orcid.org/0000-0001-9744-588X
Raden Muhammad Arvy Ilyasa
Anis Widyawati
Rasdi Rasdi

Abstract

This paper aims to analyze the critical thinking abilities of law students in analyzing criminal law cases related to human rights. This paper uses a survey method where the respondents surveyed were students of the Faculty of Law, State University of Semarang who are actively involved in various student organizations. This research shows that to sharpen the critical thinking skills of law students, encouragement and stimulus are needed in the form of working papers and small groups in the analysis of criminal law cases. In addition, presenting cases in groups allows students to interact intensely and continuously.

Article Details

How to Cite
Adiyatma, S. E., Arifin, R., Ilyasa, R. M. A., Widyawati, A., & Rasdi, R. (2020). How Should Law Student Think in Criminal Cases?. Law Research Review Quarterly, 6(4), 437-442. https://doi.org/10.15294/lrrq.v6i4.42809
Section
RESEARCH ARTICLE

References

Anonim. (2018). Tanggapan Rektor Unnes soal Demo Mahasiswa yang Berujung Ricuh. Liputan 6 edisi 8 Juni, diakses dari https://www.liputan6.com/regional/read/3554192/tanggapan-rektor-unnes-soal-demo-mahasiswa-yang-berujung-ricuh

Anwar, K. (2012). Tidak Semata IPK, Tidak Sebatas Wisuda: Memahami Dinamika Motivasi Berprestasi Akademik Mahasiswa Aktivis. Skripsi. Yogyakarta: Universitas Gadjah Mada.

Barr, F. D., & Harta, I. (2016). Analisis Manajemen Waktu Organisasi dan Kuliah Aktivis Mahasiswa Program Studi Pendidikan Matematika Universitas Muhammadiyah Surakarta. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika IX(1): 280-285. Diakses dari https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/article/view/21484

Budi, T. (2018). Demo Mahasiswa Universitas Negeri Semarang Tolak Uang Pangkal Berujung Rusuh. OKEZONE edisi 7 Juni, diakses dari https://news.okezone.com/read/2018/06/07/512/1908011/demo-mahasiswa-universitas-negeri-semarang-tolak-uang-pangkal-berujung-rusuh

DiPipi-Hoy, C., Jitendra, A. K., & Kern, L. (2009). Effects of Time Management Instruction on Adolescents Ability to Self-Manage Time in a Vocational Setting. The Journal of Special Education 43(3): 145-159.

Feist, J. & Feist, G.J. (2010). Teori Kepribadian, Edisi 7. Jakarta: Salemba Humanika.

Oley, P.C. (2013). Perilaku Politik Aktivis Mahasiswa Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Sam Ratulangi (Suatu Studi Terhadap Pengurus Organisasi Mahasiswa Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Sam Ratulangi Tahun 2012). Jurnal Politico 1(3): 31-41. Diakses dari https://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/politico/article/view/2514/2050

Septiani, P. (2016). Orientasi Karakter Perilaku Aktivis Mahasiswa (Character Orientation of Students Activist Behavior). Jurnal Riset Mahasiswa Bimbingan dan Konseling 5(12): 636-646. Diakses dari http://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/fipbk/article/viewFile/6248/6000

Sugiyarto. (2018). Demo Mahasiswa Unnes Menolak Uang Pangkal Dilanjutkan Menginap di Depan Rektorat. TRIBUNNEWS edisi 5 Juni, diakses dari http://www.tribunnews.com/regional/2018/06/05/demo-mahasiswa-unnes-menolak-uang-pangkal-dilanjutkan-menginap-di-depan-rektorat

Susan, N. (2009). Sosiologi Konflik dan Isu-isu Konflik Kontemporer. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Tawakal, I. (2015). Kritis Pada Diri Mahasiswa, Untuk Perubahan. Kompasiana, edisi 15 Juni, diakses dari https://www.kompasiana.com/tautawtau/550b3ec3a33311b0142e39e1/kritis-pada-diri-mahasiswa-untuk-perubahan

Wae, W. (2014). Membangun Sikap Kritis. Opini Online OKEZONE, edisi 1 Desember, diakses dari https://news.okezone.com/read/2014/12/01/65/1072809/membangun-sikap-kritis

Widiarto, A. (2018). Ratusan Mahasiswa Unnes Demo Tolak Uang Pangkal. Suara Merdeka, edisi 4 Juni, diakses dari https://www.suaramerdeka.com/news/baca/92227/ratusan-mahasiswa-unnes-demo-tolak-uang-pangkal

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 > >>